Tuner-spole blir varm på 160 m

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,

Jag byggde en multiband-dipol, 41,5 m lång, dvs halvvåg på 80 m.
Planen var att den skulle funka på 20-40-80 m.
Balanserad stegmatning och en S-match tuner byggde jag också.

Till min glädje lyckas jag få SWR 1:1 på 20-30-40-80 m ! :)

Jag lyckas också köra 15 och 160 m under SWR 1,5:1, vilket jag inte riktigt hade räknat med - kul!

Men när jag kör 160 m blir spolen i tunern varm (nåja ljummen är kanske mer korrekt). Beror detta på att jag bränner stor del av effekten i tunern istället för antennen eller är detta normalt?

Jag lyckades ju trots allt köra Göteborg - Berlin på 160 m så all effekt kan ju inte brännts i spolen i alla fall.

// Åke
 
Last edited:
Att spolen blir varm tyder förstås på förluster. Vad dessa sedan beror på, kan vara lite svårare att säga utan utförligare mätning/kontroll. Det kan vara så att tunern ej klarar att avstämma den komplexa och gissningsvis höga impedans som uppstår på 160 m.

Men, om spolen har relativt stor massa och bara blir ljummen vid 100W, tappar du kanske endast 10-15 W i den och det är närmast försumbart!

73/Lasse
 
Last edited:
Hejsan Åke!
Ja, Lasse har rätt, värme tyder på förluster! Av din text förstår jag att det är den luftlindade spolen, (ej transformatorn/järnkärnan) Du åsyftar. Kolla krokodilklämman så den har bra anliggningsyta.
Jag vill minnas att transformatorn är avsedd för 80m och uppåt. PA0FRI har skrivit om detta på sin hemsida. Det är möjligt Du borde ha andra/fler varvtal för 160 m.

Min 100 m stora loop har ca 14 meter stege som matare och jag har mätt fram impedansen till ca 2800 ohm. Den avstämmer jag lätt på 80 m med S-matchen utan att någon värme märkbar uppstår. Däremot kan jag inte avstämma 160 m med den och då gör jag i stället så att jag lägger ihop stegens båda trådändar och avstämmer det hela som an vanlig obalanserad longwire med hjälp av ett hembyggt LC-filter. Det kanske skulle gå att ansluta direkt till din inbyggda ATU.

Antagligen fungerar mataren som en vertikal och loopen som en tophat eftersom jag har en bra jord. I går kväll blev jag uppropad av VE1ZJ på 1832 trots att jag har bara 100 watt och denna konstiga antenn.
Hälsningar
Tore
 
Åke!
Du säger ingenting om hur lång stegen blev och hur högt antennen sitter.

Jag gillar ju bättre den andra typen av matchbox. Den som AG6K, (Measures' Web Page) kallar the balanced balanced tuner. Den har ju 2 parallella spolar, en vridkonding tvärsöver stegen och en chokebalun på ingången. Jag upplever att den klarar större avstämningsområden.
Dessutom slipper man blanda in transformatorer som ska klara stora frekvensskillnander med ett och samma varvtal på lindningar på järnkärnan. Det känns onaturligt! Det måste rimligtvis finnas begränsningar i sådana konstruktioner och jag misstänker att Du överskrider en sådan gräns på 160 m.
Jag har fått feedback från amatörer som byggt båda typerna av matchbox och där dubbelspolevarianten gav lägre brus på vissa band än S-matchen. Har Du tid, lust och intresse så skulle jag rekommendera att Du provar en sådan.
Tore
 
Tore,

Jag kanske skulle testa "balanced balanced tuner". Jag hittar dock inte den på länken du skickade.

Annars är jag egentligen inte så intresserad av 160 m, det var mer av nyfikenhet och förvåning jag upptäckte att mitt antennsystem funkar även där. På de andra banden får jag ingen värmeutveckling alls. Och ja, det är den luftlindade spolen jag pratar om. Toroiden är sval. Stegen är 13 m och antennen hamnade ca 12-13 m högt

Igår testade jag även 17 m och körde både Brazilien och Guadeloupe med mina 100W :)
Jättenöjd!

// Åke
 
Last edited:
Hej.Ny på HAM.SE, men ham-licens/cert sedan 1954.
Vad är en S-tuner?
Järnkärna, ni menar väl ferrit- eller järnpulverkärna?
Angående balanserade tuner - egentligen TRANSMATCH eftersom dom INTE stämmer av antennen utan omvandlar obalanserat 50-ohm till den last R, realvärde plus den reaktans feederns nederända presenterar. Titta i "gamla" ARRLs handböcker där RIKTIGA transmatch beskrivs med faradayskärmade linkar, luftlindade spolar och splitstatorkondensatorer som kan parallellkopplas på utgången eller vid behov kan seriekopplas när feedern uppvisar ett låg impedans.
MFJ, Dentron m m göre sig icke besvär...

Bengt SM6APQ
 
Bengt.
Titta på fig 1 i länken på SM7CBS inlägg. Samt se QTC för några år sedan där SM7CBS visade sitt träbygge, som prydda framsidan.
En bra balanserad konstruktion som många har fått att funka bra.

Du vet Bengt detta med spåket som är dynamiskt, idag skriver man en sak och menar en annan. Dvs järkärna betyder järnpulverkärna eller ferritkärna. Något av det, välj själv. (stackars nybörjare)
Klagar du så får du veta att "det borde väl man fatta".
Dvs du bör fatta att skrivaren menar något annat.

Trots detta menar jag som du antyder Bengt, att det är viktigt, och har aldig varit så viktigt som idag, då det finns så många saker att missuppfatta, att utrycka sig otvetydigt, och helt med internationell standard, SI.
Faktum är att jag har sett oerfarna som förstått skrivna texter fel och byggt helt fel , ja till och med använt järn från en nättrafo till balun.
Jag har sett hembyggen som byggts med stora investeringaer i pengar, arbete och material, men med en missuppfattning som resultat av dålig och tvetydig byggbeskrivning, som ödelägger den.
Stackars nybörjare i dagens amatörradiovärld.


de
Roy
SM4FPD
 
Vad är en S-tuner?
Hej Bengt och välkommen till forumet.
Själv har jag hållit på med elektronik och radioprylar sedan jag var tonåring (30 år sedan). Men jag blev radioamatör först i år, 2010.
Du kan läsa om S-match här: S-MATCH© The Balanced Universal ATU
Jag byggde en sådan och har fått den att fungera fint på 17-20-30-40-80 m med en 41,5m lång dipol. En billig och mycket väl fungerande kombination.
Här är ett par bilder: bild på s-match prototyp och bild på dipol
73 Åke SA6BNV
 
Last edited:
Mycket trevligt att se dina bilder Åke. Jag har bara en köpe-stege på 300 ohm och Tores balanserade avstämmare - eller som Bengt/APQ sa: Transmatch - med vilken jag kan stämma av allt från 10-160m

Jag har tur att kunna få plats med en 100 lång loop på vinden. Jag kan dock inte få till värme som jag känner med fingrarna när jag tar på delarna i avstämmaren, även om jag kör med 400W.

Jag har dock gjort så att jag med krokodilklämmor kan placera stegen på spolen där jag vill och låta de "vanliga" flyttbara krokodilklämmorna som bestämmer hur stor del av spolarna som ska vara inkopplade sitta där stegen normalt kommer in.

Den övre skissen visar hur det är kopplat normalt, och den undre hur jag kan flytta på kopplingen om det övre läget inte fungerar.

På bilden med den ensamma skissen ser man hur jag har korsat klämmorna som går till spolarna för att "få till det" på 160m.

Jag har även 2st vridkondingar som jag kan koppla ihop för den kapacitans som behövs. För 80-160m så har jag båda kondingar med maximala kapacitansen på varje inkopplade parallellt med varandra för att på tex 10-40m endast ha en konding med sitt halva värde (rotorn flytande).

En annan bild på avstämmaren73 de Bjarne
 

Attachments

  • IMG_1431.JPG
    IMG_1431.JPG
    92 KB · Views: 132
  • IMG_1432.JPG
    IMG_1432.JPG
    60,5 KB · Views: 125
  • IMG_1434.JPG
    IMG_1434.JPG
    96,8 KB · Views: 221
  • 15462_171600217849_565297849_2617256_3562391_n.jpg
    15462_171600217849_565297849_2617256_3562391_n.jpg
    50 KB · Views: 188
Last edited:
Hej Bjarne.
Jag ref. till den vänstra bilden och den understa skissen. Jag kan inte få det till något annat än att båda spolarna är KORTSLUTNA - eller har jag tolkat bilden fel? Övre bilden är ju ett dubbelt balanserat Pi-filter (ibland kallat "collinsfiltret), men för att få bättre dynamik bör man ha en kondensator även på ingången. Jag byggde ett sådant redan 1969 i en liten plastburk och hade det med mig när jag jobbade i Pacific för ITU (och körde ham-radio från Fiji och Salomonöarna (Guadalcanal). Jag använde det oxo på svenska fältsjukhuset från Saudi Arabien under gulfkrig ett för QSO med Stockholm radio. Transceivern var armens RA-735 (IC-735)!
Bengt /SM6APQ
 
Du har helt rätt Bengt, de är kortslutna, men det konstiga är att det har betydelse VAR på spolarna jag kopplar in stegen, vilket betyder att de inte är kortslutna HF-mässigt.

Med kondensatorn kan jag få ett knivskarpt dipp på den reflekterade effekten som visas på det korsvisande i nstrumentet som skymtar i underkanten på fotografiet. Jag kan tex stämma av på ett band på dessa båda sätt, där jag vid den ena tillfället har mer induktans (mer förlust) inkopplad.

Precis som du föreslår har jag funderat på att även ha en kondensator på ingången. Tack för påpekandet förresten.

73 de Bjarne
 
Hej Bjarne:
Ett knivskarpt dipp på den reflekterade effekten tyder på ett högt Q-värde på L i din transmatch. Man eftersträvar alltid att hålla ett lågt Q av två orsaker;för att hålla den cirkulerande strömmen (förlusterna) nere och dessutom slippa att "efteravstämma" när man förflyttar sig inom bandet.
Vi måste komma ihåg att 1.8/1.9 MHz är "mellanvåg" vilket erfordar stora värden och förmågan att kunna variare L och C inom vida gränser. En enkel tumregel är att använda
"dubbla" uH och "dubbelt" C jämfört med 3.5-MHz. Vi har ju förflyttat oss en hel oktav neråt i frekvens!
Med tanke på detta uppkommer frågan om man inte skall ha en separat transmatch för 1.8/1.9-MHz.

73
Bengt SM6APQ
 
Tack för synpunkterna Bengt. Jag kanske överdrev lite med det knivskarpa. Jag behöver dock inte stämma om när jag flyttar mig i frekvens på 20m.....på 80-160m däremot, så måste jag det.

Nu är jag dock en praktiker, så jag kör efter GSG-metoden.... (Går det Så Går det) Jag är dock alltid mottaglig för bättre vetande...;) För mycket man made noise här på 80-160m tyvärr.

Jag saknar våra QSOn på 160m 0ch 80m på kvällarna när Enar/ABO var med. Det är förresten hans gamla HF-radio jag har.

73 de Bjarne
 
Last edited:
Hej igen Bjarne:
I en annan diskussionsgrupp ser jag dig sitta i en berså med en antenn liggande på en häck 1,6 meter över marken. Du har glömt att tala om vilket frekvensband du har QSO med SM-stationen i fråga och vilken antenn som du använder - dipole kanske? Utan att veta frekvensen blir bilden och berättelsen inte så intressant.

73
Bengt /SM6APQ
 
Ojdå...det ska jag ändra på...det var på 80m CW.....jag hade ca 20m tråd liggandes på häcken och resten delvis på marken/häcken.....jag bara slängde i väg ett CQ. Jag trodde ju inte att jag skulle få ett svar...

73 de Bjarne
 
Du kan läsa om S-match här: S-MATCH© The Balanced Universal ATU
Jag byggde en sådan och har fått den att fungera fint på 17-20-30-40-80 m med en 41,5m lång dipol.

Jag måste bara berätta...

Jag testade en grej på min S-match som jag hittade en bit ner på denna sidan:
smatcheng

"With some antenna systems a better efficiency may be achieved if the
antenna is connected to the capacitor as shown in the drawing by the
dotted line."

Nu kör jag min enda dipol från 12-160m (1,8-24 MHz)!
När jag kopplar om enligt ovan så får jag ca SWR 1,1:1 även på 21 & 24 MHz.
Fantastiskt tycker jag :). Enkelt är vackert!

// Åke
 
Hej Åke
Vilken av kopplingarna på smatcheng är det som du använder?
MVH
Tomas Rinman
SM0DRY
 
Hej Åke
Vilken av kopplingarna på smatcheng är det som du använder?
Det är denna jag använder. På 160-17 m kopplar jag antennen över spolen (b'-c') och på 15 & 12 m över kondenstorn (b-c). Funkar kanonfint. Jag hamnar under SWR 1,25:1 på alla frekvenser jag vill använda, runt 1:1 för det mesta. Bilden är lite missvisande för jag kör 15 varv runt T200-2 kärnan. C är en gammal vridkonding på ca 500 pF (kunde varit mindre) och L är luftlindad, ca 75 mm dia och 25 varv. Här ser du en bild när den var halvfärdig. Obs att du måste köra balanserad matning till antennen, annars måste man slänga in en balun (eller unbal ;)) till och då kanske vitsen är borta med denna koppling.
 

Attachments

  • Bild 2.png
    Bild 2.png
    12,4 KB · Views: 115
Last edited:
Back
Top