tysk quad

scanner2000

Active Member
Jag tänkte sätta upp en tysk quad ca 84m lång. Har sökt en del på nätet om dessa antenner. Mitt QTH medger inte att man kan mata den med stege hela vägen in. Så jag är tvingad till koaxial rg 213. Om man söker så finns det lite olika lösningar på att stämma av denna antenn. En del kör 4:1 balun i matpunkten. En del kör med en 1/4 våglängd 75 ohm's kabel. Vad är bäst så att man får ut så mycket watt som möjligt. Eller finns det någon annan matning som är bättre än dessa matningar. Så inte min anntenn-tunern käkar up all effekt.
 
Last edited:
Jag tänkte sätta upp en tysk quad ca 84m lång. Har sökt en del på nätet om dessa antenner. Mitt QTH medger inte att man kan mata den med stege hela vägen in. Så jag är tvingad till koaxial rg 213. Om man söker så finns det lite olika lösningar på att stämma av denna antenn. En del kör 4:1 balun i matpunkten. En del kör med en 1/4 våglängd 75 ohm's kabel. Vad är bäst så att man får ut så mycket watt som möjligt. Eller finns det någon annan matning som är bättre än dessa matningar. Så inte min anntenn-tunern käkar up all effekt.




Jag har en stege från min zepp- antenn. Den sista biten in till ant-filtret nyttjar jag 2 st RG8 där
jag har kopplat ihop skärmen på båda ändarna på koaxialkabeln. På detta sätt kan jag dra kabeln
på besvärliga ställen. Samtidigt som jag nyttjar de låga förlusterna som en stege har.
Det blir säkert någon typ av transformering i koaxialkablarna. Men jag har aldrig haft några besvär trots att jag ibland har kört ett slutsteg med 2x813 GG.

Om du klickar dig runt på denna hemsida tror jag att du finner lösningen på dina frågor.



sm2jur ‎(sm2jur)‎

M.v.h

sm0ctk/stig
 
Synd att inte kunna dra stege hela vägen. Vad är det som hindrar detta ?
Själv provocerade jga till det yttersta en gång och körde med nedgrävd stege.
Det funkade, men givetvis kan jag inte leverera några data över förluster.
Däremot att köra koax med mycekt hög SWR ger säkerligen stora förluster.
Vad jag menar är att kanske de hinder du tycker dig se för stege hela vägen ändå inte är så farliga.
Det finns de som gör en skärmad stege av två paralella koaxar, gärna då 95 Ohms datorkoaxar så får du en skärmad stege på 200 Ohm.
 
tackar för svaren. Det som hindrar mig med stege hela vägen är att jag har en utfart de sista 12m in till radion (får ingen höjd på matarkabeln. Det andra som är problem är att jag inte har en antenn-tuner för balaserad matning. Men tittade på det igår och det går nog att mata med 600 ohm's stege ca 45 meter med hjälp av mitt staket som är av trä. Men då kommer ju helt klart nästa fråga ca 45 meter 600 ohm's kan stegen impedans inpassa till 50 ohm. Går det att räkna ut hur lång stegen skall vara för att det skall passa 50 ohm. Eller får man helt enkelt göra den beprövade metoden korta stegen och prova sig fram. Eller måste man använda en balun för detta.
 
Antennens impedans varierar vilt för olika frekvenser så en matchning för en frekvens kommer inte att funka för en annan, det är där stegen lyser med sina fördelar i forma av låga förluster. 45 meter stege är inget problem i sig. Det är längden hos koaxen som kommer att avgöra hur stora matarledningsförluster man får. Du vill inte använda koax med större swr än säg max 1:5, redan vid 1:2 får du ökade förluster. Dubbelkoax (enl tidigare förslag) hjälper inte mot dessa försluster.

Tänker du använda antennen på ett band så kan man göra en permanent matchning som passar. Man skulle kunna tänka sig en switchbox utomhus vid övergången till koax men det låter krångligt - och funkar i vart fall bara på just din installation...

/Micke
 
nej jag har tänk att använda den på flera band men vad jag är rädd för är att min ATU inte klara av att matcha stegen. För vad det blir är ju ca 45 meter stege de sista 12 meter måste jag gå med rg 213. Måste man matcha skarven så att man inte får för hög SWR till ATU. Vad jag tänkte göra var att klippa stegen så att den håller ca 50 ohm vid 3.7 Mhz där jag går på med koxen och sedan hoppas på att det inte pikar upp för mycket på de övriga banden. Eller är det att arbeta för mycket då jag har en sådan kort koax matning. Det kanse bara är att smälla ihop stegen och koaxen och se om det lirar.
 
nej jag har tänk att använda den på flera band men vad jag är rädd för är att min ATU inte klara av att matcha stegen. För vad det blir är ju ca 45 meter stege de sista 12 meter måste jag gå med rg 213. Måste man matcha skarven så att man inte får för hög SWR till ATU. Vad jag tänkte göra var att klippa stegen så att den håller ca 50 ohm vid 3.7 Mhz där jag går på med koxen och sedan hoppas på att det inte pikar upp för mycket på de övriga banden. Eller är det att arbeta för mycket då jag har en sådan kort koax matning. Det kanse bara är att smälla ihop stegen och koaxen och se om det lirar.


En fundering i ämnet "tysk-quad" (liggande loop?)
Jag vill ha den att funka bra på 80m inom Sverige. Ska endast köra detta band.
Min tanke är att sätta den såpas lågt att jag får impedansen 50 ohm.
Klipper den i resonans, mäter vid antennanslutningen med antenninstrument för minimal SWR.
(MFJ med impedans och SWR angivelse)
Bör väl gå att få dssa ca 80 (drygt) meter loop att hålla 50 ohm eller tänker jag fel?
Sedan en ström choke av lindad koax samt ca 40m RG213 till shacket?
Vill inte använda tuner.

Kanske skulle öppnat en ny tråd då inte min fråga tillför något för "scanner2000":s funderingar...

/Peter SM6VKC
 
Det går att få till en "liggande loop" för 80m med 50 ohm resistiv matningsimpedans genom att välja en rätt låg höjd, c:a 8 - 9 m. Problemet är att en sådan antenn blir ganska smalbandig, bandbredden inom 3:1 SWR-cirkeln blir c:a 100 kHz (3580 - 3700 kHz om antennen görs exakt 84 m lång med 2 mm tråd).

SWR vid bandkanterna ligger runt 10:1, så det blir ändå nödvändigt med en tuner om man vill använda hela 80m-bandet.

Det är troligt att markförhållandena och omgivningen kommer att ha ett stort inflytande på matningsimpedansen, så man blir tvungen att kunna ändra både längd och höjd på antennen för att kunna "pricka" 1:1 SWR på den önskade mittfrekvensen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det går att få till en "liggande loop" för 80m med 50 ohm resistiv matningsimpedans genom att välja en rätt låg höjd, c:a 8 - 9 m. Problemet är att en sådan antenn blir ganska smalbandig, bandbredden inom 3:1 SWR-cirkeln blir c:a 100 kHz (3580 - 3700 kHz om antennen görs exakt 84 m lång med 2 mm tråd).

SWR vid bandkanterna ligger runt 10:1, så det blir ändå nödvädnigt med en tuner om man vill använda hela 80m-bandet.

Det är troligt att markförhållandena och omgivningen kommer att ha ett stort inflytande på matningsimpedansen, så man blir tvungen att kunna ändra både längd och höjd på antennen för att kunna "pricka" 1:1 SWR på den önskade mittfrekvensen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM


Tack för svar, då verkar jag inte vara helt "ute och cyckla".
Tanken att mäta mellan matarkabel och antennen bör ju vara det som är mest rättvisande.
Men då ska man väl helst klippa kabel till "rätt längd", dvs. multipplar?
Och sedan ha min SWR vid sändaren?

/Peter
 
Last edited:
När man kan försumma matarledningens förluster, och det kan man för det mesta på HF, får man samma SWR-värde utefter hela kabellängden. Det är inte nödvändigt att ha en viss längd på matarkabeln om man bara ska mäta SWR, utan när man vill räkna fram impedansen behöver man känna till längden. Ett SWR på 1:1 eller reflektionsfaktorn = 0 visas som 50 ohm rent resistivt oavsett kabellängd.

Hela historien med att "klippa till" matarkablarna är en missuppfattning som spritt sig till amatörradion från 27 MHz. SWR i sig påverkas inte av hur lång kabeln är (inom rimliga gränser) utan det är fasvinkeln på den impedans som radion ser i kabeländen som ändras.

I några enstaka fall kan det vara lättare att hantera en impedans med en rent resistiv fasvinkel, och då kan det löna sig att göra kabeln med den längd som ger detta.

Om ett indikerat SWR skulle påverkas av att ändra kabellängden så är det för det mesta något fel på mätuppkopplingen eller på SWR-metern. När det finns HF på utsidan av koaxialkabeln kommer det indikerade SWR ha väldigt liten relation till det som finns i kabeln.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
När man kan försumma matarledningens förluster, och det kan man för det mesta på HF, får man samma SWR-värde utefter hela kabellängden. Det är inte nödvändigt att ha en viss längd på matarkabeln om man bara ska mäta SWR, utan när man vill räkna fram impedansen behöver man känna till längden. Ett SWR på 1:1 eller reflektionsfaktorn = 0 visas som 50 ohm rent resistivt oavsett kabellängd.

Hela historien med att "klippa till" matarkablarna är en missuppfattning som spritt sig till amatörradion från 27 MHz. SWR i sig påverkas inte av hur lång kabeln är (inom rimliga gränser) utan det är fasvinkeln på den impedans som radion ser i kabeländen som ändras.

I några enstaka fall kan det vara lättare att hantera en impedans med en rent resistiv fasvinkel, och då kan det löna sig att göra kabeln med den längd som ger detta.

Om ett indikerat SWR skulle påverkas av att ändra kabellängden så är det för det mesta något fel på mätuppkopplingen eller på SWR-metern. När det finns HF på utsidan av koaxialkabeln kommer det indikerade SWR ha väldigt liten relation till det som finns i kabeln.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Jag tackar för tips och information, återkommer när jag testat.

/Peter SM6VKC
 
När man kan försumma matarledningens förluster, och det kan man för det mesta på HF, får man samma SWR-värde utefter hela kabellängden. Det är inte nödvändigt att ha en viss längd på matarkabeln om man bara ska mäta SWR, utan när man vill räkna fram impedansen behöver man känna till längden. Ett SWR på 1:1 eller reflektionsfaktorn = 0 visas som 50 ohm rent resistivt oavsett kabellängd.

Hela historien med att "klippa till" matarkablarna är en missuppfattning som spritt sig till amatörradion från 27 MHz. SWR i sig påverkas inte av hur lång kabeln är (inom rimliga gränser) utan det är fasvinkeln på den impedans som radion ser i kabeländen som ändras.

I några enstaka fall kan det vara lättare att hantera en impedans med en rent resistiv fasvinkel, och då kan det löna sig att göra kabeln med den längd som ger detta.

Om ett indikerat SWR skulle påverkas av att ändra kabellängden så är det för det mesta något fel på mätuppkopplingen eller på SWR-metern. När det finns HF på utsidan av koaxialkabeln kommer det indikerade SWR ha väldigt liten relation till det som finns i kabeln.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Om man kollar lite i smithdiagramet så ser man om jag kollar rätt. Jag simulerade 3.7 Mhz 600 ohm-s kabel och hastighetsfaktorn 0,96 ser man att efter 38m så har det gått ett varv. Skulle inte detta vara bättre att klippa stegen i den längden och sen klippa loopen så att SWR matchar den frekvensen man vill köra.
 
Om man vill använda "stege" så står det en fritt att göra denna med en elektrisk längd som "repeterar" impedansen i sin hitre ände. En lågohmig antennimpedans kommer att då repeteras som en lågohmig inimpedans när den elektriska längden är precis 1/2 våglängd. Både resonansfrekvens och inimpedans påverkas ganska starkt av på vilken höjd "loopen" är monterad över marken.

Problemet är dock att detta bara kommer att fungera exakt på en frekvens, och vid bandkanterna är inimpedansen varken lågohmig eller resistiv längre. Någon form av inställbart anpassningsnät mellan matarledningen och en modern radio blir alltså nödvändigt, om man inte bara vill operera inom ett litet frekvensområde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man vill använda "stege" så står det en fritt att göra denna med en elektrisk längd som "repeterar" impedansen i sin hitre ände. En lågohmig antennimpedans kommer att då repeteras som en lågohmig inimpedans när den elektriska längden är precis 1/2 våglängd. Både resonansfrekvens och inimpedans påverkas ganska starkt av på vilken höjd "loopen" är monterad över marken.

Problemet är dock att detta bara kommer att fungera exakt på en frekvens, och vid bandkanterna är inimpedansen varken lågohmig eller resistiv längre. Någon form av inställbart anpassningsnät mellan matarledningen och en modern radio blir alltså nödvändigt, om man inte bara vill operera inom ett litet frekvensområde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Vad är att rekomendera och vad för skillnad gör det om man matar i ett hörn eller mitt på ena sidan?

/Peter
 
Jag har med framgång använt ett 1:2.5 balun i matningspunkten på min 86m lång loop (delta-formad, 1.8mm försilvrad Cu). Detta har jag använt närmare 20 år och bara av en anledning - har inte lyckats få nån bättre antenn till min 1200 kv/m villatomt med en 15m mast, en rönn på 5m och en björk på 3.5m samt några buskar.
Eftersom en loopantenn med längden på helvågsmultiplar har impedans på ca. 125 - 150 ohm, fungerar denna antenn rätt hyffsad på alla "gamla" band. Tack vare balunet ser slutsteget antennen som relativt bredbandigt så ATU är inte nödvändigt heller. Avstämd till ca. 3.600 går den rätt bra från 3.500 till 3.700. Kanske inte på ELNEC, men vem har sagt att man ska fråga den?! Kör bara! Hög strålningsvinkel ger bra signaler på ca. 100 mils radie. Förlorar du en dB där, får du dubbelt tillbaks här. Har körd VK på 80 med 5W PSK31 samt massa jänkar på CW (5W) för att inte tala om ett 20 tal dxcc med 300 mW xcvr (hembygge).
Har körd t.o.m portabelt, antennhöjd ca. 2.5 m med 0.5W ut. Allt från SM2/OH8 till OZ kördes i Portabeltesten för några år sedan... Någon kanske säger att jag skulle ha fått bättre resultat med en dipol på 40m höjd! Säkert det, men som sagt så råkar det inte finnas så höga träd på min lilla tomt!
Vad som gäller placering av matningspunkten så har jag inte sett/hörd några avgörande skillnader. Skillnader är högst teoretiska och olika på alla individer - förutom att min tidigare slopande 80m delta drog sjukt bra till SA på 40m!
 
Last edited:
Back
Top