XYL fick igång scannern!
Skickar en bild på vad jag anser är en universal balanserad tuner som förmår matcha extremt låga och höga resistiva laster.
I princip är konceptet det samma som jag avbildat tidigare, men innehåller mer detaljer.
Teckenförklaring:
S Switcharna i Serieavstämningsläge
P Switcharna i Parallellavstämningsläge
SW1 Åstakommer "förbikoppling" av linkavstämningskondensatorn
SW2 Tar bort förbindelsen mellan de två lindningarna i spolen. Möjliggör att kondensatorn C2 kommer att ligga
mellan de två lindningarna för att få serieresonans i kretsen.
SW3 Lägger splittstatorkondensatorn i serie med spolen alternativt parallellt över spolen.
C1 C:a 500-pF för avstämning, ändra kopplingsgrad, mellan link och "stora" spolen.
C2 Splittstator. Helst 2 x 500-pF. Plattavstånd beroende på uteffekten från sändaren.
Sammanfattning;
Jag har testat denna balanserade tuner med komponenterna löst vilande på en delrinplatta med en MFJ-259 Analyzer och ett antal induktionsfria 1/4-Watts motstånd.
Jag erhöll en perfekt match, SVF 1:!, från 50-ohm till 2,4 4,7 18 27 33 47 100 270 680 1200 2400 ohm.
Vid värden under 33-ohm fick jag använda tunern i serieresonansläge.
En uppenbar fördel med denna typ av feederavstämning är att stege och antenn är helt galvaniskt avskilda från sändare och mottagare. Dessutom är linken på "jordpotential" vilket gör att transceivern är helt skyddad mot t ex statisk elektricitet.
Slutkommentarer och nackdelar.
Man kan använda sig av utbytbara plug-in spolar om man inte har för bråttom att gå från ett amatörband till ett annat.
Som bilden visar kan man också använda sig av en spole för kanske två frekvensband genom att successivt med en omkopplare kortsluta spolen i ändarna.
Switch, SW2 och SW3-A/B bör gangas för snabbast omkoppling av serie/parallellkoppling. Det går givetvis bra med två separata switchar eller manuella "byglingar".
Innan jag monterar ner "avstämningspaketet" skall jag prova laster som innehåller reaktiva komponenter, d v s motstånd i serie med induktanser eller kapacitanser.
73
Bengt
SM6APQ