TV-mast i Borås har rasat

Kan det vara ide att prova att göra en 1:1 Balun med orgonit i stället för ferrit kärna?
Materialet sägs ju "omvandla den negativa energin till positiv "
Kan det bli mindre störningar då ?
"påstås skydda mot elektromagnetisk strålning" Hm,,
Kanske bättre som ett nätfilter, efter powersupplyn för att filtrera DC spänningen och blockera AC ?? :D
 
Last edited:
Kan det bli mindre störningar då ?
Javisst, de störningar som du upplever som negativa kommer att omvandlas till positiva störningar, tyvärr fortfarande störningar.
Måste prova orgonit en dag. kanske fungerar det bättre än den kryptonit jag använder nu.
 
Fanns det inte en "universalbalun" som visade sig vara ett plaströr som var fyllt med stålull och en genomgående koax?
Kanske var det samma upphovsman.
 
"Balunen " med stålull fanns beskriven i en av ARRLs handböcker.
Minns ej årgång.
Jag minns att jag verkligen funderade vad detta var för konst.
(konst = kunskap)

ARRL:s handböcker hade under några år ett helt uppslag (två sidor) med internationell standard en tid oxo.
Men man gick sedan åter till 1800 talet.


de
SM4FPd Roy
 
För jobbigt att läsa SM6XUN, någon som snabbt och enkelt kan tolka länken åt oss?
Är stålullsbalun OK?
Går det med Svinto, tvålull??

de
Roy
 
" The impedance of the steel wool balun is 32.56 ohms (at 88.12 degrees phase angle). This is a DECREASE in common mode impedance from 37.8 ohms down to 32.56 ohms. In a balun or shield decoupling application the unwanted common mode current would likely increase! This is exactly the opposite effect from what we want.
We have done a very bad thing by ignoring basic rules of physics "

Inget bra betyg för stålullen :(
 
Näe, men så är det ju inte vetenskapligt framtagen Ordonit heller.

Recepten finns ju på nätet, bara att baka egna!
 
Back
Top