TV-avgift krävs för dator.

SM4RNA

Well-Known Member
Vet att detta vart på tapeten här tidigarem, men hittar det inte. Eller rättare sagt, sökfunktionen hittar det inte..

Tv-avgift krävs för dator - Nyheter | SVT.se

Det jag tycker är anmärkningsvärt är:

Blockering spelar ingen roll

Radiotjänst skriver på sin hemsida att det inte spelar någon roll om SVT blockeras på datorn, eller om man har för dålig bandbredd för att se på tv. Det är möjligheten att se på tv via nätet, och det oavsett vilken kanal man tittar på, som föranleder avgiften.

Tycker detta måste jämföras med att ha en mottagare/kanalväljare som täcker andra frekvenser är där TV sänds. En TV-mottagare för t.ex. 13cm borde kunna ses som "Blockerad" för TV-frekvenser/TV-mottagning. Det hela känns inte rimmligt och får mig att tänka på andra länder där man mer eller mindre demokratiskt driver igenom lagar för att driva in mera skatt. Vem vet. Vi kanske snart måste betala en årlig avgift för våra apparater som på den gamla tiden?
 
En annan anmärkningsvärd vansinnighet är att det tydligen saknar betydelse om datorns prestanda gör att det inte går att använda tjänsterna. Tänker på en gammal Mac SE/30 med nätverkskort som ligger bland bråten på vinden. Och spelar det någon roll om den hade saknat nätverkskort?

Spännande att se utvecklingen. Förmodligen blir (är?) licensskolkande en ny folkrörelse.
 
Ang det Radiotjänst skriver. Man kan ju tänka sig att man har en dator som är bestyckad med sådan hårdvara och mjukvara att det inte är tekniskt möjligt att "se på TV" men ändå använda datorn för t ex styrning av en NC-fräs. Blir det TV-avgift på en sådan också eller det finns datorer som inte är att beteckna som TV-mottagare?

Principiellt tycker jag detta är fel väg. Man kan ju tänka sig i en framtid att den som har en dator och därmed är skyldig att betala TV-avgift även drabbas av andra tvångsavgifter t ex för möjligheten att läsa Aftonbladet och Expressen eller möjligheten att läsa på andra hemsidor vare sig man vill eller ej. Fan vet vad folk och fä kan hitta på när det gäller att ta ut avgifter. Copyswede lyckades ju bra att få tillstånd att ta ut avgifter på lagringsmedia i förebyggande syfte eftersom dessa tekniskt sett kunde lagra upphovsskyddad musik m m.
 
Det var därför de inte ville ta det på skatten,blir mer pengar till staten Hi! Undrar de som har ic7000 och ingen tv skall också betala TV licens,
Är det ingen som överklagar?

Stig SM7DYZ
 
På ett sätt är den här vansinnigheten bra: Den väcker en kraftig opposition och kan bli en ganska stor spik i Radiotjänsts kista!
Stig SM0APK
 
Det här verkar ju helkonstigt. På radiotjänsts hemsida står det att avgiftsplikten gäller "utrustning som är avsedd att kunna ta emot eller vidareutsända Tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål".
Min dator är INTE avsedd att kunna ta emot TV-program. Den kan visserligen göra det, men den är ju avsedd för andra ändamål.
Därmed kan den ju inte vara avgiftspliktig.
 
Bengt. Din oro att andra skulle hoppa på tåget och passa på att sko sig visade sig inte vara oberättigad. Tyvärr lär inte det här vara slutet, är jag rädd...

/RNA
 
Back
Top