SM5XUN
░░░░░░░
XUN de APQ.
Hej. Jag tycker det är på plats att du svarar och bemöter mitt inlägg # 5 istället för att hänvisa till andra trådar.
Beträffande att inte ha skyddsjordade vägguttag i sitt radioshack (vansinnigt enligt min mening):
a) Om du har nödvändiga kunskaper om elinstallationer i hus kan du göra detta själv. Enligt "gamla Semko, S-märkning) var vi radioamatörer undantagna från regeln och kunde utföra detta själv. Jämfört med slutstegsbyggen med spänningar ofta över 2000 volt var handskande med 220 volt betydligt ofarligare.
b) Om du anser att du inte har nödvändiga kunskaper i el-installationer kontrakta en behörig elektriker att installera jordade vägguttag i ditt radiorum.
ALL UTRUSTNING I ETT RADIORUM ELLER PÅ EN LABORATORIEBÄNK SKALL VARA SKYDDSJORDAD!
73
Bengt SM6APQ
Jag är lite osäker på vad jag skall bemöta som jag inte redan har nämnt i mina tidigare inlägg?
Länken var inte ett svar till dig utan tänkt till andra som vill fördjupa sig mer i problematiken och eventuella lösningar.
Vansinnigt utan jordade uttag i shacket måhända, men det är gissningsvis så det ser ut hos gissningsvis merparten av amatörerna, mig själv inkluderat.
Och de flesta har givetvis ett antal seriekopplade flervägsuttag bakom radiohyllan, även det "vidrigt" ur ett brand- och elsäkerhetsperspektiv.
Många köper gladeligen en rigg för 25000 men få är beredda på att lägga samma summa på att dra om elen i kåken för att få jordade uttag, det är så vi funkar.
Sen gällande dina punkter a) samt b) så får du inte installera ett dugg,
du får i princip bara byta ut trasiga stickproppar, ljusarmaturer och sladdströmbrytare.
Att dra kabel som sen en behörig elektriker besiktigar för att därefter koppla in i elsystemet är däremot helt ok, det var kanske det du avsåg?
Gällande att jorda uttagen i ditt hobbyrum så kommer du inte undan med mer än att du måste byta till jordade uttag i hela huset, en kostnad som för de flesta inte går obemärkt förbi.
Din arbetsbänk kan du absolut ha ojordad, har du jordade uttag i hobbyrummet så är förstås en ESD-matta en bra grej att ha på bordet.
Ett tilltalande undantag i Elsäk-FS för de obehöriga hobbyelektrikerna, som många radioamatörer utgör,
är att man får ansluta apparater och bruksföremål i ett laboratorium för att genomföra prov och försök, ett inte så dumt undantag för slutstegsbyggarna!
Under 50V (klenspänning) har du däremot fria händer.
Last edited: