Vad har ni för portabelutrustning? QRP, SMFF mm.

SM5XUN

░░░░░░░
Jag håller precis på att förbereda mina radioprylar för portabelkörande ute i skog och mark under semestern,
eftersom det finns så många finurliga lösningar och vitt skilda sätt att fixa antenner och strömförsörjning så blev jag väldigt sugen på att se hur ni löser ert portabelkörande.

Mata gärna på med bilder och beskrivande text,
vad har ni för radio, antennanpassare, batterier, CW-nycklar, koax, radialsystem eller vilken dipol?
Allt är intressant att se och läsa om, låt oss nu inspirera varandra att köra mer portabelt!


Osäker på hur du lägger in en bild?
Ta hjälp av -GLD's eminenta beskrivning hur man laddar upp bilder, den finner du här:
http://www.ham.se/ovrigt/23750-ladda-upp-och-lagga-till-bilder.html#post72865
 
Hej,
Jag kör en Elecraft KX3 och en hemmagjord dipol som har resonans runt 3544 och 7024 kHz (SMFF-frekvenserna för CW).
Det fina med den är att jag inte behöver någon tuner! ligger under SWR 1,3:1 på bägge banden även när antennen hänger så lågt som 3 m.
RF-choken är den svarta till höger i den vita plastdetaljen (gjord av skärbräda från Jula) och impedanstrafon (1:2) är den röda till vänster.
Koaxabeln är RG-58. Lägre vikt = använd RG-174 istället. Antennkabeln är vanlig FK1,5 från Hornbach.
Batteriet är ett 8400 mAh LiFe från HobbyKing (kolla här).
Batteriet är verkligen "overkill", hade lätt funkat med ett 2400 mAh men jag använder det även i sommarstugan och då kan jag köra många timmar utan att behöva ladda.
Mitt väger ca 1 kg så vill man vara lätt packad så rekommenderar jag ett mindre.
Jag kör enbart CW och använder en Begali Magnetic Pro paddel i skogen. Den är verkligen robust men ändå finkänslig. Väger dock en del så vill man återigen ha lätt packning så kan det vara värt att överväga paddeln som hör till KX3:an.
// Åke
Z84004S-30.jpgportabel-kit.jpgritning.png
 
Last edited:
Hittade en 5 år gammal bild från Gesundaberget men den är rätt aktuell ännu.

View attachment 2553

På bilden finns en Elecraft K1, Elecraft antenntuner. Paddlarna från Palm Radio, men ibland tar jag med mig en gammal bunell-nyckel. Batteriet ett 4,5 Ah som håller ett bra tag för mina behov. Jag har inte behövt ladda batteriet mer än 2-3 gånger per säsong. Jag har även ett ännu mindre 1,2 Ah som är betydligt mindre och lättare och som räcker gott och väl ett par dagar. Varför släpa med sig stora otympliga tunga batterier?

Oftast sätter jag upp någon balunfri dipol i träden med kastkod och lina som är resonant på det band jag vill köra för stunden, dipolen kan jag antingen förlänga eller förkorta för andra band. I bland tar jag med mig glasfibermasten eller metspö och bygger en vertikal med radialer på plats. Så själva tunern behövs inte annat än för finlir, men jag använder den främst för att ha koll på SWR och uteffekt med lysdioderna i enheten.

Skulle jag behöva en RF-chocke brukar det lösa sig genom att linda några varv av feedern vid antennen.

Givetvis är klockan och en papperslogg med. Allt får plats i en mindre rygga.

Nu är det ett tag sedan sist, då uppe i Jämtlandsfjällen. Jag har inte kört aktiviteter som kommunjakter, SMFF och dylikt.
 
Last edited:
Nu äntligen hittade jag laddaren med batteriet till kameran..

Tyvärr har jag inga "actionbilder" men det kommer nog sådana vad det lider, nu har jag iallafall fått fast alla grejor på en bärmes a'la manpack så nu är det bara att greppa termosen och knata ut i skogen.

Foni på 17/20 och 40m är det enda som intresserar mig just nu, åtminstone tills den dagen då jag behärskar CW,
då blir det andra bullar i etern :D
Oftast är det QRP men ibland tuggar jag loss med 20W så jag slipper bli hes, någon SMFF har det inte blivit, får se om jag ändrar på det.

137409062396467900_resized.jpg


137409062422474700_resized.jpg


Radion är en IC-7200
Under radion och bakom tillbehörsväskan sitter en LDG IT-100 autotuner, passar fint då den är så platt.

Hela rasket strömförsörjs av två 12V 7,2Ah blyackar i brist på bättre,
jag har en 4S LiPo-ack på 5500Ah (14,8V polspänning) som nån dag skall förses med någon seriediod för att få ner U litegrann då den ligger högt till skillnad mot LiFe-acken som du har Åke,
En LiPo-acken väger en tiondel av blyackarna så det lockar iallafall...

Då tillbehörsväskan är uttänjd till bristningsgränsen och alla packtekniska kunskaper sträckts till det yttersta innehåller den:
10 meter koax av tålig typ
en 1/4 för 40m med tjugo bångstyriga tunna radialer.
en liten windom med 4:1 balun för 10/15/20 och 40m (40m med reservation då den inte funkar särskilt bra där).

På ena sidan av bärmesen buntar jag fast ett Biltema metspö och en 3/8" monobandspinne för 20m (motvikten är då radialerna till 40m antennen) samt två remmar för att spänna fast metspöt mot en stängselstolpe, trädstam eller dylikt.
På motsatt sida har jag ett 3/8" klämfäste till 20m monobandsantennen, lägger jag ryggan ner så kan jag montera 20m antennen vertikalt i fästet eller så klämmer jag fast fästet i något lämpligt så långt bort som koaxen räcker.

Buntband, snören till dipolen, en rulle eltejp, loggbok, penna och en avbitare.
Naturligtvis har jag också packat ner en svart sopsäck...gissa vad den kan vara bra till?

Då toppen på metspöt bröts av tämligen fort sist jag använde det för ett par år sen så kastade jag toppsektionen och nödgades då finna en hållbar lösning för upphängningen av tråden,
en tomhylsa kaliber .32S&W long passade perfekt allra ytterst på sprötet och den går ju bra att löda i så en hård försilvrad tråd lindades runt och löddes fast, det håller än.

137409062325611700_resized.jpg


En bit 50mm avloppsrör i plast rymmer både balunen inuti och windomantennen upprullad utanpå.

137409062356675500_resized.jpg
 
Last edited:
photo-26.jpg
Här kommer en "action"-bild.
Med kaffe, bullar och allt :)
I bakgrunden syns trälådan som jag byggt in LiFe-batteriet i för att skydda mot slag och stötar.
Lådan är från Clas Ohlsson och är regntät och har stötdämpande skumgummi på insidan.
Perfekt att ställa radion på i skogen.
// Åke
 
Har kört runt på lite olika. Ett tag körde jag med min dåvarande FT-450 vid en del tillfällen. Har även haft med min TS-2000 ut portabelt. Det var inte att rekomendera. Nu kör jag FT-817 och med en magic trådantenn tillverkad av någon dansk. Funkar si så där men oftast kör man det man hör. Vilket är det viktiga.
 
Jag har ett bilbatteri på 95Ah som jag fått. Detta är kanske inte så lätt att kånka med men jag brukar ta båten ut på någon ö.
Radionr en Yaesu FT450 med autotuner.
Antennen var senast en G5RV trådantenn, men någon form av trådantenn är det alltid.
Väskan jag har är en slagtålig kameraväska jag placerar riggen i.
Bilden är från gårdagens kvällsbravader tillsammans med en amatörradiokompis...
 

Attachments

  • 20130716_221447.jpg
    20130716_221447.jpg
    101,9 KB · Views: 157
Jag har inte varit ute så mycket än, men jag river loss Yaesu 857'an ur bilen och sätter upp en tråd med ett 15m glasfiberspö.

I antennväg har jag både en ändmatat antenn som med anpassare går att tvinga på alla band samt dipoler för 40/20.

Jag har väl någon tanke på att klippa till dipoler för alla band så jag inte behöver ta med anpassaren.

I batteriväg har jag hittils använt bilbatteri, men jag planerar att skaffa något lite lättare så kanske jag orkar mig ut oftare.

Helst skulle jag ju ha haft en QRP-radio också....
 
Jag är mest aktiv portabelt inom SMFF, och då endast på CW 40 och 80 meter.

För min del så är det viktigt att utrustningen är lätt och får plats i en mindre ryggsäck. Det enda utanför ryggsäcken är ett metspö på c:a 8 meter. Allt innehåll i ryggsäcken syns på bilden, och totalvikten för ryggsäck med innehåll är c:a 4,5 kg.

Kinesisk 4-bands QRP CW-tranceiver (80/40/30/20 meter). Effekt max c:a 4-5 watt.
Dipolantenn för 40 och 80 meter (varje ben c:a 10+10 meter länkat och anpassat för CW-delen)
Pall som operatören sitter bekvämt på, och plywoodskiva som ligger i knät och där finns tranceiver, CW-manipulator och loggbok.
Kraft är vanliga laddningsbara R6 batterier, 10 st i serie.
Myggmedel och mygghatt är viktiga att ha med.
Fästband och antennlinor.

Jag tycker denna utrustning är lätthanterlig, och har hittills fungerat bra.

73 Sven/SM6CDN
 

Attachments

  • Ryggsäck SM6CDN 2xx.jpg
    Ryggsäck SM6CDN 2xx.jpg
    99,8 KB · Views: 176
Jag gillar din pall Sven....har en lika dan... :)

Om jag orkar att ändra om mina bilder till rätt storlek för att laddas upp, kanske jag återkommer med info och bilder när jag kör SM7FBJ/P.....
 
Kul att se alla lösningar,
SA0BMC/SM2VJX, jag hade också ett litet bilbatteri vid mina första stapplande portabelsteg, det blev av naturliga skäl inga långfärder i buskagen eftersom jag då hade en tung IC-751 med mig också :p

Har någon ett tips på bra kastlod om man nu inte har ett riktigt i junkboxen?
-jag har en offeranod från biltema men den är på intet sätt idealisk :rolleyes:
 
Brukar ha en 0,5l petflaska med vatten. Man blir törstig av allt arbete med att rigga
antenn och station, så man man dricker upp den efteråt ;)
 
Har någon ett tips på bra kastlod om man nu inte har ett riktigt i junkboxen?
Jag köpte ett lod från Hornbach. Är koniskt av metall med en bra ögla att fästa linan i. Lodet väger gissningsvis ca 0,25 kg, var lite väl spetsigt och vasst så jag slipade av spetsen.
Funkar finfint att kasta och har hittills inte fastnat i träden.
// Åke
 
Portabelriggen är elecrafts K2:a, gelbatteri, omväxlande vertikal med trådar och magloop. Avstämmare är Z-match och annat tillbehör är kaffe. I bilen är det en enkel avstämmare av Z-match modell med inbyggd visning när resonans råder.
 

Attachments

  • l2.jpg
    l2.jpg
    45,8 KB · Views: 124
  • IMG_0827.jpg
    IMG_0827.jpg
    63 KB · Views: 111
  • k2_1.jpg
    k2_1.jpg
    53,7 KB · Views: 117
  • DSC01554.jpg
    DSC01554.jpg
    41,9 KB · Views: 168
  • beach.jpg
    beach.jpg
    63,4 KB · Views: 118
Eftersom det bara går att ladda upp 5 bilder åt gången....här är avstämmarna, det är samma typ i två varianter. En för QRP och en för 100W
 

Attachments

  • IMG_0449.JPG
    IMG_0449.JPG
    72,2 KB · Views: 113
  • IMG_0451.JPG
    IMG_0451.JPG
    78,7 KB · Views: 104
  • IMG_0689.jpg
    IMG_0689.jpg
    53,5 KB · Views: 96
  • IMG_1650.JPG
    IMG_1650.JPG
    94 KB · Views: 90
  • w.jpg
    w.jpg
    49,2 KB · Views: 106
Last edited:
K2:an är ju en jättebra portabelrig, och placeringen på ratten i bilen är tuff.

73 Sven/SM6CDN
 
Förr körde jag en del portabelt och då med en FT-857 + LDG Z-100 och en hemmagjord antenn av något slag. Oftast FD4 eller någon dipol. Radio, tuner, kablar, block, penna, lite verktyg osv låg i en hård aluminumväska. För att få upp antennen i träd använde jag en avbitare som jag band fast repet/snöret till antennen i. Det gick bra alla gången utom en då avbitaren "vecklade ut sig" och fastnade i trädet. Som tur var fick jag ner den m.h.a. en lång pinne men jag tycker ovan nämnda pet-flaska låter som en mycket smartare idé och dessutom är den ju lättare att ta hem än dit :)
Har även använt en "spiderbeammast" som jag tejpat 1000DL-kabel på och nedtill satt ett antal jordplanstrådar. Den blev ungefär en kvartsvåg för 40m men med tuner fungerade den hyggligt på fler band.

Skulle jag göra idag så blir antennvalet samma som förr eller en "halv G5RV" och radio blir beroende på strömtillgång K2 eller K3 (båda riggarna har inbyggd tuner så man slipper en pryl även om de i sig tar lite större plats än t.ex. en FT-857).
Ett stabilt block och minst två pennor tycker jag är viktigt så man kan logga på ett bra sätt.
 
Last edited:
Kastlod etc.

När det gäller att få upp bärlinor i träd för antenner föredrar jag slangbåge och små blylod. Alla som i sin barndom skjutit med slangbåge vet att det är ganska stor skillnad på blykulor jämfört med t ex stenar när det gäller att komma långt och högt. Luftmotståndet spelar en avgörande roll och därför är en metall med hög specifik vikt oslagbart.
Jag har därför gjutit ett antal små "kotteformade" blylod med en mässingögla i den trubbiga ändan. Jag börjar alltid med tunn fisklina av nylon, 0,25 mm. Efter ett lyckat skott drar jag sedan persiennlina och därefter grövre lina.

Jag har tillämpat denna metod med slangbåge, blylod och fisklina i flera FN-bataljoner för installation av bredbandsantenner,

I den pakistanska delen av Kashmir lyckades jag skjuta blylodet över ett säkerligen 25 meter högt poppelliknande träd när jag var anställd av UN WHO som radiotekniker.
Jag tvivlar på att någon kan placera en lina så högt med ett kastlod?

En kompis, en SM6:a, använder sig av pilbåge och fisklina. Går för det mesta bra men det händer ibland att pilarna har svårt att glida ner i gren och lövverket.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Kör även med en station som heter Norcal-20 5wattSSL12047.jpg

Antennen är ett måttband på 10m vertikalt på spö Hi!


Stig SM7DYZ
 
Back
Top