En intressant frågeställning.
Amatörradion kan idag i stora drag räknas som en ren hobby och kanske inte längre som tidigare ofta sagts, en samhällsresurs.
Jag ser ett par element till utöver de som Karl-Arne nämnde, men låt mig börja enligt uppställningen.
1. Vem är amatörradions kunder?
Där skulle jag vilja hålla med Bengt (EQL) att det i första hand är intresserade människor (kanske inte nödvändigtvis ynglingar
). Dessa intresserade individer kan sen eventuellt erbjuda utnyttjande av sin kompetens/utrustning i andra sammanhang. Exempel där amatörradion har verkliga kunder i en mer kommersiell synvinkel har nämnts ovan av SM3ZBB.
Utan kunder överlever inte amatörradion. Med andra ord bör vi, om intresse finns, försöka marknadsföra oss. Det var det första av de element som jag skulle vilja lägga till i diskussionen.
2. Vad levererar amatörradion?
För de som är intresserade (kunderna) så levererar då hobbyn i korthet tillfredsställelse genom ett för individen meningsfullt nyttjande av tid. Vad detta då egentligen innebär är då naturligtvis högst individuellt/subjektivt.
3. Vad är rätt kvalitet på amatörradion?
Detta är återigen en högst subjektiv bedömning. För någon individ (kund) betyder hög kvalitet att på ett bra och enkelt sätt kunna umgås via radio med andra likasinnade som t.ex. vill diskutera väder/vind/krämpor. För någon annan betyder det möjlighet att förkovra sig i teknik, att kunna experimentera, att diskutera olika tekniska ämnen tillsammans med likasinnade kamrater. Hur man än ser det så finns det oftast ett gemensamt intresse för kommunikation i en eller annan form.
Kommunikation innebär då oftast någon form av interaktion med andra likasinnade och här kommer t.ex. föreningsbiten in.
Föreningar är det andra elementet som jag pratade om inledningsvis.
Våra föreningar spelar en mycket stor roll i bl.a. marknadsföringen av hobbyn. Våra föreningar blir vad medlemmarna själva väljer att göra dem till.
D.v.s. för att en klubb/förening ska kunna bestå och utvecklas så krävs engagemang och drivkraft. Idag relativt sällsynta egenskaper/komponenter. Många medlemmar anser sig tyvärr idag vara just kunder och inget annat. Det betyder att man förväntar sig just det som nämnts ovan, utan eget engagemang. Man ska bli serverad något, helst precis det som man är intresserad av för stunden.
I dagens teknik- och informationsintensiva tillvaro så kämpar amatörradion, som hobby, om uppmärksamhet. En uppmärksamhet som idag ofta är väldigt kort hos de flesta. Man har inte tid att engagera sig i en hobby. Man ska hålla på med tio olika saker, helst samtidigt.
Ett exempel. I princip alla går idag omkring med en oerhört komplett portabel transceiver i fickan. Man kan då inte bara tala med andra utan även skicka text/bilder/video/lyssna på musik/radio/m.m., hur enkelt som helst.
Det ska då mycket till för att fånga in den som eventuellt funderar över hur den där manicken egentligen fungerar, och slussa den individen till amatörradiohobbyn...
När man passerat det här första stegen i kommunikationen, att ha en komplett portabel transceiver i fickan, så finns det ju massor av intressen/tidsfördriv som pockar på och den där transceivern då bara blir ett verktyg.
Karl-Arnes ursprungsfråga "Vad kan amatörradion leverera?" ser jag lite som en fråga om hur/varför ska amatörradion existera? Om man får tillräckligt underbyggda svar på Karl-Arnes fråga så kan intresserade och engagerade individer arbeta vidare för att, genom bra marknadsföring, utöka och förbättra kundbasen och med detta ge amatörradion större utrymme i tillvaron för fler engagerade människor.
Med detta inte sagt att det primära målet är att få så många som möjligt att bli radioamatörer, utan istället att fånga de som verkligen har ett genuint intresse. Kvalitet går före kvantitet. Det är och ska vara ett privilegium att få bygga egen utrustning och att få utnyttja de tilldelade frekvenser som finns för amatörradion. Den här sista delen har diskuterats i andra trådar, men bara för att undvika eventuella missförstånd
Ytterligare en bit att belysa är då den rent praktiska biten där amatörradion ses som en slags tjänst, med PTS som yttersta ansvarig i Sverige.
73
Thomas