Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det känns väldigt onödigt att han sänder "SM7EQL de TT8PK 599 73" när det hade varit fullt tillräckligt med "SM7EQL".
Jag hör TT8PK och när han skiftar över till lyssning sänder jag "SM7EQL" en eller två gånger.
Om TT8PK hör mig kunde han nöjt sig med att sända "SM7EQL" en gång istället för en massa rappakalja som inte har någon bäring, för att sedan skifta till mottagning och lyssna efter andra stationer utan att vänta på bekräftelse..
Om jag hör honom sända min egen signal så är jag tillräckligt säker på att vi haft en fin innehållsrik förbindelse med varandra. Jag loggar TT8PK och skriver in 599 i sänt resp mottagit rutorna i loggen.
TT8PK gör det samma men i hans fall är 599 förmodligen default i datorloggen medan jag kör med bläckpenna och papperslogg.
Att hålla på att konstra med signalrapporter och tillgjorda 73 etc är inte meningsfullt. Alla vet att rapporterna i 99 av 100 fall är oärliga och att 73 inte innebär några hjärtliga hälsningar i den rätta betydelsen.
/Bengt
Jag håller naturligtvis med CPY och är minst lika frustrerad som honom när jag märker hur trafiken urholkas mer och mer enbart för att maximera antalet QSO.
När jag var aktiv DX-jägare och körde på allvar så var jag noga med att höra min egen signal, rapport och få mitt sändningspass confirmed. Om jag inte var säker på min rapport så loggades kontakten som ogiltig och jag räknade den inte. Nu bryr jag mig inte om DXCC utan nöjer mig med att säkerställa att jag haft kontakt med en viss station eller land.
Men om man bortser ifrån den praxis som alltid gällt och ingår i DX-arens hederskodex och anpassar trafiktekniken till den nya slappa tiden så finns ingen anledning att sända några rapporter.
/Bengt