UT-102, billig liten magnetfot - varning

SM7RIN

Well-Known Member
På kinasidor och ebay finns en hel del små söta magnetfotsantenner för 2m/70cm. Priset är c:a en hundralapp. Jag har köpt hem ett par, och resultatet är minst sagt spännande.

Den lilla, förkortade UT-102 är fullständigt kass. Den enda resonansen som finns är på 195 MHz, på 2m & 70cm finns inte tillstymmelse till funktion. Jag förstår varför effekten är begränsad till 10W (vissa kineser anger dock 50W) då inte mycket kommer lämna antennen. Se bifogad mätning. Köp inte den, den fungerar inte ens som nödantenn!

Den lite längre varianten UT-108 är dock resonant på 2m och 70cm och är riktigt ok - elektriskt. På båda mina exemplar hade dock kineserna glömt limma fast magneten mot antennfoten, så den satt bara fast med klisterlappen under. Efter ett par bortplockningar satt magneten kvar på taket och man hade resten i handen. Men det går ju fixa :)
 

Attachments

  • PLOT4.GIF
    PLOT4.GIF
    11 KB · Views: 121
Jag köpte också en UT108 för ett tag sedan och hade samma problem med magneten:) Nu vill jag minnas att dessa antenner inte var avsedda för biltak utan mer för att ha på fönsterbrädet. Jag använder min i lägenheten just nu med gott resultat.
 
Det ser ut som samma usla antenn som brukar skickas med TV-donglar och Wlan-kort. Har några i skrotlådan. De måste vara lindade med en unik kinesisk galvad ståltråd som med sama mått fungerar på alla frekvenser. Å andra sidan är inte fungera samma som att fungera bra. Fungerar säkert bättre än ingen/kortsluten antenn :rolleyes:
image.jpg
 
Last edited:
Koaxkabeln är standard RG174/50Ohm.
Foten och den delen fungerar bra, tar man ett spröt från en UT-108 och sätter på, blir antennen ok. Det är sprötet som inte har med amatörradio att göra. Foten är liknande dem som skickas med för små DVB-T men inte helt exakt. Och kabeln är faktiskt 50 Ohm.

Definitionen av fungerar och fungerar bra kan man ju diskutera. Antennen (UT-102) fungerar sämre än ett gem i antennuttaget :p
 
Så du menar att 108 fungerar ok för att använda ihop med en handjagare? Jag funderar på att köpa mig en sådan, men vill inte kasta pengarna i sjön. :)
 
Allt som handlas ifrån Kina är att kasta pengarna i sjön, fast Kinesiska sjön. Deras affärside är att omvandla råvara till skrot på kortast möjliga tid. - Men det är ju så billigt!!

/Sven.
 
Allt som handlas ifrån Kina är att kasta pengarna i sjön, fast Kinesiska sjön. Deras affärside är att omvandla råvara till skrot på kortast möjliga tid. - Men det är ju så billigt!!

/Sven.

Nu frågade jag iofs inte dig om dina erfarenheter av något du troligtvis inte har köpt/testat, men när du ändå skrev... :)

Nja.. jag håller inte alls med. Jag har köpt en hel del saker från Kina, och det är inte mycket av det jag har fått som har varit "skrot". Men visst, siktar man på det billigaste så ska man inte räkna med att det ska vara top notch.

Om vi säger så här, jag slänger hellre 50kr i den kinesiska sjön och blir en erfarenhet rikare, än 1000kr i den svenska. Men alla är vi olika, och tacka fan för det. :D
 
Last edited:
Om jag köper en enkel borrmaskin från Kina så vet jag att den inte kan jämföras med 'proffsmaskinen' men jag om hanterar den på rätt sätt så håller den i många år. Min handborrmaskin är över 35 år :) och den håller ännu :p

Det är lika dant med allt annat, köper jag 'billigt' så måsta jag ta hänsyn till detta. :eek:

Många radioamatörer tror att en kina apparat kan hanteras på samma sätt som en 'proffsapparat' och det är dom som ger oss andra så goda efarenheter.:)
 
Last edited:
Köpt en UT-108 och, ja den funkar, men inte speciellt bra. Jag upplever flutter på på UT-108 när en vanlig kvartsvågspinne är helt brusfri på samma ställe.

Men den är liten och nätt på taket.

Jag tror inte att jag kommer att köpa någon mer finradio när det gäller handhållet. Jag köpte en Baofeng UV 5RA på ebay för 278:- inklusive frakt strax efter jul.

Radion fungerar fortfarande utmärkt och jag misstänker att om jag behandlar den lika försiktigt som min finradio inköpt för mer än 10 gånger pengarna kommer den att vara med mig många år.

Finradion som är av känt märke har aldrig riktigt fungerat som den ska. Det har alltid varit problem med laddaren som bestämde sig för att titt som tätt inte ladda radion. Vilket medförde att jag stod med urladdat batteri vid flera tillfällen. Radion var hos leverantören två gånger men felet kvarstod. I ren panik köpte jag en kassett för torrbatterier och en 12 v kabel som låg i bilen för att inte bli stående utan radio.

Sedermera tröttnade jag helt på radion och slängde ner den i junkboxen där den blev liggandes 5-6 år. Nu har jag den i garaget där den står med 12 v ansluten för jämnan och alltid påslagen sedan fyra år tillbaka. Där får den stå.
 
Köpt en UT-108 och, ja den funkar, men inte speciellt bra. Jag upplever flutter på på UT-108 när en vanlig kvartsvågspinne är helt brusfri på samma ställe.

Men den är liten och nätt på taket.

Jag tror inte att jag kommer att köpa någon mer finradio när det gäller handhållet. Jag köpte en Baofeng UV 5RA på ebay för 278:- inklusive frakt strax efter jul.

Radion fungerar fortfarande utmärkt och jag misstänker att om jag behandlar den lika försiktigt som min finradio inköpt för mer än 10 gånger pengarna kommer den att vara med mig många år.

Finradion som är av känt märke har aldrig riktigt fungerat som den ska. Det har alltid varit problem med laddaren som bestämde sig för att titt som tätt inte ladda radion. Vilket medförde att jag stod med urladdat batteri vid flera tillfällen. Radion var hos leverantören två gånger men felet kvarstod. I ren panik köpte jag en kassett för torrbatterier och en 12 v kabel som låg i bilen för att inte bli stående utan radio.

Sedermera tröttnade jag helt på radion och slängde ner den i junkboxen där den blev liggandes 5-6 år. Nu har jag den i garaget där den står med 12 v ansluten för jämnan och alltid påslagen sedan fyra år tillbaka. Där får den stå.

Men då frågar jag dig, skulle du rekommendera denna antenn till mig att använda till handjagaren för att få ut signalen utanför bilen ? Och du som har testat, märker du av någon förstärkning alls, eller kan man säga att den bara hjälper signalen ut ur bilen ? :)
 
Men då frågar jag dig, skulle du rekommendera denna antenn till mig att använda till handjagaren för att få ut signalen utanför bilen ? Och du som har testat, märker du av någon förstärkning alls, eller kan man säga att den bara hjälper signalen ut ur bilen ? :)

Absolut, om du vill ha ett nästan gratis alternativ istället för gummipinne inne i bilen är UT-108 helt ok. Den inte bara får ut signalerna ur bilen, den ger ju även lite bättre förstärkning än gummipinnen. Men en enkel kvartsvågspinne på en större magnetfot är bättre. Det visar i alla fall mina empiriska försök.

Synd att det är 11 mil mellan oss, annars hade du gärna fått låna UT-108 för test.
 
nimbe: Ja, jag skulle också rekommendera UT-108. Till en handjagare är den helt ok och kostar som sagt nästan ingenting. För en stationär bör man nog vara lite återhållsam med uteffekten.

Magneten som inte alltid sitter så bra fast på alla ex kan man limma dit själv. Har gjort det på samtliga mina för säkerhets skull. Sedan är inte anslutningen av skärmen inne i magnetfoten den allra bästa, så ohmmät mellan kontakten och foten. Du har väl 13 mil till mig, annars hade du också gärna fått låna en och prova :).

Sedan att allt är skräp från Kina är naturligtvis inte sant. Snarare förvånas man när man hittar exakt samma sak som i Sverige kostar 4-5-dubbla. Och då är det verkligen samma sak. Skräp kan man dock få, men det får man även i Sverige.
Snarare är det största problemet en del säljare/företag som inte förstår det västerländska affärstänket utan lever helt i det asiatiska - "detta är vad jag kan leverera och detta är mitt startpris. Tala om vad du vill ge så skickar jag dig det du kan få för de pengarna". Dvs att pris och det som visas inte alls behöver ha samma koppling som vi är vana vid. Fast det ligger ju lite på oss köpares ansvar att förstå också :rolleyes:
 
Absolut, om du vill ha ett nästan gratis alternativ istället för gummipinne inne i bilen är UT-108 helt ok. Den inte bara får ut signalerna ur bilen, den ger ju även lite bättre förstärkning än gummipinnen. Men en enkel kvartsvågspinne på en större magnetfot är bättre. Det visar i alla fall mina empiriska försök.

Synd att det är 11 mil mellan oss, annars hade du gärna fått låna UT-108 för test.

Den dagen när jag väl har fått tummen ur och monterat min mobilstation ska givetvis en riktig antenn också monteras. Detta är som sagt bara ett sätt att få ut signalerna ut genom plåten på ett snabbt och billigt sätt från handjagaren.

Det är tanken som räknas, så tack så mycket ! =)

nimbe: Ja, jag skulle också rekommendera UT-108. Till en handjagare är den helt ok och kostar som sagt nästan ingenting. För en stationär bör man nog vara lite återhållsam med uteffekten.

Magneten som inte alltid sitter så bra fast på alla ex kan man limma dit själv. Har gjort det på samtliga mina för säkerhets skull. Sedan är inte anslutningen av skärmen inne i magnetfoten den allra bästa, så ohmmät mellan kontakten och foten. Du har väl 13 mil till mig, annars hade du också gärna fått låna en och prova :).

Sedan att allt är skräp från Kina är naturligtvis inte sant. Snarare förvånas man när man hittar exakt samma sak som i Sverige kostar 4-5-dubbla. Och då är det verkligen samma sak. Skräp kan man dock få, men det får man även i Sverige.
Snarare är det största problemet en del säljare/företag som inte förstår det västerländska affärstänket utan lever helt i det asiatiska - "detta är vad jag kan leverera och detta är mitt startpris. Tala om vad du vill ge så skickar jag dig det du kan få för de pengarna". Dvs att pris och det som visas inte alls behöver ha samma koppling som vi är vana vid. Fast det ligger ju lite på oss köpares ansvar att förstå också :rolleyes:

Jag säger till dig som till SEK, det är tanken som räknas.
Men för den nätta summan antennen kostar så kan jag faktiskt ta hem en och testa. I värsta fall kan jag ju använda den för att hänga badbyxorna för tork i sommar. :D
 
Nu har jag köpt och testat en UT108

Och den fungerade över förväntan. Med handjagaren i bilen förlängde jag räckvidden till mer det dubbla. Då har jag testat vid olika tillfällen med max uteffekt, brutala 2W.

Så tack för tipset, vem det nu än va som kastade upp det här. :D
 
Back
Top