USB till RS232

sa6aqp

Well-Known Member
Har en liten fundering.
Jag har en Usb till RS232 i burken nu.
Chipsetet är proflic på denna.
Vad man kan läsa så har den problem med just hf/rf
Någon som testat en sådan adapter med FDTI chip.
Dessa ska tydligen vara mindre känsliga.
Har svårt att se att chipet är problemet.
 
Jag använder en kabel som jag köpte från Elecraft för K3:an.
Den använder FTDI-chip och jag har aldrig haft problem.
Jag använder i och för sig ett balanserat antennsystem med stegmatning och har inga problem med RF som kommer tillbaka från antennen, kanske beror på det?
Fast jag har ju även en FTDI-kabel i sommarstugan och där kör jag en obalanserad vertikal, men har inte heller där några problem. Där kör jag å andra sidan endast 10W. Hemma kör jag 100W.
// Åke
 
Inte HF-problem, men jag har aldrig fått mina Prolific-konverterare att fungera med WIN 7 och WIN 8.1 mot min IC-735 trots flera dagars försök med olika drivrutiner mm. Det står i manualen att det ska fungera, men icke. Den har fina signalnivåer och skickar ut pulståg mot riggen men ingen kontakt. Jag har tidigare märkt att riggen är ganska tjurig på timingen. Om jag kör med en WIN XP-dator funkar det bra.
Jag har nu beställt en konverter med FTDI-chip. Få se om det funkar.

/Roland
 
Har löst mitt problem för tillfället genom att det fanns möjlighet att koppla en fysisk port på moderkortet. De flesta nya moder korten har denna möjligheten men ingen anslutninsgmöjlighet utan att man måste köpa till en extra kabel som inte ingår.
Dessa kablar fann jag på Kjell & CO.
Har med andra ord slängt in handduken för denna gången med usb till rs232 men den kommer kanske att behövas till sommaren och laptopen. Men ju mer man läser så ska man undvika profilic baserade sådana kablar om man ska använda den till radio.
 
Back
Top