Vad får anodströmmen att bli negativ? Hembyggt slutsteg

Uffe Stjärna

Kul med hemmabygge, jag bygger just nu en antenn för 50mHz, och när den är avtestad och håller måttet, så blir det till att bygga ett PA på ca 800W SSB med samma rör som du valt för ditt experiment.

Bias kan väl inte enbart bestå av en zenerdiode?

Vid en snabb surf på nätet hittade jag denna koppling med en enkel justerbar Bias:
Dock tror jag att det lönar sig att lägga ner lite mer krut på en Bias med återkoppling för stabilitetens skull.
Hur är det med RF Choken? använder du rätt ferrit, antal varv mm?

73/ Lars
 

Attachments

  • PA50.jpg
    PA50.jpg
    34 KB · Views: 315
Nu gå steget riktigt bra. Den tidigare sjunkna verkningsgraden åtgärdades genom att ordentligt rengöra mekaniken i vrid-kondingen. De var nämligen rejält tröga och därmed svåra att fin-justera. Första gången hade jag nog tur, medan jag sen helt enkelt fick för stora "hopp", vilket blev extra känsligt på de höga banden. När kodningarna nu glider rejält lättare så är det inga problem att stämma av på de höga banden. Tanken är tidigare trimmad med hjälp av en Palstar ZM-30, ungefär som Karl-Arne beskriver. Jag får ut ungefär 450 watt på de höga banden och 550 watt på de låga om jag håller strömmen runt 400 mA, vilket är vad de ryska databladen rekommenderar. En så länge är det bara testat i konstlast. Men jag skall göra ett SSB test under dagen. Sen måste jag låna ett instrument nånstans för att kolla hur rent det är.

Karl-Arne! Kan jag fortfarande lägga ett motstånd på några tiotal ohm från B- till chassit även om jag inte tänker mäta på "rätt" sätt? Det borde väl gå? Syftet skulle i så fall vara att skapa en stabilare koppling till jord än bara instrument-shunten. T ex 20-30 ohm skulle inte nämnvärt påverkar mätningen, men jag skulle få en extra försäkran om att chassit hålls i närheten av 0-potentialen. Om jag inte har någon ytterligare koppling och shunt-motståndet går sönder så kommer chassit att flyta. Eller hur?

Detta var ett oerhört kul bygge, som jag gjorde mest för att få litet mer praktisk erfarenhet. Jag har ett större bygg på gång med en Gu74B, som är betydligt ambitiösare vad gäller, kontroll, funktion och säkerhet. Men det tar väldigt mycket tid att bygga, så jag kände att jag behövde sticka emellan med något enklare för att få känna på verkligheten litet. Mitt Gu74-bygge finns dokumenterat på: SM0NOR Ham station. Jag vill gärna byta erfarenheter med andra hembyggare på "min nivå" :), så posta mig gärna dina länkar om du har ett eget bygge på gång!
 
Karl-Arne! Kan jag fortfarande lägga ett motstånd på några tiotal ohm från B- till chassit även om jag inte tänker mäta på "rätt" sätt? Det borde väl gå? Syftet skulle i så fall vara att skapa en stabilare koppling till jord än bara instrument-shunten. T ex 20-30 ohm skulle inte nämnvärt påverkar mätningen, men jag skulle få en extra försäkran om att chassit hålls i närheten av 0-potentialen. Om jag inte har någon ytterligare koppling och shunt-motståndet går sönder så kommer chassit att flyta. Eller hur?

Om du sätter ett motstånd som är minst 20 ggr större än instrumentshunten så går det att försumma inverkan av detta. Annars gör två motvända dioder mellan B- och chassie samma verkan, och skyddar samtidigt instrumentet vid ett röröverslag.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Yes.... och i övrigt vad gäller säkerheten kan jag för alla som inte redan läst G3SEK:s artiklar om HV PSU i Radcom 2009-1-2-3 varmt rekommendera den läsningen! Samma information finns i andra handböcker och i spridda artiklar. Men detta är nog den bästa samlade och pedagogiska artikelserie jag läst i ämnet. (Jag tror det är tillåtet att skicka dessa artiklar till enskilda via ett mail. Skicka mig ett mail i så fall.)


Om du sätter ett motstånd som är minst 20 ggr större än instrumentshunten så går det att försumma inverkan av detta. Annars gör två motvända dioder mellan B- och chassie samma verkan, och skyddar samtidigt instrumentet vid ett röröverslag.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag köpte min 50-wattare på Mouser för 7 Euro. Vet inte om jag tycker det är dyrt..... men som allt annat så är det kanske väldigt dyrt i Europa?



Är den bara tillräckligt stor så går det alldeles utmärkt.
Effekt-zenerdioder har dock blivit riktigt dyra idag.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej igen alla! Nu var det ett tag sedan jag meckade med det här steget. Men nu var det dags igen. Jag har som AOM föreslagit kopplat in instrumentet så att jag kan läsa galler-strömmen också. Jag utnyttjade läget för forward power och kopplade in mig där för att mäta IG istället.

Problemet är dock att anodströmmen fortfarande får instrumentet att gå baklänges. Och ännu skummare uppför sig gallerströmmen. När jag nycklar så går strömmen upp till ungefär 150 mA för att sedan efter kanske efter en halv sekund sjunker den snabbt och övergår till att instrumentet går baklänges. Samtidigt sjunker också effekten från 500 watt till 400 watt synkront med att instrumentet skiftar från positivt värde till negativt.

Bifogar en starkt förenklad ritning där det syns hur instrumentet är kopplat.

73's SM0NOR
 

Attachments

  • Skanna.pdf
    50,9 KB · Views: 344
Back
Top