1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

V-beam med tvivelaktig prestanda

Discussion in 'Antenner och master' started by SM0GLD, Aug 28, 2013.

1. SM4RNA

SM4RNA Well-Known Member

Kanske ett bevis för att det även förr fanns kunskap av typen "ej överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet" och att även då spreds myter lätt?

2. SM0AOM

SM0AOM Well-Known Member

Visst är det så.

Jag borde ha skrivit att "lotteriet" blir som mest påtagligt i MF/HF-området, där närfälten får ungefär samma utsträckning som antennens dimensioner.

Att göra en "fjärrfältssyntesering" när man först mätt upp närfälten till både belopp och fas i ett stort antal punkter samt därefter räknat ut
    antenndiagrammet i fjärrfältet utifrån dessa är däremot en fullt legitim metod. Men då måste alla egenskaper (belopp,fas samt position i rummet) hos närfältskomponenterna vara noga kända. Man kan säga att metoden liknar den som antennsimuleringsprogram arbetar efter.

Håller även med om att angivande av antennvinst med markreflexen inräknad är mycket tveksamt.

73/
    Karl-Arne
    SM0AOM

3. SA5A

SA5A Well-Known Member

Något som borde få alla att reagera är då författaren skriver att antennen på 21 MHz, är lika lång som en vanlig halvvågsdipol, men har ett gain på 3,3 dB över en vanlig halvvågsdipol. Om man tar en dipol och vinklar benen till 90 grader så samverkar inte strömmarna lika bra som i en vanlig rak dipol. Man förlorar alltså lite gain jämfört med en dipol, men vinner att den blir mer rundstrålande. Ytterligare ett vanligt fel författaren gör är att hävda att transmissionsledningen, i detta fall en 400 ohms stege, är en del av antennen.

Men visst, kul med antennexperiment! ;-)

Sture

4. SM7FJW

SM7FJW Well-Known Member

Nej , där har du fel!!! SA5A.

Ett mycket vanligare fel är att inte ta hänsyn till matarens utstrålning och denna hänger intimt samman med Atennens kostruktion!
    I exempelvis en CarolinaWindom är en del av antennen strålande! Nämnligen den vertikala delen!
    Och av den anldeningen måste du ha en Choke som som förhindar att strålningen går tillbaks till slutstegets Tank och den brinner upp!!!
    Alltså en strömbalun som choke och med omsättning 1:1.

Per / SYL
    SM7FJW/
    Lars

5. SM7FJW

SM7FJW Well-Known Member

Bengt, jag ser att du är aktiv nu!
    Vad sägs om 3.780 ?
    Då kan vi slås i luften så att säga :) Hahaha!

6. SM7FJW

SM7FJW Well-Known Member

Ja, så här kan det gå när vi har för många Bengtar på forumet!
    Internet blev en väldigt väldigt stor fluga | SvD
    Gud bevare oss från dogmatiska uttalande och låt uppfinninsrikedomen florera! :)
    Bygg antenner, mät och gör nya upptäckter! :)

SM7FJW

7. SM3BDZ

SM3BDZ Well-Known Member

Makalöst!!

/Lasse

3 people like this.
  8. SA5A

SA5A Well-Known Member

"Per / SYL
    SM7FJW/
    Lars "

Per? Lars?

Ja, det finns undantag. Men i det här fallet är det frågan om en antenn där transmissionsledningen inte är en del av antennen. Det finns också många exempel på att en del tror att högohmiga stegar är en del av antennen, bara för att det inte finns en "skärm" runtom.

Experimentera gärna och låt uppfinningsrikedomen flöda, men bortse inte från vetenskap och beprövad erfarenhet!

Sture

9. SM6APQ

SM6APQ Well-Known Member

FJW de APQ

Jag är inte i Sverige nu. Kommer hem 30 september. Då är jag QRV på 3,7-MHz

10. SM6APQ

SM6APQ Well-Known Member

FJW de APQ

Jag är inte i Sverige nu. Kommer hem 30 september. Då är jag QRV på 3,7-MHz

11. SM7FJW

SM7FJW Well-Known Member

Är du på 80 m. 3.780 ? Har försökt att få kontakt men inget svar ??

12. SM6APQ

SM6APQ Well-Known Member

FJW de APQ

FÖR ANDRA GÅNGEN. Jag är INTE i Sverige just nu. Kan ej komma på 80 m! När jag kommer hem, 30 september, är jag QRV på 3780 kHz.

73
    Bengt
    SM6APQ

13. SM6APQ

SM6APQ Well-Known Member

FJW de APQ

Jag heter också Bengt! Förklara vad du har emot eller att vi har för många Bengtar på forumet?

Vem har gjort dogmatiska uttalanden? Förklara dig!

"Bygg antenner, mät och gör nya upptäckter! :)" Det är helt OK att bygga och mäta men innan man sätter igång bör man ha elementära grundkunskaper i antennteknik. Detta får man genom att läsa och studera seriös antennlitteratur inte genom att surfa på internet där mycket som skrivs om antenner är felaktigt och vilseledande.

Av dina uttalande om 90 graders vinklar på förkortade Vee-beamar kan jag inte tolka det på annat sätt än att du mycket sällan öppnat en antennhandbok.

73
    Bengt
    SM6APQ

Share This Page