Trimma SLUTSTEG.

Hej!

Bygg ett Pi-filter!

1- En spole (hemgjord) med ett antal uttag
2- En omkopplare (från skrotlådan)
3- Två BC-kondingar (från skrotlådan)
4- Två chassikontakter SO-239

Sen kan du kräma ut varje milliwatt! :)

/Ingvar

:D Hej Ingvar.
Tackar för den trevliga rubriken:D
Du skall veta att gubbarna hemma i Lidköping var snabba på att döpa mig..Kul tycker jag. T.o.m. några av deras xyl tilltalade mig med detta, dock utlämnade de det första och det blev att jag fick heta "Cezar"

Tack Ingvar för svaret, skall genast börja med bygget, tusan det är ju skoj, även om jag inte byggt några större grejer än nätagg. som funkar bra.

Har tyvärr ingen junkbox längre som är värt namnet, hade dess mera fram till år 2000 då jag blev änkling och nästan allt kastades.
T.o.m. två elektrolyt condingar på vardera 60 000mF:confused:

Skall kolla lite med surplus på nätet, undrar vilket värde kondingarna bör vara på 500-1000pF ?
Skall bli kul.
Ha det gott/ Erland SM6 K T Cezar:rolleyes:

Pi-filter

Skall kolla lite med surplus på nätet, undrar vilket värde kondingarna bör vara på 500-1000pF ?

Hej igen!
450-500 pf blir bra (men tvår mina händer för 160 meter).
Kondingarna bör ha planet-växel med mikroskala för att kunna "finlira".
Spolen med 25-30 varv 1,5 mm tätlindad på 35 mm elektrikerrör.
Uttag på spolen ung. vart 3:e varv.
Omkopplare 10-12 lägen.
Har byggt en sån tuner som jag använder till min korta vertikal ute på gräset.
Tunern finns i en postlåda av plåt. Förinställda värden för varje band.
Funkar kanon mellan 3,5-30MHz.

-7CZradio

Last edited:
Trimma Slutsteg

Erland!
Den största anledningen till den låga effekten är Anodspänningen.
uttefekten ökar drastiskt om du höjer den.
Rörets Maxdata:
DC PLATE VOLTAGE 4 000 VOLTS
DC PLATECURRENT 0.4 AMPERE
PLATE DISSIPATION 500 WATTS
GRID DISSIPATION 20 WATTS

Observera detta är ju inte amatördata HI HI

Så ett enkelt sätt att öka uttefekten bygg ett kraftigare Anod agg.eller bygg ett till och lägg i serie. >Eller lägg en trafo till i serie på AC sidan, vänd den rätt bara hi hi.
Livet är för kort för QRP

Men naturligtvis måste du ju ha anpassning till steget, så blir det ju ännu bättre.

Lycka till
Lasse SM4IVE

Det du beskriver Erland, är raioamatörens drivkraft. Och den skall vi ju vara rädd om.
Men du får inte experimentera och trimma slut på steget, det ahr sin livslängd, och en viktig sak: det är livsfarliga grejer!
En smäll av högspänning och din signal kan hamna på ett annat ställe i QTC.
När jag förr brukade meka med sådana steg hr på SRS fick jag lov att avgränsa ett säkerhetsavstånd, så inte folk kom och sprang runt och råkade vara för nära. Bara en slarvig rörelse nära ett öppnat PA kan vara farligt.

Man får oxo tänka på att Amerikanska sätt att speca saker inte är det sätt vi numera specar saker på. På den tiden, när L4B och rör transivrar såldes, kanske en effektmätare inte var varje mans egendom och man mätte mer ineffekten.
Och inneffekt i Pep, något som vi knappt förmår mäta ens idag. Så de kunde säga 500 watt Pep, och mena ineffekten. Den nyttiga uteffekten kunde då vara CW 85 - 150 beroende på band.

Lycka till med PA men var försiktig och ha stor respekt för livsfarliga spänningar.

Last edited:
Tnx !!

TNX till CZR IVE & FPD.
Mkt givande och trevliga svar.
Kanske på detta sätt jag i fortsättningen bör bedriva mina frågor och inlägg;)

Har väl varit aningen flummig för mångas smak, vet det...samt svårt att uttrycka att det ligger mkt "räv bakom örat" i många av mina inlägg som delvis vilselett pågående trådar.

Man har väl självinsikt..:cool: Önskar alla hade det. Gillar att jäklas ibland, men det är lätt att det blir för mycket.

Har tänkt på Roy´s råda..att läsa igenom noggrant, sedan fundera 1tim. sedan posta det.

Nåväl tillbaks till tråden, Skall ta mig lite tid att skaffa lite mera surplus så jag kan bygga mig anpassningen. Bra att ha.

IVE, Japp, skall se till att jag får någonting som ger mer "kräm" till steget...mycket in= mycket ut:o

Byggde mig för ett par år sedan en nätdel för att leverera mer ström till Drake nätsdelen, funkade bra, eftersom fasen "säckade" där jag bodde tidigare. Tyvärr blir ju inte Drakes nätdel kraftigare av detta.
Den står i min källare i Lidköping för tillfället. 3 faser till trafon primärt och 1 fas ut 240V

Trafon lindades här i Gbg av en firma och är helt brumfri (för örat) Den är på 2500V/A om jag inte minns fel.

Tack Roy för din omtanke...nej jag skall hålla mina stora labbar från insidan av steget, är väl medveten om riskerna.

Ha det gôtt alla tre. /73 de Erland SM6KTC

Back