Två antenner till mottagare via T-stycke?

Skalmannen

Well-Known Member
Kan man koppla två antenner till samma antenningång via ett T-stycke, och vilka blir i så fall
konsekvenserna - vinst eller förlust? Har det betydelse för "resultatet" vilka frekvenser respektive
antenn är utformad för?

Tänker mig några alternativa upplägg till en bredbandig mottagare:

Alt 1. VHF/UHF: en rundstrålande för 2/70, samt en riktantenn.
Alt 2. VHF/HF: en antenn för VHF samt en antenn för kortvåg.
Alt 3. HF/HF: vertikalantenn för högre HF-band, horisontell dipol för lägre band.

Syftet är dels att slippa någon form av antennväxel, dels att om möjligt att få högre signalstyrka
till mottagaren i de fall antennernas arbetsområden sammanfaller.
 
Ja och ja.
Alla kopplingspunkter bör vara så nära 50 ohm som möjligt. Det finns färdiga filter att köpa som splittar VHF och UHF.
För HF gör man enklast en 6dB delare.
http://www.scandinavianhams.se/sm6fud/TWINPA_ver9.pdf
PDF'en innehåller en ritning; se på de delarna som är "inringade". Det är splittern. Frekvensgången täcker hela kortvågen.
Att splitta VHF/UHF från HF är enklast med lågpassfilter och högpassfilter i kombination.
Det finns mängder med lösningar avhängiga plånboken.
 
Kan man koppla två antenner till samma antenningång via ett T-stycke, och vilka blir i så fall
konsekvenserna - vinst eller förlust? Har det betydelse för "resultatet" vilka frekvenser respektive
antenn är utformad för?

Tänker mig några alternativa upplägg till en bredbandig mottagare:

Alt 1. VHF/UHF: en rundstrålande för 2/70, samt en riktantenn.
Alt 2. VHF/HF: en antenn för VHF samt en antenn för kortvåg.
Alt 3. HF/HF: vertikalantenn för högre HF-band, horisontell dipol för lägre band.

Syftet är dels att slippa någon form av antennväxel, dels att om möjligt att få högre signalstyrka
till mottagaren i de fall antennernas arbetsområden sammanfaller.

Det är inte att rekommendera att sätta ihop olika antenner med ett T-stycke, och inte med en 3-dB hybrid heller.
Orsaken är att fasläget mellan signalerna kommer att variera och då varierar även den mottagna signalnivån.

Det blir ännu värre när ett T-stycke används, för då kommer matarledningen som går till den ena antennen att vara
direkt parallellkopplad med den som går till den andra. När frekvensen varierar varierar också impedansen i antennänden, och när den går mot avbrott eller kortslutning som den gör utanför antennernas arbetsfrekvensområde, kommer denna med jämna mellanrum att transformeras över till en kortslutning över den andra kabeln. Detta kan ge en kraftigt nedsatt signalstyrka.

Den efterfrågade funktionen kan realiseras, men då behöver man använda filter (diplexers eller triplexers) som separerar frekvensområdena.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Som sagt var, K-A redogör för hur saker och ting är.
Jag redogör för hur man kan göra och gör.
 
Som sagt var, K-A redogör för hur saker och ting är.
Jag redogör för hur man kan göra och gör.

De som är amatörer i alla avseenden kanske gör så.
De som är yrkesfolk och behöver kunna stå för sina konstruktioner brukar rekommendera
andra lösningar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
För att dela mottagarantenner för kortvåg har jag använt mig av både bandpassfilter och 0 graders hybrider a.k.a "Magic T". Du kan läsa om magic T här beskrivet här på ett mycket föredömligt sätt: Magic T combiners splitters and how they work

En 0 graders hybrid combiner lämpar sig främst då man vill splitta en antenn till två mottagare som är nära varann frekvensmässigt. Nackdelen är också att du tappar 3dB eftersom hälften av den totala effekten går ut i varsinn gren.

Vill man splitta samma antenn till flera mottagare på olika frekvensområden kan man med fördel använda bandpassfilter. Bandpassfiltren bör byggas så att de har en hög impedans på ingången utanför sitt passbandsområde, man kan då koppla ihop flera bandpassfilter till samma antenn och få ut energin för respektive passband till olika mottagare. På samma sätt fungerar diplexers/triplexers när man plockar ner dem i sina beståndsdelar. Fördelen med att splitta på detta sätt är också att dämpningen inte blir högre än genomgångsdämpningen i filtret. Ett bra byggt bandpassfilter kan med lätthet ha endast 0,5dB i genomgångsdämpning.

Jag har under vintern/våren knåpat ihop en RX låda som jag skall ha till mina beverage antenner som jag använder för att lyssna på 160,80 m med. Här är några länkar.

SMØW.com » Blog Archive » RX Antenna Distribution System
SMØW.com » Blog Archive » RXADS progress #1
SMØW.com » Blog Archive » RXADS progress #2
SMØW.com » Blog Archive » RXADS progress #3

73 de Teemu SMØW
 
Last edited:
Bra tips Teemu!
Om man ska vara lite petig dock, så hänger inte riktigt det här ihop:

"Nackdelen är också att du tappar 3dB eftersom hälften av den totala spänningen går ut i varsinn gren."

då "hälften av den totala spänningen" skulle innebära 6dB nivåskillnad, medan 3dB skulle innebära att utspänningen blir Utot/1,414
Eller?

/Lasse
 
Skalmannen (Callsign?) de APQ

När det gäller enbart mottagning - vad är enklare än att välja antenn med en mindre omkopplare? Fördelen är också att under vissa förhållanden kan "fel" antenn ge bättre signal/brus förhållande!

73
Bengt
SM6APQ
 
Tack alla för svar och tips!

På diplexers som säljs anges frekvensområdena för uppdelningen, t ex 1,6 - 30 MHz och
140-400 MHz. Vad händer med de signaler som inte ligger inom dessa frekvensområden - antar
att de kommer att blockeras och därmed inte nå mottagaren?

APQ: min plan är att fjärrstyra mottagaren, därför funkar inte enkel (manuell) antennswitch.
 
Last edited:
Diplexers har två eller flera passband som är separerade med spärrband.
Signaler vars frekvenser ligger i spärrbanden kommer inte att nå mottagaringången.
Vet man vad man gör så kan spärrbanden göras ganska smala.

I min mening så är det minst dåliga alternativet att summera ihop antenner med olika frekvensband
i en 3 dB-hybrid med 2 ingångar, eller i en 6 dB-hybrid med 4 ingångar.

Gör man så försvinner påverkan som orsakas av systemens matarledningar genom hybridens isolation mellan A och B-portarna, medan signalerna når mottagaringången med 3 dB (eller 6 dB) dämpning vilket är tämligen betydelselöst vid frekvenser under UHF med normalstora antenner.

Genom att antennerna har olika frekvensområden kommer inte strålningsdiagrammen att påverkas genom att signaler från olika antenner på samma frekvens summeras med olika faslägen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top