TT8PK

sm6cpy

Active Member
Har suttit och lyssnat på TT8PK på 18 mHz. De qso´s han kör kan omöjligt vara godkända för t.ex. DXCC eftersom han inte bryr sig om att ta emot och cfm sin egen rst! Är det nån mer än jag som har reagerat?
73 SM6CPY

Finns nog flera som är lite brydda över hans "style"

R6AF TT8PK 18070.0 QSX 18071 Strange style - ONE 1311z 23 Jun
SP9WZS TT8PK 21012.0 NO NEED REPORT ???? 0951z 23 Jun

Jag tror inte det behövs någon rapport. Det brukar ju inte vara någon större variation, så inte så svårt att gissa.

Det känns väldigt onödigt att han sänder "SM7EQL de TT8PK 599 73" när det hade varit fullt tillräckligt med "SM7EQL".

Jag hör TT8PK och när han skiftar över till lyssning sänder jag "SM7EQL" en eller två gånger.

Om TT8PK hör mig kunde han nöjt sig med att sända "SM7EQL" en gång istället för en massa rappakalja som inte har någon bäring, för att sedan skifta till mottagning och lyssna efter andra stationer utan att vänta på bekräftelse..

Om jag hör honom sända min egen signal så är jag tillräckligt säker på att vi haft en fin innehållsrik förbindelse med varandra. Jag loggar TT8PK och skriver in 599 i sänt resp mottagit rutorna i loggen.

TT8PK gör det samma men i hans fall är 599 förmodligen default i datorloggen medan jag kör med bläckpenna och papperslogg.

Att hålla på att konstra med signalrapporter och tillgjorda 73 etc är inte meningsfullt. Alla vet att rapporterna i 99 av 100 fall är oärliga och att 73 inte innebär några hjärtliga hälsningar i den rätta betydelsen.

/Bengt

Tänk om han bara kan siffrorna 5NN???

Ingen konversation med andra ord. Men visst kan man väl tycka att de formella grunderna för ett QSO ska hållas. Många QSO som jag inte loggat på grund av att något saknas. Det hör väl till sporten?

Nåja, var och en lycklig på sitt sätt.

73 de Kai

PS: Man har tappat koordination på ålderns höst. Inte ens en bugg är lätthanterad längre...

Det känns väldigt onödigt att han sänder "SM7EQL de TT8PK 599 73" när det hade varit fullt tillräckligt med "SM7EQL".

Jag hör TT8PK och när han skiftar över till lyssning sänder jag "SM7EQL" en eller två gånger.

Om TT8PK hör mig kunde han nöjt sig med att sända "SM7EQL" en gång istället för en massa rappakalja som inte har någon bäring, för att sedan skifta till mottagning och lyssna efter andra stationer utan att vänta på bekräftelse..

Om jag hör honom sända min egen signal så är jag tillräckligt säker på att vi haft en fin innehållsrik förbindelse med varandra. Jag loggar TT8PK och skriver in 599 i sänt resp mottagit rutorna i loggen.

TT8PK gör det samma men i hans fall är 599 förmodligen default i datorloggen medan jag kör med bläckpenna och papperslogg.

Att hålla på att konstra med signalrapporter och tillgjorda 73 etc är inte meningsfullt. Alla vet att rapporterna i 99 av 100 fall är oärliga och att 73 inte innebär några hjärtliga hälsningar i den rätta betydelsen.

/Bengt

Jag håller naturligtvis med CPY och är minst lika frustrerad som honom när jag märker hur trafiken urholkas mer och mer enbart för att maximera antalet QSO.

När jag var aktiv DX-jägare och körde på allvar så var jag noga med att höra min egen signal, rapport och få mitt sändningspass confirmed. Om jag inte var säker på min rapport så loggades kontakten som ogiltig och jag räknade den inte. Nu bryr jag mig inte om DXCC utan nöjer mig med att säkerställa att jag haft kontakt med en viss station eller land.

Men om man bortser ifrån den praxis som alltid gällt och ingår i DX-arens hederskodex och anpassar trafiktekniken till den nya slappa tiden så finns ingen anledning att sända några rapporter.

/Bengt

Riktigt frustrerande, det här med att strunta i kompletta QSO. Nåja, det är väl samma människor som ser volym som en kvalité i sig.

Jag tror att det viktigaste är att inte falla i fällan själv, utan faktiskt fortsätta att hålla hårt på principerna. Det är endast genom föredöme som man kan utbilda andra till att göra rätt.

Eller som man ibland av misstag säger till barnen; "Gör som jag säger, inte som jag gör..." . Ett klassiskt misstag.

73 de Kai

Jag håller naturligtvis med CPY och är minst lika frustrerad som honom när jag märker hur trafiken urholkas mer och mer enbart för att maximera antalet QSO.

När jag var aktiv DX-jägare och körde på allvar så var jag noga med att höra min egen signal, rapport och få mitt sändningspass confirmed. Om jag inte var säker på min rapport så loggades kontakten som ogiltig och jag räknade den inte. Nu bryr jag mig inte om DXCC utan nöjer mig med att säkerställa att jag haft kontakt med en viss station eller land.

Men om man bortser ifrån den praxis som alltid gällt och ingår i DX-arens hederskodex och anpassar trafiktekniken till den nya slappa tiden så finns ingen anledning att sända några rapporter.

/Bengt

Nej man skall inte tumma på principerna. När Kommunjakten drog igång på CW blev jag ett hett eftertraktat byte som den ende aktive i Lomma kommun. Folk ringde ända från Stockholm och ville bestämma sked och man överföll mig på 80 m bara för att få kört ett kort 5NN-QSO. Själv deltog jag inte i Kommunjakten eftersom den typen av superkorta QSO helt enkelt inte intresserade mig. Även det irriterade de som ville ha Lomma kommun i loggen.

Men efter ett tag kom jag på den briljanta idén att kräva ett riktigt QSO av mina hyperstressade motstationer, i utbyte av poäng. Jag registrerade mig i Kommunjakten och ställde krav på att rapport, namn och QTH skulle utväxlas samt lite övrig information t ex några ord om radiostation och antenn. Det blev så klart ett fasligt surrande i bikupan då många blev heligt förbannade. De ville ha sin 5NN rapport och de ville att jag skulle logga QSO:t i databasen för att få sina högt eftertraktade poäng från Lomma kommun. En hel del av mina motstationer försökte fuska och uppfyllde därmed inte kraven och blev därför inte loggade i Kommunjaktens databas. De blev också förbannade. Men det fanns också de som tog sig tid att utväxla meningsfull information och fler än ett QSO varade i en halv- eller hel timma. De ostressade operatörerna belönades så klart med poäng och blev glada.

/Bengt

Inte för att jag bryr mej personligen, men i reglerna för DXCC kan man läsa vad som krävs för att få ett QSO godkänt för DXCC:

4. Confirmation data for two-way communications must include the call signs of both stations, the entity name as shown in the DXCC List, mode, date, time and band. Except as permitted in Rule 1, cross-mode contacts are not permitted for DXCC credits. Confirmations not containing all required information may be rejected.

Det sägs ingenting om att signalrapporter skulle krävas. Det är också vad jag minns från "förr i tiden".

73, Roland SM0BRF

På IARU Reg 1 mötet i Syd-Africa kom man fram till en gemensam definition för ett QSO
för både HF och VHF grupperna. tidigare skilde det sig.
Detta togs upp på Nordiska VHF-mötet på Åland maj 2012.

6 OPERATING PROCEDURES
6.1 Minimum Requirement for a valid QSO (Vienna 2007)
A definition for a valid QSO on VHF and on higher bands is:-
A valid contact is one where both operators during the contact have
(1) mutually identified each other
(2) received a report, and
(3) received a confirmation of the successful identification and the reception of the
report.
It is emphasized that the responsibility always lies with the operator for the integrity
of the contact.

/ 73 Tommy SM6NZB

BRF skrev; "Inte för att jag bryr mej personligen, men i reglerna för DXCC kan man läsa vad som krävs för att få ett QSO godkänt för DXCC:...."
-----

Detta avser nog QSL-kortet och vad som krävs för uppgifter på det för att det skall godkännas? Har inte läst reglerna men gissar att det är så.

/Bengt

Back