"tro Inte Att Du är Något" !!!!

Intressant att läsa hur olika vi tycker och känner.

”Alla är vi lika mycket värda” skrev WXA. Som människor…självklart.
Men när det gäller kunnighet (i vad det än må vara) så är vi olika.
Klart att det variera hur skickliga vi är det gäller allt.
Alla kan inte vara bra på allt. Men alla är bra på något

Ta t.ex. AOM Karl-Arne eller Bengt EQL som till yrket jobbar med elektronik.
Klart att dom flesta av oss inte kan mäta sig med dessa i vår hobby.
Där ligger de milsvidds före oss, det får man acceptera.

Jag kan i alla fall erkänna det utan att känna mig sämre för det.
Tvärtom kan jag känna beundran för de som behärskar något som
jag själv skulle vilja kunna.

Men det har ju under många år av en viss regering tutats i oss att ingen får vara bättre än någon annan.Alla är lika bra .Och för att inte kunna visa att någon är bättre tog man ju t.om bort betygen i skolan. Det tror jag har ställt till mycket i vårt samhälle när gemene man sedan upptäcker att det finns skillnader.
Då mår många dåligt och känner sig ”värdelösa” när de upptäcker att det finns människor som behärska saker som de själva inte klarar av.

Nä, var glada för det ni kan och se inte snett på dom som kan mer.
Det finns säkert något ni är bra på som andra inte behärskar.


73 Sm7nkk
 
Det var inte bättre förr, då fick dom som var "födda av fel föräldrar" stå med mössan i hand när ingengören gick förbi. Det ändrade en viss regering på tack och lov. Givetvis kan folk som är i branchen mycket mer än den som tagit sitt cert nyligen. Men nykomlingen kanske kan annat som gör honom "lika mycket värd" Jag brukar dagligen hjälpa äldre människor som vill ladda kontantkortet i mobilen, tänka sig dom klarar inte en sådan lätt sak och ändå var deras yrke bla. ingengör. Tänk så olika vi är.

Roger
 
Drar mig ur här ett tag.

Först vill jag bara nämna för den som blivit illa berörd, eller den som inte läst igenom det jag skrev som avslutningen på mitt inlägg "Till sist.....FAR ÅT HELVETE !!!!!" enbart var en vågad grej som hänger ihop med allt som skrivit tidigare i spalten.

Rycks det ur sitt sammanhang så är det oerhört tråkigt.
Givetvis menade jag raka motsatsen till er, men avslutade med trevliga gubbar:):D som sig bör när man vill visa att man inget illa menar.

Hade förväntat mig en större reaktion av detta sista, men det blev inte så, det var synd det.

Kommer väl inte längre nu känner/märker jag, så jag "passar" lite avvaktande.

Jag som gammal T-amatör vill i alla fall ge en eloge till alla de äldsta i hobbyn, som drog igång och öppnade hobbyn åt oss här i Sverige.

Till alla de andra vill jag skriva: Jobba vidare framåt, ty framåt hör framtiden till, oavsett vad du gör inom hobbyn, så gör det.
Använd varandras kunskaper, för det ger dubbel glädje.

Dela med dig av dina erfarenheter och ev. upptäckter du gör inom hobbyn på alla plan.

Personligen kommer jag inte att lära mig CW eller bygga någonting utöver nätaggregat och antenner som jag tycker är väldigt roligt.

Klart att jag ser upp till dem som kan köra CW i hög takt, helt makalöst stiligt tycker jag och jag vet att det ligger mycket träning bakom.

PSK31 skall jag däremot köra för att se hur det funkar.

Lev gott och var hyggliga mot varandra.
Erland SM6KTC
 
Jag tror de flesta fattat vad du menar med dina inlägg, jag (vi) har fattat det:) Vi är alla bra på något, jag kan laga en motor med ögonbindel (självlärd) tycker det är lätt. En del vet inte ens hur man fyller på olja och spolarvätska. Så jag håller med om att de som lärt sig CW skall vara stolta för det, jag vet att det varit jobbigt för många och lätt för en del(de fick dispens) Men så är det ju, vi är inte gjutna i samma form (som tur är):)

PSK31 är trevligt Erland:)


Mvh Janne;)
 
RVV skrev; "Jag tror så här: Många av oss radioamatörer är nördar eller föredetta nördar. Eller vad nu "nörd" hette innan det ordet kom in i svenskan."

Nördar eller inte. Jag har för min egen del noterat att amatörradion har skaffat sig väldigt dålig klang hos allmänheten. Många normala människor drar på smilbanden om man råkar avslöja att man är radioamatör. En av de vanligaste kommentarerna för 10...15 år sedan var -Ha ha ha, en sån där Fleksnes LA8PV! This is my May Day!!! Jo, det är nog så nära sanningen man kan komma. Så beter vi oss. Inte jag och du, men de flesta andra. Eller hur?

PTS totala avreglering av amatörradion har väl inte gjort saken lättare att vara radioamatör precis. Det enda som dagens radioamatörer verkar vara verkliga proffs på är att bråka om vem som är bäst, vem som är mest värd, vem vem som vet bäst, vem som har mest rätt och så bråkar dom om telegrafi är roligt eller tråkigt. Sedan bråkas det om hembyggda radioapparater är mer stimulerande att använda än köperiggar.

För att komma till rätta med problemen - för den som nu upplever amatörradion som problem - finns en enkel utväg. Att sluta med hobbyn och pyssla med något annat. Då slipper man skämmas inför andra normala människor och får samtidigt större distans till eländet. Man kan se på helheten lite från ovan och istället för att reta sig på dumheterna göra som vanliga människor gör - dra på smilbanden. -Ack ja dessa radioamatörer. Det är faktiskt synd om dom...

Faktum är att vi som primärt är intresserad av radiotekniken - en ytterst liten skara människor skulle jag tro - kan konstruera och bygga våra sändare och mottagare UTAN att vara radioamatör. Det är endast om eller när vi vill använda sändaren i etern som formellt tillstånd (i form av ett amatörradiocertifikat) behövs. Just i de korta stunderna, den timmen eller under den veckan sändaren används kan man krypa till korset för att erkänna att man är radioamatör. All övrig tid kan man vara en helt vanlig normalt funtad människa och smälta in i samhället utan att behöva skämmas inför vänner och bekanta.

Sedan många år tillbaks är jag innehavare av körkort. Inte går jag för den sakens skull omkring på stan och säger; -Hej jag heter Bengt och är bilförare. Inte heller berättar jag i tid och otid att jag är amatörsnickare eller amatörodlare av tomater bara för att jag är villaägare och har stor tomt där det ständigt finns massor att underhålla.

/Bengt
Amatördebattör
 
Bra substans i ovanstående från EQL

Hejsan.
Mycket bra inlägg med substans i tycker jag.

Ja a så enkelt tycker jag oxo att det är faktiskt.
De man inte gillar, de bryr man sig inte om och de som man fattar tycke för snackar man med och ev. umgås med.

Sedan pular man vidare med det man känner för i hobbyn.

Erland SM6KTC
 
Ja det låter jättebra!! Men om man kollar på ssa forum bla. så förvånas man över vilka som är inblandade i bråken. :confused:

Roger
Hobbyamatör
 
Undrar ändå, Roger, hur många fler än de inblandade som orkar läsa. Storm i ett vattenglas, eller rentav i ett par glas bredvid varandra, förhoppningsvis. Alla ser vågorna, men inget enskilt "skvalp" lyckas påverka eller dämpa någon av de andra ... :rolleyes:

/ Göstha
 
Undrar ändå, Roger, hur många fler än de inblandade som orkar läsa. Storm i ett vattenglas, eller rentav i ett par glas bredvid varandra, förhoppningsvis. Alla ser vågorna, men inget enskilt "skvalp" lyckas påverka eller dämpa någon av de andra ... :rolleyes:

/ Göstha

Ja det skvalpar lite ibland Göstha, jag brukar väl röra om i vattenglasen ibland också. :D

Roger
 
Har du inte sett "sandlådebråket" på SSA forumet SM6VTT Fredrik? Har du inte tillgång till forumet eller läser du det med skygglappar? Läser du endast vad du vill se? :eek: :D:D Det är kanske bäst att göra så, jag tar till mig det det "tipset".

Roger
 
Vore kul att få reda på hur många som har och fått dispens från CW, på grund av olika saker. Detta gäller före dispens togs bort, vet sådana som fick dispens för huvudvärk. Var det så lätt förr:confused:
Idag är CW borta som krav, som alla vet. Men som det är så finns det många amatörer med dispens från CW, varför gnäller ingen på dessa idag:confused:
Vet om en hel del äldre amatörer som har och fick dispens, för enkla saker. Varför fick de det, måste väl ni "riktiga" amatörer kunna förklara:confused:
Varför erkänner de inte att det fick dispens, är det så fult:confused:

Mvh Janne;)
 
Samma debatt som på QRZ.com fast kanske i mindre skala.

Jag tillhör själv de där gamla "möglen" som fick min licens i början av 1960-talet. Anledningen till mitt CW-intresse är att min första licens (B-licens) tillät mig enbart att köra telegrafi med max 50W och endast på 80, 40 och 15 meter. Alltså blev det CW för min del och så förblev det även när jag fick den åtrådda A-licensen ett år senare.

Jag försvann "snett ut till vänster" runt 1976 och, förutom lite aktivitet från SK7CE, var det annat som var roligare. När vi bestämde oss för att flytta ut hit år 2002 bestämde jag mig för att försöka på nytt. Alltid kul att vara jagat DX istället för en av jägarna. Så, 2004 kom jag igång igen - nätproppsrig, ja, därför där jag bor kan man inte ens köpa 5 meter RG-8 koax-kabel. Allt måste beställas från England eller Tyskland.

När jag kom igång igen i augusti, 2004, möttes jag av en helt ny verklighet: nya band, nya modes, nya länder och den första KH6 jag körde befann sig i Virginia och inte Hawaii som på den gamla tiden. Jag kör fortfarande mest CW men har funnit att de nya digitala trafiksätten har sin charm. Det enda hemmabygge jag kan skryta med är mitt logg-program med inbyggd RTTY, PSK och MFSK.

Som det stod i Blandaren en gång: DET VAR BÄTTRE FÖRR, JU FÖRR DESS BÄTTRE !
 
Samma debatt som på QRZ.com fast kanske i mindre skala.

Jag tillhör själv de där gamla "möglen" som fick min licens i början av 1960-talet. Anledningen till mitt CW-intresse är att min första licens (B-licens) tillät mig enbart att köra telegrafi med max 50W och endast på 80, 40 och 15 meter. Alltså blev det CW för min del och så förblev det även när jag fick den åtrådda A-licensen ett år senare.

Jag försvann "snett ut till vänster" runt 1976 och, förutom lite aktivitet från SK7CE, var det annat som var roligare. När vi bestämde oss för att flytta ut hit år 2002 bestämde jag mig för att försöka på nytt. Alltid kul att vara jagat DX istället för en av jägarna. Så, 2004 kom jag igång igen - nätproppsrig, ja, därför där jag bor kan man inte ens köpa 5 meter RG-8 koax-kabel. Allt måste beställas från England eller Tyskland.

När jag kom igång igen i augusti, 2004, möttes jag av en helt ny verklighet: nya band, nya modes, nya länder och den första KH6 jag körde befann sig i Virginia och inte Hawaii som på den gamla tiden. Jag kör fortfarande mest CW men har funnit att de nya digitala trafiksätten har sin charm. Det enda hemmabygge jag kan skryta med är mitt logg-program med inbyggd RTTY, PSK och MFSK.

Som det stod i Blandaren en gång: DET VAR BÄTTRE FÖRR, JU FÖRR DESS BÄTTRE !

Hej Gary!
Kul att se dig här på HAM.se.
trots att jag är "ung" så vill jag hålla med dig att det var nog tusan bättre förr.,
kommer ihåg när jag satt i källaren och körde med en HW20 AM med en 6 över 6 skelton slot och ett QQe03/12 som slut rör, året var 1969-1970 jag hade inte eget cert men närmsta granne var Olle SM4CXL (SK) så där tillbringades mycket tid med hans signal!!!!!
På något sätt så var det roligare förr, man fick kämpa för att få det man eftersträvade idag skall man ha allt grattis. Jag tror inte det blir lika roligt då. Jag kan ha fel men det är mina tankar.

Nu får vi bara vänta på bättre conds på 6 mtr så kanske vi kan köra varje dag på CW.
Sommaren som var var mycket sämre än de tidigare 2 åren som vi haft tillstånd på 6.
Troligen så var denna sommaren min på solcykeln, hur upplevde du 6 mtr från din horizont jämfört med föregående år?
vi var dock några som lyckades att köra VY1 gänget och TO5 annars var det skit dåligt med öppningar mot Karribien o USA, lyckades dock att köra min första JA .

Ha det så bra så hörs vi i sommar igen
73 de Lasse SM4IVE
 
Jag satt och chattade med en ung kille på msn en gång.

Han sa att haninte ville bli radioamatör, han skulle bli radioproffs - så kan världen se ut för vissa också.

Jag är tvärtom, jag vill lära mig av er erfarna så jag också bli en radioamatör, d.v.s. en duktig radioamatör och inte bara en "lyssnaramatör".
 
Tänk att det finns dom som skäms för att dom är radioamatörer! Om jag någon gång nämner att jag är radioamatör möts jag bara av respekt och intresse.
Ligger väl mest och kör DX och sommartid blir arbete med att försöka förbättra antennparken. Alla har väl hittat sin nisch inom amatörradion. Det viktigaste är att man tycker att det är kul och att man får ut något positivt av sina intressen.
Och att det var bättre förr gäller inte för mig. Amatörradio är lika roligt nu som när jag började för snart 30 år sedan.
”Vår bästa tid är NU” :) säger Leif SM5KNV
 
Back
Top