Udda rör jag kommit över, användning för antenn och mast

SA0CLI

Well-Known Member
Man håller på att fixa upp huset mitt över gatan, bland annat skall garaget tömmas på skräp från tidigare hyresgäster. Jag erbjöds att ta det jag ville bland det som skulle slängas.

Det som känns intressant i detta sammanhang är dels en stor mängd stålrör, 36 mm diameter, 0,4 mm godstjocklek, 202 cm långa, vitlackerade och med en sträng dubbelhäftande tejp. Jag plockade hem 61 sådana rör, det finns fler kvar.

Dels fanns det 53 st aluminiumprofiler, 16 mm diameter och 395 cm långa, profil som bilden nedan (cirkulär med slits och stödjande element under slitsen), även dessa vitlackerade.

Jag fann även två aluminiumrör, något grövre och längre än stålrören.

Screenshot - 2014-07-19 - 12:05:42.png

Det handlar om delar till rullgardiner, delar från finska Domicet. Stålrören är tänkta att tyget skall rullas upp på, aluminiumprofilerna antar jag skall sitta längst ned på rullgardinen. Jag har också kommit över ändhylsor till profilerna och olika ändstycken och delar för stålrören.

Användning

Jag tror att de relativt tunnväggiga stålrören är för klena för att använda som maströr, åtminstone för något lite tyngre eller för ett långt maströr, men jag tippas att de skulle kunna fungera för utliggare från en mast, och kanske som antennelement t ex i en kolinjär koaxial antenn för UHF och uppåt.

Visst borde väl aluminiumprofilerna gå utmärkt att använda direkt som antennelement, t ex för dipoler upp till 15 eller 17 m? Jag tänker mig att jag kan kapa dem i rätt längd, ansluta ledare från balun t ex med plåtskruv genom slitsen. Hur jag skall förbinda dipol-elementen till varandra rent fysiskt har jag inte kommit på än.

Tror ni att stålrören är användbara nog för att jag skall försöka rädda resten också? Det finns gissningsvis 20-40 rör kvar.
 
Hur jag skall förbinda dipol-elementen till varandra rent fysiskt har jag inte kommit på än.

Till radiator: tillverka ett mellanstycke av en glasfiberstav som du planfräser på ena sidan.
Till reflektor och direktorer: tillverka samma mellanstycke av aluminium.

/Micke
 
Låter som du snubblat över en antennbyggares dröm, en källare full med gratis material :) Samla på dig så mycket du kan! är helt säker på att du kommer att hitta massor med kul användning för dina fynd.

Är så när man är intresserad av att "hembrygga" antenner ... Det börjar med lite wire och slutar med en 60m roterbar mast .. Antennbyggarvansinne är den bästa av amatörsjukdomar ... möjligen med undantag för PA byggen som jag precis börjat smittas av :D

Lyckans dig som har adressen till drömkällaren!

/Johan
 
Last edited:
OK, jag tolkar det som att jag bör rensa grannens garage på det mesta i metallväg, frånsett kanske en gammal spark. ;-)

Micke: Var hittar jag glasfiberstav?

En bra grej med aluminiumstavarna (bottenstycken för rullgardin) är att de är ordentligt lackerade, så det borde gå att fästa dem mot eller genom en bom utan annan isolering.
 
Imorgon skall de tydligen tömma garaget och köra allt skräp till tippen. Jag har knappt 125 meter vitlackerat stålrör 36 x 0,4 x 2020 mm, kommer jag verkligen någonsin att kunna ha nytta av mer än så?

Johan/SA3BYC: Mitt antennbyggande började långt innan jag fick cert, ett tidigt seriöst projekt var en J-pole för 433,92 MHz, hårdlödd av 12 mm kopparrör och med en 4:1-balun av koax, för att mata en billig och sannolikt undermålig ISM-mottagare kopplad till en Arduino. Rätt placerad gav den åtminstone en räckvidd på minst 30 m för mottagning från likaledes billiga temperatur-givare, några temperatur och luftfuktighet. Jag skissade på en "turnstile"-antenn, sågade till alu-rör men gjorde aldrig klart den.
 
Du sitter nog på en liten guldgruva, även om du själv inte kommer att använda allt, så kan du alltid byta med någon som har något annat skojigt.

73 de SM7MMJ
 
Back
Top