Vad är det för antenn?

SE5X

Well-Known Member
I samband med ett prylbyte kom jag över den här militära antennen. Märkning:

M1921-584010
SIEM 26-500-10

50 Ohm koax med BNC. Jag vet inte vad den är avsedd för och hittar ingen information. Någon som vet? Alla svar uppskattas!

Hej från
Lennart
 

Attachments

  • mil-antenn.jpg
    mil-antenn.jpg
    62,7 KB · Views: 179
Jo, vi använde dessa i Luftvärnet på 80-talet för LUFOR mottagning. Hade god känslighet. Alldeles vanlig men mekaniskt förstärkt FM-antenn.
 
Jo, vi använde dessa i Luftvärnet på 80-talet för LUFOR mottagning. Hade god känslighet. Alldeles vanlig men mekaniskt förstärkt FM-antenn.

Tack för svaret. Den kommer säkert till användning.
 
Jaså, Lufor använde FM-rundradiobandet?
Minns i alla fall att man hörde dem på Långvåg.
 
Det var från början men på slutet körde man på vanliga FM-bandet :)
Och när var början respektive slutet?

Samtidigt undrar jag var och när trådradion användes. Jag minns den från någon gång under senare delen av 1950-talet. Intresset från min sida tog abrupt slut sedan en klasskamrat visat mig på Radio Luxembourg med Barry Oldies och Top Twenty.

/ Göstha
 
Trådradio fanns på gotland bland annat. Såg spår efter det när familjen vistades där på somrarna när jag var liten. I det gamla huset fanns ett mysko urtag som jag fick veta var ett trådradiouttag. Som radiointresserad yngling kunde jag inte fatta varför man satsade på en sådan märklig teknisk lösning.
 
Trådradio fanns på gotland bland annat. Såg spår efter det när familjen vistades där på somrarna när jag var liten. I det gamla huset fanns ett mysko urtag som jag fick veta var ett trådradiouttag. Som radiointresserad yngling kunde jag inte fatta varför man satsade på en sådan märklig teknisk lösning.

Kul med trådradio! -visste inte ens att det funnits, ja man lär sig något nytt varje dag :)

En tidig variant på bärfrekvensutrustning alltså...
 
Och när var början respektive slutet?

Samtidigt undrar jag var och när trådradion användes. Jag minns den från någon gång under senare delen av 1950-talet. Intresset från min sida tog abrupt slut sedan en klasskamrat visat mig på Radio Luxembourg med Barry Oldies och Top Twenty.

/ Göstha

Trådradio - Wikipedia
 
I modern tid har trådradion fått en slags renässans i och med alla Internet-radiostationer som många avlyssnar via ADSL-bredband över telefontrådarna.

Tillbaks till ruta ett igen ... :)
//QRP
 
LuLIS har bytt namn till Försvarsmaken Broadcast. FM bandet används fortfarande, men man använder sig av ett krypterat dataformat. Mottagaren är en PC med mottagarkort och kryptokort. Mycket bra jämfört med det gamla LUFOR.

73 de Kai

PS: Utöver detta kommer jag inte utveckla frågan ytterligare.
 
LuLIS har bytt namn till Försvarsmakten Broadcast. FM bandet används fortfarande, men man använder sig av ett krypterat dataformat. Mottagaren är en PC med mottagarkort och kryptokort. Mycket bra jämfört med det gamla LUFOR...
Vilket alltså i klartext innebär att det inte längre är avsett för allmänheten.
Det framgår i och för sig redan "mellan raderna" i den info om LuLIS som finns på nätet och är måhända logiskt med tanke på stridsflygets utveckling sedan LUFOR-tidens begynnelse.

/ Göstha
 
Trådradio

Kul med trådradio! -visste inte ens att det funnits, ja man lär sig något nytt varje dag :)
En tidig variant på bärfrekvensutrustning alltså...

Teknik:
TrådradiosändareMan skickade ut radiosändningen över telenätet, men lade den på en annan frekvens så att inte telefonin stördes. För radiosändningarna använde man sig av långvågsfrekvenser. Hos abonnenten kopplades ett filter in, till vilken radiomottagaren anslöts och sedan kunde man höra trådradiosändningarna. Till samma filter kopplades också telefonen och det gick följaktligen både att prata i telefon och lyssna på radio samtidigt. Två olika radioprogram kunde samtidigt överföras, vilket i praktiken blev Sveriges Radio P1 och Sveriges Radio P2.

Magnetfältet från telefontrådar i luften där trådradio överfördes var nära trådarna ofta tillräckligt stark för att en bilradiomottagare skulle kunna ta emot sändningen.

I modern tid har trådradion fått en slags renässans i och med alla Internet-radiostationer som många avlyssnar via ADSL-bredband över telefontrådarna.

Källa: Wikipedia
 
Back
Top