Trafik på 80m

Hej!

Prova att lyssna på morgonen från kanske 07:00 och framåt, i jakt på annat hör jag många svenska SSB stationer.
Samma sak, gäller förstås CW också, jag bara antog att du avser telefonistationer?

Hej!

Prova att lyssna på morgonen från kanske 07:00 och framåt, i jakt på annat hör jag många svenska SSB stationer.
Samma sak, gäller förstås CW också, jag bara antog att du avser telefonistationer?
Men ja är ingen morgonuggla tyvärr

SM3IXY det handlar om förmiddagar, från 0700 - 1000.
Så man slipper stiga upp tidigt, och solen kommer ju från öster och de signaler från våra östra grannländer ett par tidszoner österut kräver språkkunskaper....
Men jag håller med om att det är extremt låg aktivitet på hela bandet 3,5 - 3,8 MHz
Ex på söndag sänds SSA bulletiner, när de är klara är det stendött på bandet.
Så var det inte förr, massor av trevliga radiokontakter att lyssna på resten av söndagen. Många med tekniskt och lärorikt innehåll.
Dvs var bättre förr.
På sommaren är det ju lie annorlunda vågutbredning, och särskilt under semestertiderna var det roligt att lyssna på 3,5 MHz bandet, massor av radioamatörer som tillbringade tiden i sommarstugor hördes och det var ofta signaler man inte kände igen, dvs de körde amatörradio vid dessa tillfällen. Tydligen är det inte så numera, man orkar inte släpa med sig radiogrejer till fritidsstugan.
Det är inte lika spännande numera...
Vi lever nu i ett solfläcksmaximum, vilket innebär att de lägre frekvenserna går lite sämre, sägs det i alla fall. Riktigt hur det ligger till är en bra fråga. Men kanske det blir bättre sen, när solen blir mer normal, om en tre till 7 år framöver.

SM4FPD

Back