Jag kör inte i skogen än men hoppas kunna ta med min QROlle ut i det gröna. Eftersom den har 80/20 meter har jag gjort lite jämförande simuleringar av olika alternativ för 20m. Min tanke är att antennen skall kunna monteras med endast ett metspö om 10 meter. "A" är en doublet på 2x22 fot, monterad på 10 meter. Den behöver två fästpunkter och är endast med som referens.
Min slutsats är att inverterat V är det bästa alternativet om man orkar ta med stege och tuner. På andra plats kommer slopern om man vill blanda lokalt och "dx". Prioriterar man "dx" så är "half diamond" bäst, och vill man ha det så enkelt som möjligt gäller vertikalen. På de ändmatade antennerna har jag testat med fler motvikter men det gjorde ingen skillnad vid simulering.
Nästa steg blir att ta reda på vilket kaffe som ger bästa naturupplevelsen brygg- eller kokmalet. Där simulerar jag naturreservatet genom att sitta i bersån och sippa
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inverterat V 45gr (90gr totalt) 2x22 fot. Höjd 10m.
+ Ger "staglinor" automatiskt
+ Lokal och "dx"
+ Vettiga strålningsdiagram och impedans även på 30-10 meter
- Stege behövs
- Kräver +/-10 meter fritt utrymme för montering av stag
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Half diamond" Höjd 8,2 meter
Iden kommer ifrån ON4UN "Low band DX-ing"
+ Ger staglinor automatiskt
+ Några dB bätter än vertikal för "dx"
- Endast "dx"
- Fungerar dåligt på andra band än 20m
Vertikal 1/2-våg. Höjd 10.5 meter.
Ändmatad halvvåg.
+ Simplaste antennen
- Sämst prestanda
- Endast "dx"
- Fungerar mindre bra på andra band
Sloper 22gr. Höjd 9,2 meter
Ändmatad halvvågs-sloper.
+ Nästan lika enkel som vertikal
+ Lokal och "dx"
- Fungerar mycket dåligt på andra band
- En riktning sämre (kan vara plus oxå)