Javisst, är det kursplanen för grundskolans matematik som JAB klipper in. Jämfört med HAREC fattas väl inte så mycket - logaritmer, binära talsystemet? Tyvärr, vet vi dock att alla elever inte klarar alla kurser i grundskolan. Men, sannolikt är ungdomar som har visst intresse för teknik och naturvetenskap bland de som klarar grundskolematten, likt de flesta i övrigt.
I gymnasieskolan finns inga årskurser, dvs inga kurser som är knutna till ett visst läsår i utbildningen. I praktiken blir det ändå ofta så att man inom många gymnasieprogram läser en första matematikkurs det första läsåret. Det finns nu tre olika "första" matematikkurser och alla elever läser någon av dem.
I princip har alla ungdomar som påbörjat gymnasieskolan från i början av 90-talet läst en kurs matematik på gymnasienivå. Före 90-talet kunde en del elever, beroende på val av linje och val av engelska alt matematik, gå igenom gymnasiet utan att läsa matematik.
Jag tror egentligen inte det här med matematikkraven är något problem. Jag tror, som flera andra, att det vore bra med en i tid mer utdragen inlärningsperiod. Kanske i form av lärlingsår, som EQL föreslår. Eller ett mentorssystem efter cert. Det kan i så fall vara kopplat till klubbar. Dock vet vi att klubbar har väldigt olika aktiviteter - t.ex. kaffedrickarklubbar, arrangemang/föreläsarklubbar och elektronikbyggarklubbar.
För att kvalitetssäkra provförfarandet skulle man också kunna tänka sig att gymnasieskolor med el- och energiprogram, naturvetenskapsprogram eller teknikprogram kunde vara certfierade provförättare. I gengäld kan de få använda det i sin marknadsföring. Elever som går på skolorna skulle då se att amatörradio finns och få chans att ställa frågor eller gå en kurs som anordnas på skolan. Kanske en sk win-win?
Sture