SM7CBS skriver att "tvinga mttpunkten till jord".
I olika byggbeskrivnigar finner mna ibland en mittpunkt på utgående link, man kan även se att man användner en butterfly vridkonding för att få en mittpunkt. Men, att bara rita ett jordtecken där är enkelt och teoretiskt. Men i praktiken då, var kopplar man den här jordningen då? Önsketänkandet är att det finns en jord som är en sak som absorberar allt man inte vill ha, en absolut nollpunkt, en soptunna som suger upp allt man inte vill ha, på alla frekvenser utan fasvridning. Lätt att rita på ett schema men i det närmaste omöjligt att hitta i praktiska lifvet.
Lika svårt som att få någonstans att koppla den tredje ledaren som någon föreslog här.
Om vi i praktiska byggen hade en liten jordkula att koppla till och lägga just där vi vill ha effekten av jordtecknet. Ja då vore allt ganska mycket enklare.
Jag såg oxo en koppling där man förutom den stora avstämningskondingen hade en eller två små som gick till jordtecknet, de var avsedda att trimma balansen, men beksrivningen sade inte vart man ansluter jordtecknet. Kanske kan man placera en liten blomkruka där med jord i.
Något som liknar det här finner vi i slutstegen i de flesta riggar.
Ett pusch pull steg med en transformator utgör PA i de flesta transistorsteg av bredbandig typ för HF.
Transformatorns primärlindinmg har ett mittuttag för matningspänningen.
Förr jordades detta, dvs HF jorades så att likströmmen via trafon skulle nå collektorerna på sluttransistorerna. Jordades med ett batteri av kondingar. l Mittpunkten skulle därmed vara en stabil nolla på alla frekvenser. Det funkade väl bra, men numera matar man via en drossel istället, och mittpunkten är "flytande".
Observera att i det här fallet finns en bra jord mycket nära. några mm bara. Det är plus och minus 12 Volt.
Skall vi då tala om flytande balansering på de olika typer av antennavstämmare vi jobbar med? Att vi får en viss utbalansering automatiskt.
Samma sak med mittpunkt finns i rörförstärkare för LF, mittpunkten på utgångstrafons primär matas med ex + 600 Volt. det kan vara en lång tråd till nätagget. Jag har i flera fall föreslagit att man jordar denna punkt med ett batteri kondingar, avkopplar från några Hz till långt upp i MHz omr. detta direkt till kateoderna eller där katoderna är jordade.
Efterr detta blir det enligt uppgift nytt liv i förstäkaren, den låter "mycket bättre". Vad som är sant vet jag inte men Hi Fi knuttarna gillar det.
Jo visst gör eleketrolyterna i PS:et detta, men för långt bort. Och en eleketrolyt är inte särkskilt bredbandig ens i LF sammanhang. Och ett chassi av järnplåt är inte en bra jord, åtminstone inte om man för ström genom det.
Så detta med balans är en stor fråga.
Vi skulle verkligen behöva den der drömjorden i form av ett svart hål i bordsformat som jag hade som aprilskämt.