Vad kan man förvänta sig av en aktiv antenn?

SM4RNA

Well-Known Member
Har aldrig provat någon aktiv antenn. Vad kan man förvänta sig av en 1,1m lång aktiv antenn som täcker 30kHz till 100MHz som man sätter utanför ett fönster på bottenvångingen "i stan"?
 
Har aldrig provat någon aktiv antenn. Vad kan man förvänta sig av en 1,1m lång aktiv antenn som täcker 30kHz till 100MHz som man sätter utanför ett fönster på bottenvångingen "i stan"?

Hejsan
Du kan förvänta dig ganska mycket av en aktiv antenn, beroende på vilken den är.
3Mhz - 100Mhz låter väldigt mycket tycker jag, undrar vilken det är.
Kan vara så om det är en billig sak att den tar in en massa surr från sta´n som du inte vill ha.
Här är länk där du kan läsa om detta, om du vill ha skaplig språköversättare så använd den fria (gratis) i Google, lotsar dig gärna dit.
Active Antenna AA-7 HF/VHF/UHF, 3-3000MHz, Antenna booster

Byggsats: ??
AM-FM-SW Active Antenna

MFJ är kända för skapliga grejer: MFJ-1020C

Här har du en annan att kolla: Kaito KA35 Loop Antenna KA-35

Denna aktiva antenn har en pdf fil du kan läsa:
http://www.universal-radio.com/catalog/sw_ant/4835om.pdf

Igentligen är väl frågan om du behöver ha en aktiv förstärkning över ett så stort område, om du begränsar dig så är det lättare att vägleda dig och jag vill gärna hjälpa dig inkl. många andra, så du får bra grejer.
73 de Erland SM6KTC
 
Antennen ligger i 2000kr-klassen.

Det jag undrar är, kan man lyssna på gubbarna på 80m dagtid? Höra de på 150m på fredag och lördagskvällarna? På de högre banden20 till 10m inom europa eller DX? Vad hör man på mellanvåg? Hur väl funkar de på 79MHz? Som en dipol eller bättre?

Får man in mycket störningar med en sån antenn?
 
Antennen ligger i 2000kr-klassen.

Det jag undrar är, kan man lyssna på gubbarna på 80m dagtid? Höra de på 150m på fredag och lördagskvällarna? På de högre banden20 till 10m inom europa eller DX? Vad hör man på mellanvåg? Hur väl funkar de på 79MHz? Som en dipol eller bättre?

Får man in mycket störningar med en sån antenn?

Tjenare igen.
Vilken aktiv antenn har du?
Visst kan du lyssna på "gubbarna" på 80m på dagtid och kanske även sydeuropa på kvällarna som då är starka.

Har du redan köpt antennen?
150m vet jag ingenting om tyvärr.
Är det SSB (single side band) eller AM du lyssnar på ??

Kanske ställer givna frågor till dig, men måste det eftersom jag inte vet vad du vet.

Om du enbart vill lyssna på AM så går det utmärkt med en SW mottagare, men om du vill lyssna på SSB så finns det jättebra radios exempelvis SANGEAN eller SONY som ÄVEN har SSB, så du kan växla mellan AM och SSB. Detta tycker jag är det bästa, eftersom en sådan är jättebra till det pris du får betala för en aktiv antenn.

Om du inte är nöjd med denna SANGEAN´s mottagning, så kan du koppla till en extern antenn till den, bara att sätta i den.
En sådan antenn kan vara hur lång som helst, men på 80m så är den ca. 20m lång och på 150m... (har du inte skrivit fel nu) är det en tråd på ca 0.5meter.
Om det är 150kHz du menar (2000m) så är det ca 500m tråd som gäller.

Om du vill ha reda på trådens längd så gäller grovt sett: 300 dividerat med frekvensen i Mhz dividerat med 4 (exempel: 300/3,75Mhz så får du svaret 80m. Detta dividerar du med 4 så får du en 1/4 våglängd som är bra. alltså 20m tråd.

Om jag krånglar till det så är det bara att skriva igen....det är många som vill vägleda dig in i frekvenserna och våglängderna här på Ham.se

Störningar uppträder ALLTID mer eller mindre, men prova olika lösningar innan du investerar för mycket pengar.
Resumé: Sangean med enbart AM(mellanvåg) Sangean som ÄVEN klarar SSB. Olika antenntrådslängder m.m.

En bredbandsantenn som är aktiv med transistorer m.m. ÄR känslig, även för störningar du INTE vill ha.
Lycka till o hör gärna av dig igen, samt läs de rättelser jag får på mitt inlägg.
Ha det gôtt
73 de Erland SM6KTC
Förlåt !!! 150m bandet är en 1/4 vågs antenn= ca. 37.5m
DS
 
Last edited:
Som sagt. Det jag undrar är hur väl en aktiv antenn på dryga metern funkar? Som en dipol för 80m på 5m höjd? Sämre? Mycket sämre? Eller som ett mobilspröt? Vad hörs på mellanvåg? Kanppt nåt? Norden? Norra europa? Hur går den som NVIS på 160-150 och 80m? Vad hörs på 20-10m? Knappt nåt? Bara italien? Europa och enstaka USA?

Tala om vad som hörs och ange gärna en vanlig antenn med liknande RX-prestanda.
 
Det går egentligen inte att tala om vad som kommer att höras tycker jag.

En aktiv antenn är egentligen inget annat än en väldigt kort antenn, t ex ett spröt 1 meter lång som är på 80 m bara ca 1/80 våglängd lång.

Vad den aktiva delen gör är att den dels är en impedansanpassare, från en hög impedans (sprötet) till en någorlunda låg impedans (mot mottagaren) och ger samtigt en viss förstärkning för att kompensera den korta antennlängden där utsignalen påstås vara "jämförbar" med en vanlig dipol eller en trådantenn som hänger fritt och högt. Detta inkuderar ev störningar.

Nackdelarna är att den kan vara mer känslig för störande signaler från elektronik som TV, switchade nätdelar eller annat som finns i hemmet eller i närheten. Man får alltså prova sig fram till en placering där den fungerar bäst (minsta störningarna). I värsta fall kan en aktiv antenn ändå vara helt oanvändbar hur man än gör. Kanske en placering på hustaket kan vara lösningen.

Förstärkningen kan ibland vara ett bekymmer och förstöra allt, det kan bli så starka signaler så det orsakar distorsion och intermodulation i mottagaren dvs du hör frekvenser som mottagaren egentligen inte ska höra om den inte har bra filtrering.

Här är det viktigt att man väljer en aktiv antenn som också har ett filter på utgången och som är selektiv och kan justeras, hellre en sådan än en som bara har en enkel förstärkarkrets och inget mer att erbjuda.

En aktiv antenn kan vara ett hyfsat bra alternativ om man inte kan sätta upp en ordentlig antenn utomhus, förutsatt att man kan komma ifrån problematiken med störningar m.m. men jag skulle inte ha för höga förväntningar och tro att jag nu kommer att "höra allt". Risken finns att man blir besviken och tycker att man har kastat pengarna i sjön. Många aktiva antenner ofta en aning överreklamerade från tillverkarnas sida. En nypa salt rekommenderas.

Mina egna erfarenheter har visat att kan man sätta upp en ordentlig antenn utomhus är detta klart bättre val och kostnadseffektivt än en aktiv dito. Jag har testat några för ganska många år sedan och även byggt egna.
 
Last edited:
Jag menar att aktiva antenner går rätt bra, de används i vissa fall yrkesmässig oxo. Men den hamnar ju på fel ställe, och det är det viktigaste. Den hamnar nära alla störningar och inte uppe i träden. Så vad du kommer att höra är mer störningar från grannars skräpeleketronik. Den aktiva antenn som jag funnit vara mest outstanding var DATONG:s. Det fanns en utomhus och en inomhus variant. De var balanserade, mycket väl balanserade och man slapp strålning, eller att den lyssnar med koaxen. Dessa tillverrkas inte mera, men var mycket avancerade och man insåg att DATONG verkligen visste vad han gjorde. Var det AD-270 respektive AD-370 dessa hette? Det har funnits några balanserade varianter av aktiva HF antenner men de har inte gjort någon succe.
Förmodligen blir billigast och kanske sämst mest populär... Okunnmighet igen, och snålhet bedrar.

Aktiva antenner är numera ett sovande produktslag. Mitt råd till dig Anders är att prova dig fram för att överhuvudtaget höra något och kunna vara med på banden. Att söka efter en AD-270 elelr AD-370 vore en lösnming, dessa är de aktiva antenner jag skulle rekommendera. Matas via koaxen och det skall finna ett matningsdon med dem.

Med lite längre och en tunn tråd som inte syns, 10 meter lång kanske, behövs nog ingen "aktivitet".
 
Om jag kunde få ut 10m tråd skulle jag inte ens överväga aktiv antenn. M.h.a. de svar jag fått så tror jag att en aktiv antenn där jag kan sätta den bara kommer att orsaka mera frustration än att inte vara QRV alls.
 
Jag tycker du skall prova Anders!
Det är inte HAM spirit att ge upp.
Kanske får du erfarenheter som ka hjälpa andra.
Nog kan det gå dåligt på visa frekvenser, men kanske andra går bra, så "experimetnera mera" som jag brukar säga gäller verkligen här!
Och Morse på 7 MHz med mycket smalt filter kan bli en höjdare.
Dvs en aktivering som kan ge helt nya möjligheter.
 
Jag tycker du skall prova Anders!
Det är inte HAM spirit att ge upp.

Tack för att du försöker peppa mig Roy!

Fast jag har igenom åren insett vad det är som driver mig i mina hobby:s. Om man skalar bort alla anledningar och argument så landar det i att man helt enkelt håller på för att det ger en personlig tillfredsställelse. Vad det är som gör att man man upplever hobbyn som tillfredsställande är givetvis individuellt. Om inte hobbyn ger tillfredsställelse tycker jag att man ska överväga att göra en paus. Om den t.o.m. skapar frustration så tycker jag det är klart att man måste fundera på vad man ska göra och inte göra.

Flera amatörkollegor har kommit med förslag på olika aktiviteter som jag skulle kunna hålla på med. Remotestation, IRLP o.s.v. Men det är en del av hobbyn som jag inte känner alls för just nu. Jag påstår inte att det är nåt "fel" på nån av dom, bara det att det inte skulle ge mig den personliga tillfredställelsen som jag söker.

Jag är fullt medveten om att alla vill mig väl, men jag kan inte köra radio för andras skull. Jag tror inte det är HAM-spirit att göra så heller för jag tror att man måste brinna för det man håller på med. Annars blir det dåligt för en själv men faktiskt även dåligt för andra.

Tillsvidare får jag fortsätta söka...... Nånting, nånstans, nån gång...

/Anders
 
Tack för att du försöker peppa mig Roy!

Fast jag har igenom åren insett vad det är som driver mig i mina hobby:s. Om man skalar bort alla anledningar och argument så landar det i att man helt enkelt håller på för att det ger en personlig tillfredsställelse. Vad det är som gör att man man upplever hobbyn som tillfredsställande är givetvis individuellt. Om inte hobbyn ger tillfredsställelse tycker jag att man ska överväga att göra en paus. Om den t.o.m. skapar frustration så tycker jag det är klart att man måste fundera på vad man ska göra och inte göra.

Flera amatörkollegor har kommit med förslag på olika aktiviteter som jag skulle kunna hålla på med. Remotestation, IRLP o.s.v. Men det är en del av hobbyn som jag inte känner alls för just nu. Jag påstår inte att det är nåt "fel" på nån av dom, bara det att det inte skulle ge mig den personliga tillfredställelsen som jag söker.

Jag är fullt medveten om att alla vill mig väl, men jag kan inte köra radio för andras skull. Jag tror inte det är HAM-spirit att göra så heller för jag tror att man måste brinna för det man håller på med. Annars blir det dåligt för en själv men faktiskt även dåligt för andra.

Tillsvidare får jag fortsätta söka...... Nånting, nånstans, nån gång...

/Anders

Hej igen Anders.
Hoppas allt är ok?? Jag tror att du fått ganska bra svar på din frågeställning om aktiv antenn.
Du skriver att du skall söka någonting och du måste känna tillfreds med det du gör och det du uppnår.
Självfallet har du rätt i detta. Att ställa frågor är ett mycket bra sätt att pejla in läget, hur andra har gjort, hur man kan bygga på med bättre resultat på egna grejer med hjälp av den info. man fått.

Som de andra skriver så är experimenterandet otroligt stimulerande, men var och en får göra det på sitt sätt givetvis.

Ju tuffare förutsättningar man har att utgå ifrån när det gäller antennläge, ju STÖRRE framgångar kan just DU göra ifrån dina förutsättningar, när du tydligen har ett taskigt läge för antenner.

Det är inte svårt för den som 5000 kvadratmeter tomt, bra grannar, förstående XYL, sur och sumpig tomt som leder bra och ger ett kraftigt "avstamp" vid sändning att få upp bra antenner.

Den som trampar hårt i uppförsbacke och gör ett resultat som den är nöjd med, kan ofta inför sig själv vara nöjdare än den som håller grymmefart i nedförsbacken där det går lätt.

Kämpa på och håll styrfart, experimentera och ta hobbyn som en rolig lek, för det är vad det är tror jag.
73 de Erland SM6KTC
 
Erfarenhetsmässigt så är aktiva sprötantenner besvärliga ur störningssynpunkt.

Detta beror på att de gärna tar upp det ledningsbundna elektrostatiska störfält som utbreder sig på snart sagt alla elektriska ledningar i moderna hem.

Jag hade i förra veckan möjlighet att jämföra SRT:s aktiva antenn AA300 med en elektrostatiskt skärmad loop-antenn fabrikat Rohde & Schwarz, och den aktiva antennen hade ett S/N som var 15 - 20 dB sämre vid samma placering och frekvens.

Det säljs "rimligt prissatta" aktiva loop-antenner fabrikat Wellbrook. Se t.ex. John Wilson review in SHORT WAVE MAGAZINE

De kanske "kan vara något".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Eftersom att jag bor i en lägenhet i Göteborg så har jag tittat lite på aktiva mottagarantenner, och provat en loop, Wellbrook AL330S, samt en vanlig "spröt"-antenn (egentligen en dipol med två st 1m-ben), Datong AD370.

Störningsnivån är extrem, och frekvenser under 10 MHz är mycket jobbiga att lyssna på. Jag har inte gjort några direkta tester på signal-brusförhållande som Karl-Arne, men instämmer till fullo i slutresultatet. Om man måste använda en aktiv antenn bland en massa störningar, så välj en loop (man behöver inte köpa en dyr Wellbrook eller annat märke, finns en del scheman m.m. om man söker lite på Internet), den ger klart bättre signal-brusförhållande.

73 de Lars, sm6rpz
 
Back
Top