trebandsvertikal med bara en trap; info sökes

sm6rxz

Active Member
Hej!

Jag skulle vilja bygga en trebandsvertikal för 20-15-10 m, och jag har en gammal 27 MHz halvvågspinne som jag tänkte stjäla aluminiumet ifrån.

Jag tänkte försöka använda bara en trap (ursäkta svengelskan, vet inte vad man skulle säga på svenska- vågfälla kanske), och jag vet att moderna yagis och vertikalantenner använder det. Principen skulle vara att trapen spärrar på en frekvens och ser ut som en induktans på lägre frekvenser och en kapacitans på högre frekvenser. På en frekvens används antenn-längden upp till trapen, och på de två andra används hela längden med trapens induktiva/kapacitiva inverkan.

Tyvärr hittar jag förvånansvärt lite info om detta i min egen antennlitteratur och på nätet. Jag har slängt ihop lite snabba simuleringar i EZNEC men hur mycket jag än varierar L och C i trapen och resonansfrekvensen, och längderna på antennen, så får jag bara resonans och dippar på två frekvenser, inte tre. Då har jag ändå svept mellan 7 och 40 MHz. Kan den tredje frekvensen verkligen ligga utanför det intervallet?

Har någon en bra beskrivning av hur man kan räkna på det här?
Har någon kanske en byggbeskrivning på en sån här vertikalantenn?

Jag är tacksam för all info.

73 de Erik sm6rxz
 
... Jag har funderat på konstruktionen och jag kom fram till att det måste sitta två traps inuti burken. Den som vet säkert hur det ligger till kan kanske kommentera...
Alldeles riktigt. Titta t ex här. Jag tycker det är en alldeles utmärkt och väl illustrerad instruktion för Fritzels traps och baluner (ursäkta svengelskan!).

/ Göstha
 
Last edited:
Tack Göstha!
Precis en sån bild som jag letat efter.:)
 

Attachments

  • Fritzeltraps.PNG
    Fritzeltraps.PNG
    2,7 KB · Views: 389
Last edited:
Tack för svaren!

Dock var det inte detta jag tänkte på, inte i första hand i alla fall. Fast jag visste inte att det fanns såna här antenner med två traps i samma burk (och jag förstår inte riktigt hur det funkar- att 10m stoppas är ju klart, men hur kan 15m bli bra utan att det finns någon antenn emellan de två trapsen?).

Mina funderingar var inte om det fanns kommersiella antenner utan på hur principen fungerade och hur man skulle tänka om man ville bygga nåt själv.

Jag funderar mer på om det går att göra nåt tex a la W3DZZ, som också bara har en trap. Där utnyttjar i och för sig de övre banden flera kvarts våglängder av antennen.

Har någon här konstruerat en 20-15-10m vertikalantenn (eller dipol) med endast en trap, antingen av koax eller med enskilda L och C? Om svar ja, hur räknade du då?

73 de Erik SM6RXZ
 
Synd att du inte är nöjd med svaren. Meningen med bilden var just för att visa hur det funkar.
hur kan 15m bli bra utan att det finns någon antenn emellan de två trapsen?
Svar: 15-metersantennen slutar där cylindern med de två spärrkretsarna slutar.
På 20 meter används även toppsprötet (inklusive spolarna som då förlänger antennen elektriskt).
 
Last edited:
"men hur kan 15m bli bra utan att det finns någon antenn emellan de två trapsen?"
Svaret på frågan är att den långa aluminiumcylindern utgör den strålande antenndelen mellan 10 m- och 15 m-banden. Så tycker jag att vi ska använda ordet spärrkrets när vi skriver svenska, konstigare är det inte.

Lennart
 
Så listigt! Nu ser jag hur det är kopplat, med cylindern som antenn mellan spärrkretsarna.
Tack för svaren. Jag tror att det lutar åt två enskilda spärrkretsar för 20-15-10m vertikalen jag tänkte bygga. Det blir nog lättare mekaniskt och trimningsmässigt.

73 de RXZ
 
Back
Top