Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för info UKE, jag ska kolla skarvarna nästa gång jag får tillfälle.
För att alla ska förstå hur svårt det är att felsöka grannens elstängsel måste jag berätta att han har ett passivt staket runt sin tomt.
Innanför detta staket ganska långt in på tomten har han sitt elstängsel. Detta stängsel kan jag inte inspektera med mindre än att grannen är bortrest.
Barnen gick in på hans tomt vid ett tillfälle och det fick vi äta upp.
/Micke
Nostalgi:
När jag flyttade ut hit på landet 1968 så upptäckte jag en gammal Luxor el-stängselapparat som hängde på en stolpe 200 meter härifrån, utanför mitt territorium. Den var redan då tagen ur drift. Idag roade jag mig med att gå dit bort för att se om den fanns kvar vilket den gjorde. Märkligt tycker jag eftersom vikten är många kilo och den bör betinga ett visst skrotvärde. Det är en gedigen låda i gjutjärn. En Gooogling på nätet gav inga träffar. Jag gissar att den är från 40-talet. Modellbeteckning är Luxor modell K3A.
Någon som kan berätta mer om denna apparat? Jag minns vi hade servicemanual till denna modell då jag jobbade på en Luxor-verkstad i slutet av 50-talet. På den tiden kallade vi den bara "Luxors Ko-stängeapparat".
Det är förövrigt intressant att jämföra pulser från dagens modernare el-stängselapparater. Spelar man in ljudet och studerar pulserna i en audio-editor så kan man konstatera att varje fabrikat har unika pulser, som ett fingeravtryck ungefär. Speciellt pulsernas falltider varierar stort.
Bilder på Luxors Ko-stängeapparat
View attachment 3586
View attachment 3585
Göran
Vi slipper snart plasma-tv.
Slutet är nära för plasma-tv | Digitalt | SvD
Hoppas bara dom som är i drift har dålig livslängd
/Micke
Vi slipper snart plasma-tv.
/Micke
Det har ju redan kommit nya gissel, LED-lampor ex.vis. Och jag har nu hört talas om switchade laddningsregulatorer till solpaneler. Så nu finns det inte någon garanti för störningsfri mottagning ens ute i vildmarken
Det har ju redan kommit nya gissel, LED-lampor ex.vis. Och jag har nu hört talas om switchade laddningsregulatorer till solpaneler. Så nu finns det inte någon garanti för störningsfri mottagning ens ute i vildmarken
Räddningen är här: EMC-filter för LED - Biltema
Skall Biltemas EMC filter sitta på den "känsliga" radiomottagaren? eller på Den störande LED:en?
Vad har den för egenskaper? Dämpning? Frekvensområde?
När jag läser texten "Löser eventuella problem med brus i FM-mottagning orsakad av LED-ljuskällor." så får jag intrycket att den är utformad för att avstöra på FM-bandet. Jag skulle gissa att det sitter ferriter/induktanser i den som inte räcker till för kortvåg.Skall Biltemas EMC filter sitta på den "känsliga" radiomottagaren? eller på Den störande LED:en?
Vad har den för egenskaper? Dämpning? Frekvensområde?
Man kan bli tokig för den stora mängd prylar som fullständigt saknar specifikationer numera.
Nästan ingenting går att läsa sig till sina egenskaper.
Knappt storlek, vikt, inkoppling....
....
de
FPD