Den enda jord, som jag menar fungerar som det är tänkt, är skyddsjord, om den används så finns en chans att, om det blir ett fel i en eleketrisk apparat och den får ett strömförandfe hölje, kortsluter så att säkringen löser ut. Gulgrön jord har gjort sitt jobb, med MVG.
Dvs gulgrön. Däremot inget för HF.
För att övriga jordar skall funka krävs att jord är en "liten prick", som absorberar allt, ett svart hål, som saknar induktans, resistans och kapacistans. Och som kan anslutas utan induktans, resistans och kapacistans. Dvs utan ledningar ens decimeterlånga.
Dvs endast ett önsketänkande.
Jord i form av ett jordplan kanske funkar om man borrar ett hål mitt på biltaket och sätter en kvartsvågantenn där för VHF. Med väl ansluten jord vid antennfoten.
Dvs ett idealt jordplan.
Jord för att skydda mot åska är en stor vetenskap. Och risk finns att hemjordar, i form av tälpinnar och en gulgrön sladdstump, kan förvärra saken.
Jag har sett radiostationer som varit jordade, med tältpinne, och en sladd till apparatens jordskruv. Åskan har bränt av jordtrådar och jordfolier i radion. Dvs en stor ström har flutit mellan jord 1 och jord 2.
Där Jord 2 då är jordspettet, (tältppinnen) och jord 1 Gulgrön, som via elnätet och vidare minus 13,8 V går till elnätets jord.
Vid åsknedslag i grannskapet bildas en spänningskillnad mellan de två jordarna, radion står i mtten och "bränns av" på mitten.
Jord i form av chassijord är till och med i en ltien radiostation, en handapparat mycket komplicerat. Dvs inga strömmar, varken likström elelr HF-strömmar fåer flyta i chassit som man kallar jord. detta är numer amycket bättre till följd av EMC kraven.
det finns mykcte att lära genom att öppna och studera en modern radiostation.
Sen har vi blomjord, det där svarta i vilket vi slår ner jordspettet, tältpinnen. Detta element, dvs blomjord är en mycket dålig ledare, nästan en isolator för många höga frekenser.
Ja annars skulle dom väl inte ha grävt ner tonvis med koppar i Grimmeton.
Att bygga en PUS, (Potential Utjämnings Skena) bakom radiostationerna, där alla täkbara jordanslutningar kopplas, ja kanske ett bord klätt med kopparplåt.
Kanske kan det ge någon form av skydd när åskan slår ner i grannskapet.
Jag vill bara påvisa hur svårt detta med jord egentligen är, och att det finns olika jordar.
Något slutgiltig lösning har jag inte men mer debatt, mer kunspa, nya sätt att se saken kanske kan göra att vi kommer framåt.
Många har antennsystem som gör att chassin, koaxskärmar, gulgrön och tältpinnar blir en del av antennen, dvs strålar HF.
Vi har debatterat G5RV, hälften elelr mer av våra dyra 100 W hamnar i det vi kallar jord, Sen tror man att man skall kunna få jorden att "absoebera bort detta". En jordpunkt utan induktans, resitans och kapacistans, mer likt ett svart hål vore då drömmen.
Det som blir kvar uppe vid antennen får räcka till motstationen...... Det kan ju bli 59 även om bara 10 W går den vägen.
Ett praktiskt exempel från min tidigare tid som experimenterande och inte fulllt så erfaren radioamatör.
Jag byggde en sk jordströmsmätare, ett jordspett, (2m lång tältpinne) i varje ände av tomten, öst väst, det blev 60 m avstånd. Trådar från deessa till en liten mikroamperemätare med mittnolla. Jodå den visade ett utslag som i vissa fall ändrae sig och ibland polvände. VArning för ändrade conds, Aurora etc.
Men så hördes ett avlägset åskmuller, mitt fina vridspoleisntrument med mittnolla var pulversierat. Detta visar att två jordtag förstör det som sitter mellan dem.
Nytt instrument, och en liten säkring på 50 mA, (mindre fanns inte). Även då kunde mitt vridspoleinstrument, det nya, slås sönder av åskan.
Slutliga lösningen vaar två dioder över vridspolen, ett abtteri av kondingar från 100 pF till 10 000 pF, och några elektrolyter, plus säkringen före dessa.
Nu håller vridspoleisntrumentet. men säkringen löser ut med buller och bång om det åskar inom uppskattningsvis 2 - 5 km.
Detta visar att jord i form av marken, och med ett lager blomjord inte är en jord som vi önskar oss, dvs en liten prick som absoerberar allt. Utan snarare en ledare med hög resistans, impedans, reaktans, kapacistans, och som ger oss en potentialskillanad mellan jordtagen.
En länk :
http://www.hvi.uu.se/ bra läsning och mycket att lära i saken om åskskydd, med jord.
de
SM4FPD