Vad är en Filtercel?

curtg

Member
Jag har en mikrofon Ronette-Holland Type GS210.
På kapselns baksida står det
FC 5-7500-7
Filtercel

Jag förmodar att det är kristallkapsel, men vad betyder Filtercel?
Har inte hittat detta på nätet.
Någon som vet?
 
Tror du inte det handlar om frekvensområdet?

Ronette GS210 "wide range". * * *
No L7.
This is a 'German' Ronette (see the box) from Hinsbeck. This mic is in excellent condition. It looks very much like the model G310, this one looks too young to be 54 years old !
The filtercel FC7 element inside is still working.
Freq. range : 30- 7500Hz
1952's list price: f 38.00
 
Last edited:
Ja, och där finns den med på bild, och just "Filtercel" nämns, likväl på andra platser. Hittar ingen info just om "Filtercel".
Kapseln har tre anslutningar: På bifogade bild är två st "till vänster" byglade, men på mitt exemplar är de två "till höger byglade. Man kanske kan påverka funktion/frekvensomfång, känslighet mm beroende på bygling?

http://www.radiomuseum.org/images/radio/ronette_amsterdam/cirse_fc_5_7500_7_1012277.jpg

Editerar 2012 05 19 kl 20 mitt inlägg:


Märkligt, två av Ingvar -CZR inlägg borta!!

Nåväl, fiffigt av Ingvar att backa i URL och hitta mer info.
Jag gjorde detsamma och hittade Bert, innehavare av hemsidan.

- På min fråga om "Filtercel" svarade han så här:


Klipp-klipp
Hello Curt,
I really don't know the techical details about the filtercel concept. I think it a sort of filling (?) that slightly changes the frequency and the sensitivity of certain frequency ranges. So the use would be to have a model for speech, for music, ...

I don't think the type should hamper the use of your microphone. Note that these crystal microphones work best with (very) high impedance equipment. Old tube equipment or tube guitar amplifiers are great, modern transistor equipment may give disappointing results unless a transformer is used.

Greetings,
Bert
-----------------------------------
Bert van Oortmarssen

- Kanske detta är en återvändsgränd . .

Jag får snart fart på min TR4C och då avser jag använda Ronette-Holland där.
Kanske med en tillfällig omkopplare för att testa vilken av stiften som skall byglas till jord.
 

Attachments

  • GS210 _ B.jpg
    GS210 _ B.jpg
    97,2 KB · Views: 113
Last edited:
Back
Top