TVI på 2m

Har du provat med stub före förstärkaren? Det har hjälpt mig ett par gånger, ända tills TV4 startade nära 5:e övertonen till 144, så stuben tog bort även de signalerna. Då flyttade jag stuben till band3-antennen, och allt var frid och fröjd igen.

Lycka till!

/Jan
 
jepp..jag har provat att sätta "stubbar" överallt.
Men utan resultat.
Det var så jag hittade att det var hans förstärkare som det var fel på.

Men som jag skrev tidigare så fungerar det med stubbar hemma hos mig.
Och jag kör på det digitala mark nätet.

73 Andreas
 
Ligger danska sändaren åt samma håll som den svenska? Om inte, kanske det går att rikta om antennen så det blir tillräcklig signal från båda sändarna.
 
The_one said:
Det var så jag hittade att det var hans förstärkare som det var fel på.
73 Andreas
Du menar att det var fel sorts förstärkare, dvs. bredbandstyp.
Hur gick det sen? Vi väntar med spänning...
Hoppas det ordnar sig, för grannsämjan måsta man vara rädd om;)
/Ingvar
 
Jag vill börja med att tacka för alla tips och trix som jag har mottagit.
Anledningen varför jag inte har avslutat denna tråd är att jag tror inte att det är över än...
Men mycket utav TVI försvann när jag "tvingade" min granne att gå över till digital TV.
Plus att jag fick montera ett filter från SSA, 0-430Mhz tror jag att det va. Plus byta ut hans filter och förstärkare.
Under min felsöknings tid hos min granne hittade vi en intern störning på hans TV tuner.
Denna störning kom som ett ca:10cm långt sträck som hoppade med jämna intervaller över tv rutan. Dock bara på SVT1.
Men detta försvann helt när vi kopplade in digitalmottagaren via scarten.
Att tillägga är att min granne är en väldigt speciell man.
Med mycket roliga "kompisar" som tror sig veta allt om allt!
Vilket har gjort att det har väl blivigt lite osämja i lägret. Men det är egentligen inget som bekommer mig snare tvärt om.
Det är han som äger problemet nu.
Jag har gjort allt samt betalat för allt.



73 Andreas
 
Som ett förtydligande var det alltså fel på hans tv som suger in mina signaler på 2m.
Men bara via tevens tuner.

73 Andreas
 
Hej!

Får han inte in de danska kanalerna digitalt då? Beror ju naturligtvis på var du bor men danskarna sänder faktiskt tre kanaler i skarp drift och det över hela Danmark. Normalt får man in DR1, DR2 och TV2. (Fler kanaler är på gång) Gå in under www.digi-tv.dk och kolla täckningen där du bor. Eftersom du snackar om de danska kanalerna så antar jag att det är i Skåne - alla slavar för digitalTV är ännu inte igång här och det lär ta några månader innan alla är i drift. Det kan alltså löna sig att beama runt med TV-antennen och se om du kan hitta en riktning där du får in både de svenska och de danska sändningarna. Någon förstärkare anser jag inte skall behövas för att se de svenska sändningarna i Skåne, men jag kan tänka mig att om det är en bit in i Skåne så kan det säkert behövas för de danska sändningarna, men blir samtidigt känsligt för andra störningar - dessutom precis som du nämner så släcker Danmark också snart sitt analoga nät. Sverige gör det i år.
73 och lycka till!
Jens
 
Nu var det dax igen!

Hej igen alla!
NU var det dax igen!
Men nu är det grannen nummer två.
Men där verkar jag störa på HF??
Helt otroligt jag har ju varit QRV på kortvågen hela tiden.
Men men jag skall gå över till dom i morgon så får vi se.

Suck!!
Det hade varit trevligt om man kunde "hyr" in en störningjour.


73 Andreas
 
The_one said:
Det hade varit trevligt om man kunde "hyr" in en störningsjour.
Ännu bättre vore det med en avstörningsjour ... ;)

Skämt åsido, om du har en amatörkollega till hjälp, som sänder samtidigt som du testar hos grannen, bör du rätt snabbt hitta fram till orsaken. Sedan gäller det förstås att designa en lösning som grannen accepterar.

Jag minns det "eviga" springandet fram och åter till mina grannar i radhuslängan tills jag hade lyckats störa av deras HIFI-grejor i slutet på 70-talet. Lyckligtvis störde jag då allra värst hos mig själv, så grundkursen klarades av på nära håll. Jag avundas dig inte, med tanke på allt nytt störkänsligt "skrot" som kommit till sedan dess.

Lycka till!

/ Göstha
 
The_one said:
Hej igen alla!
NU var det dax igen!
Men nu är det grannen nummer två.
Men där verkar jag störa på HF??
Skumt!
Har han köpt nya grejor kanske?
Eller pratat med den andre grannen?:confused:
Var bor du? Är det svaga signaler från TV-sändaren?
Bredbandsförstärkare igen?:mad:
/Ingvar
 
Vad är det som störs?
Det vanligaste verkar vara billiga ljudanläggningar till PC. Konstruktörerna verkar ha valt bort allt "som inte behövs" för att få ned priset. Jag tystade en hos en granne med ferriter.

/Roland
 
Rimligt?

Hello!
En fråga som jag har tänkt på under dagen.
Om jag stör på en granne och det inte är något fel på min anläggning. Är det då mitt ansvar/skyldighet att ordna så att jag inte stör på grannen längre?
Det jag tänker på är om t e x grannens antenn är ca:40år, skall jag betala en ny till honom. Om det nu är fel på den?

73 Andreas
 
Skyldighet

Det beror ju på vad som störs. Är grannens antenn 40 år får han minsann betala själv om felet ligger där! Du har ju ännu inte berättat vad som störs och hur! TV eller radio?
LF-detektering beror i allmänhet på svagheter hos den störda anläggningen, men som radioamatör får man för det mesta klara upp det själv för grannsämjans skull.
Är grannsämjan ett minne blott (verkar det som) så kanske du kan ta kontakt med PTS. Jag vet inte hur det funkar numera, kanske någon på SSA känner sitt ansvar i EMC-frågan?

/ Ingvar
 
Det jag skall göra nu är att jag skall ta ut en tv-tekniker som får byta ut hans antennförstärkare och eller byta ut hans gitter antenn som då är ca:40år.
Grannsämjan...jo då den är väl ok...så länge som jag står för allt.
Men jag tänkte att om jag har belägg för det så vill jag ju inte betala en ny antenn eller något av det för den delen.
Det har ju trots allt fungerat tidigare.
Och vad händer när nästa granne kommer och nästa efter den.......
JAG vet ju att inte jag har något fel hos mig!
Det första grannen kostande mig ca:2000Kr innan allt var klart.
Och jag har många grannar runt mig!

Förresten så tittade jag lite på störningen idag. Och som han siger så ser han mitt PTT tillslag på 10W på SSB.
Missade att berätta att det är TVén som jag stör ut helt.
Både på analogt och digitalt.

73 Andreas
 
Glömde meddela att jag tror att det är förstärkan som jag kommer in igenom.
Men för hoppningsvis kan jag titta på det under nästa vecka.

73 Andreas
 
Så NU är det färdigt för denna gången!
Vi var hos grannen nummer två och fixade nu ikväll.
Det var enkelt, var bara att ta bort hans antennförstärkare och ersätta den med ett filter en in och tre ut så fungerade allt.
MEN under tiden som vi är där så kommer grannen nummer ett in och är helt rabiat!
Och vill att skall gå in till honom igen och återställa det vi gjorde för typ fyra månader sedan!
Helt otroligt! Han hotade t o m att polis anmäla mig! Helt otroligt!
Han menade på att jag skulle ha lurat honom då vi var där innan?!
Som sagt helt otroliga grannar man har! Det var ett par heta minuter där ett tag.
Men det lugnade ned sig till slut och det hela handlade om (tydligen) att han vill ha ett kvitta på den begagnade digital boxen som han köpte av min kompis!
Så nu är väl allt lugnt för denna gång. Men jag kommer alltid att ge honom "The bird" varje gång jag ser honom.
NU skall ni inte se ned på mig och tycka att jag är barnslig.
-Jag tog bort detta som skulle stå här MEN jag tror att ni alla kan bilda eder än uppfattning om vad jag tycker om min granne nummer ett!!
Granne nummer två är hel nöjd.
Dock lite irriterad för att han har fått betala för sin förstärkare när den installerades.
MEN ut allt ont kommer något gått! (–bortsätt från min granne!)
Men jag har faktiskt lärt mig mycket om störningar och hur man åtgärdar dom både på VHF & HF.

73 på er alla och tack för all hjälp.

Andreas / SA7AUW
 
Hej Andreas!
Roligt att det löste sig till slut! Bredbandsförstärkare skall man alltid misstänka då det gäller störningar på TV. Tur att bilden blev godkänd även utan förstärkare, annars hade du nog fått problem igen, men vi håller tummarna! Grannsämjan är inte att leka med...
/Ingvar
 
Ofta köper man antennförstärkare helt i onödan, är det någon som tjänar på detta torde det vara radiohandlarn som lyckats att kränga dyra eller kassa förstärkare till okunniga kunder ..

Men jag tycker du har varit ett föredöme och visat att det finns radioamatörer bryr sig om sina grannar och hjälper dom, även om man till en början får ta emot lite surt. Om några månader har din "elake" granne kanske glömt detta, alla är inte långsinta.

Men det är ju för ens egen skull man gör detta för att kunna utöva sin hobby .. eller hur?
 
Tackar KRI för de uppmuntrande orden. Tror dock att det är jag som är långsint i detta.
Jag kommer aldrig att tilltala den grannen igen eller för den delen hälsa på honom.
Jag kan inte med ord förklara hur jag känner för denne! Hela historien är helt absurd, som tagen ifrån någon grym Science fiction film.
Precis som du skriver så tycker likväl jag att jag har varit ett prakt exemplar och ett föredöme för hur en radioamatör skall agera i ett sådant här problem. Tyvärr så håller nog min granne nummer ett inte med :).
MEN återigen så får man bara ta en massa skit!


73 Andreas
 
Back
Top