V-antenn

KjellL

Member
Hej,
använder en longwire på HF och den fungerar fint på de flesta band med hjälp av matchboxen.
Hänger man upp en wire till från samma matningspunkt men vinklar ut den 30-40 grader får man en V-antenn.

Frågan är vilken vinkel jag ska ha mellan de båda trådarna om jag har 85 meter långa trådar och vill använda v-antennen bl.a. som point2point på 28 MHz? Gain på 28 MHz?

Har letat efter antennprogram för att själv lösa gåtan men inte hittat något program som är tillräckligt enkelt för mig, finns det någon antennguru som kan bistå med hjälp?
 
En "V-beam" består av 2 long-wire antenner med en vinkel mellan trådarna så att huvudloberna anpassas så att de förstärker varandra.

Uppskattningsvis så blir antennvinsten för en V-beam med 10 våglängder
långa trådar 11 dB över en dipol, och den optimala vinkeln mellan trådarna
c:a 30 - 32 grader. Matningsimpedansen ligger runt 300 ohm
om man kommer upp minst 1/2 våglängd över marken.

I äldre "ARRL Antenna Book" så finns det mycket material om dessa antenner.

V-beamar går bra att modellera i EZNEC, men man ska se upp med markens inverkan på
resultatet. Om antennen sitter lågt kommer simuleringen att bli ganska grov.
73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Den optimala vinkeln för mina 85 meter långa longwireantenner på 12 m höjd i V-konfiguration skulle då vara 30-32 grader för att de ska fungera bäst på 28 MHz? Gain?

Tyvärr har jag inte EZNEC men du kanske kan göra en körning åt mig? 88 i så fall...
 
På den tiden då jag bodde så jag kunde hänga upp långa trådar var helt klart V-antenner och romber mina favoriter. Jag hade 30 grader mellan trådarna, och det är ganska viktigt att man håller den vikeln, annars får man lätt en delad loob. Trädhöjden medförde att antennerna funkade bra från 14 MHz och högre band. Jag hade tämligen generösa ytor att montera antenner på , detta innebar att jag kunde ha en benlängd på ca. 500m.

Monteringen utfördes med hjälp av skarvade linjestänger och jag matade med öppen feeder på 400 ohm.

Leif
 
Den optimala vinkeln för mina 85 meter långa longwireantenner på 12 m höjd i V-konfiguration skulle då vara 30-32 grader för att de ska fungera bäst på 28 MHz? Gain?

Tyvärr har jag inte EZNEC men du kanske kan göra en körning åt mig? 88 i så fall...

MMANA simulerar. 2 trådar 85 m långa med 50 meter mellan bortre ändarna, dvs ungefär 30 graders vinkel mellan benen. Se bilden för resultatet. Gainet är inte så tokigt alls!

Jag håller precis för tillfället fått upp en "kombinerad vee-beam och rhombic". Mina träd tillåter 65 meter sida och sedan cirka 30 meter snett nedåt till ett avslutningsmotstånd för att få ensidig riktverkan. Resultatet hittills är förbluffande. Den är riktad österut och, medan jag hör - och kan köra - även andra riktningar, är det BARA ryssar som är S9+20 eller till och med S9+50! Jag har aldrig fått så höga signalstyrkor i min stackars mottagare:) Matningshöjden är 10 meter (skorsten på huset) och sedan bär det uppåt till cirka 15-20 meter där "knäcken" i figuren hamnade.

En intressant iakttagelse hittills är också hur bra min vertikala dipol är i jämförelse. Det är ofta högre signal på v-antennen men signal/brus-förhållandet kan mycket väl vara väsentligt bättre på vertikalen. Jag bor i en liten by ute på landet, så störmiljön är sannolikt bättre än i stan.

De bifogade bilderna visar MMANAs uppfattning om det här. Först din 85-metare på 10 meters höjd, sedan min 65-metare med början på 10 meter och högsta punkt på 15 meter, med avslutningsmotstånd om 800 ohm och till sist hur den fysiskt ser ut.

/Micke
 

Attachments

  • Picture 3.png
    Picture 3.png
    22 KB · Views: 125
  • Picture 6.png
    Picture 6.png
    20,6 KB · Views: 119
  • Picture 4.png
    Picture 4.png
    5,3 KB · Views: 78
Hmm, det härär intressant. Jag har s.k. OCF (Off-Center-Fed) dipolantenn med balun monterad ca 20 meter upp horisontellt som en vanlig dipol. Tillverkaren rekommenderar 'inverted V' med ca 120 grader mellan benen. Men efter rekommendation av en erfaren sändaramatör att det inte spelade någon roll om antennen monterades horisontellt eller ej, så efterlevde jag det rådet. Men nu är jag osäker!

Fungerar antennen bättre om den monteras enligt:
 

Attachments

  • 7_band_OCF_Dipole_SE5X.png
    7_band_OCF_Dipole_SE5X.png
    27,2 KB · Views: 644
Last edited:
!

Fungerar antennen bättre om den monteras enligt...

Bättre:) Tja vad är bättre? Utan inverted-v blir det huvudsakligen horisontell polarisation och med inverted-v får man in en del vertikal polarisation. Om det är bättre med rent horisontal, rent vertikal eller en blandning beror på vad man villl ha den till och vilken frekvens man vill använda. Låga höjder kan tjäna på vertikal polarisation (för dx) men har du den 20 meter upp spelar detta mindre roll åtminstone för 10 MHz och upp.

Ladda ner MMANA och labba själv. Det finns en hel del enkla antennmodeller att klicka på och simulera. Intressant övning!

/Micke
 
Bättre:) .............
..........................
Ladda ner MMANA och labba själv. Det finns en hel del enkla antennmodeller att klicka på och simulera. Intressant övning!

/Micke

Har gjort precis som du sa Micke, laddat ner MMANA och labbat och fick praktiskt taget samma utbredning och data som du visade.
16 DBi i gain och 10 graders takeoff på 28,5 är inte så dåligt för två stycken nästan osynliga trådar!

Kunde vara intressant att se hur V-antennen fungerar på de övriga HF-banden, även om MMANA antyder att det ska gå och att man dessutom får ett hyfsat gain.

Förbereder man reläer som spänningsmatas via feedern kan man koppla ur den ena eller andra longwiren uppe i matningspunkten för att prova Zepp-koppling också.

Tack för hjälpen Micke, och tipset om MMANA kommer att ge många trevliga timmar framför bildskärmen!!

73/Kjell
 
Back
Top