Vad skall ni göra för radiorelaterat i sommar?

SM4FPD

Well-Known Member
Inom hobbyn förståss, vore kul att höra planerna för nya antenner, nya projekt inom amatörradiohobbyn, husbil med amatötrradio, mobilt HF, nya antenner i fjällstugan, som skall verkställas i sommar.
Kanske det kan smittar av sig och få igång lite aktiviteter.
Själv skall jag i alla fall upp med min DubbelZepp på full höjd igen. Skall byta lina genom att dra igenom en ny genom linhjulet 20 meter uppe i en Björk.
Ett annat projekt i sommar blir attt med nybyggd dubbel HF stömdetektor mäta balansen på stegen, med olika avstämmare.
Det var ju en diskussion för ett tag sedan där jag och någon anna påstod att en gammal hederlig Z-match trots linkutgång inte ger samma balans, eller symmetri som en T match med balun på slutet.
Lite mobilt HF skall det bli liksom kanske något fast bredbandigt på 14 - 30 MHz ute i träden.
Vi får se vad som verkligen blir gjort.
 
Jag är mobil med husvagnen. I år styr vi kosan norrut från Stockholm räknat.
Förhoppningsvis blir det lite radio aktivitet i någon form.
Buddipolen, FT-817 och PSK31-datorn kommer att följa med på resan.

Om inte annat så blir det iallafall PMR-aktivitet mellan husvagn och barnen i familjen. :)

Knacka gärna på om någon av er skulle se vår Solifer med Buddipole utanför. Kaffe utlovas!

73 SM0RVV
 
Jag skall till Island och kommer troligen att vara aktiv från qth2 med signalen TF4/SA7AZQ.
Jag kommer även försöka köra lite portabelt så jag skall försöka bygga mig en multi-bandsantenn.

Kanske jag bygger en låda för portabelkörning.
 
Det blir mastresning till helgen, innan dess skall det monteras antenner och kabel.

En longwire skall också upp.
 
Skjutas antenner

QRP ute i naturen är ett måste! Jag ska skjuta upp trådantenner i alla möjliga höga träd jag kan hitta, med min modifierade potatiskanon. Lite testande med mina två magnetiska loopar (80+40m och 10-30m) ute i skog och mark måste också hinnas med.

Sen blir det att få upp en Windomantenn för stationärt bruk också, då den befintliga randomwireantennen jag har inte är någon höjdare för TX.
 
Du måste berätta mer om din modifierade potaiskanon oby1, det låter spännande. Nyfikenheten driver mig att fråga.
För övrigt kul att det finns några plner med radio under sommaren.
Sjärv tycker jag det är kul med alla SM sttioner som dyker upp under sommaren, som bara kör radio under sin semester.
Sen är det sommar när OH0JTU hörs från mariehamn, varje sommar börjar han höras här borta på västkanten under semetern.

En sak är förväntningarna på nya solfläckscyken, kanske för tidigt att börja hoppas än, men nog kollar jag de högsta BC banden, 17500 - 18000 och 21450 - 21600 kHz. När 21 MHz BC bandet öppnar, ja då är det fart igen. Superfart är det när 11 meter BC band öppnar, men det lär ta några år.
 
Vad som hänt på SK6AB hittills i sommar:

I förrgår monterades upp vad som troligen är en Cushcraft A4S, en 6 elements yagi för 6m och en GP för 70 cm
getfile.php

Första kortvågs-QSO:t på väldigt länge kördes idag med bpsk på 20 meter. Så kanske blir det lite aktivitet på kortvågen för SK6AB:s del framöver.

Fortgående arbete med att få ordning på elevering och styrning av fyra stycken kryssyagis för 2m
fetch.php

Styrningen sker via en CAN-buss från radioshacket ut till masten. Än så länge är bara azimuth-styrningen igång (dock en del att förfina), såsmåningom ska det byggas utrustning för att styra ställdonet för eleveringen. Man ska bara få tid och energi till det (som allt annat). CAN-nodernas hårdvara och mjukvara grundar sig på ett hobbyprojekt som några ETA-medlemmar pysslat med: Project Overview [Projekt] För den som inte vet är ETA elektronikföreningen på Chalmers som hyser SK6AB.
 
Kul att det finns projekt, hur gick det på Island då SA7AZQ ? Island låter spännande och dit skulle jag vilja någon gång. Hördes det något radio?
Själv har jag fått upp min 2 x 40 meter lång Dubbel Zepp till ordinareie västa fästet, som sitter 20 meter upp i björk, men det är svart att sträcka upp den då grenar kvistar och lövverk har växt till sig. Får hoppas att det blir friare när löven lossnat i höst.
Någon vertikal för 24 - 50 MHz hann jag inte bygga, men hösten kan ge tid och möjlighet oxo.
Vidare är jag lite besviken på Solen som detta första år i nya solflcäkckcykeln inte prestar några fläckar av värde. Bara att vänta.
Jag hann i alla fall se solförmörkelsen 1 :a Aug, samt fotografera den.

Nu blir väl frågan till forumet: vad hann du inte med i sommar inom hobbyn??
 
Igår satte vi upp den gamla kallebolen på SK6AB, säkert en del av er som känner igen den.
IMG_1556_scaled.JPG

Stor bild
IMG_1580_scaled.JPG

Stor bild

Elevering och rotation fungerar tyvärr inte än, utan anledningen till att vi ville få upp den direkt är för att på måndag börjar alla nya nollor på Chalmers. Och genom att se till att ETA/SK6AB syns så får vi förhoppningsvis nya intresserade medlemmar som man kan försöka dra ner i amatörradioträsket.
 
Ska strax iväg på årets Light House i Kullens fyr 7S7KUL. Kommer bilder senare. Blir portabelt körande med K2 max 5W och hemmagjord buddystick!
 
Det är mycket jag inte hunnit med...
Men tanken har varit att ta igen sig på semestern.

Detta har jag dock hunnit med;
byggt nästan klart på min 80/40 m TX Clapp - BF - FD - PA (6AC7 - 6AC7 - 6AG7 - 2x807)

Den kommer väl till pass när det ska köras lite CW till hösten.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • 80_40_rig_1.JPG
    80_40_rig_1.JPG
    78,2 KB · Views: 904
  • 80_40_rig_2.JPG
    80_40_rig_2.JPG
    59,5 KB · Views: 1.330
"Du måste berätta mer om din modifierade potaiskanon oby1, det låter spännande. Nyfikenheten driver mig att fråga."

Orginalet hittar du t ex här: POTATISKANON Mark 1
Effekten var naturligtvis alldeles för hög från början, men fiskelinan man skruvar fast potatisen med dämpar hastigheten. Sedan kortade jag röret och stoppade glasull/alufolie i botten på den. VARNING! Delarna ska limmas ihop med dunderlim som PL400 och sedan SKRUVAS ihop (glöm inte det). Man kan skada sig ordentligt om man gör fel (gäller pneumatiska kanoner likaså!). Ett stativ och minst 5m kabel till avfyrningknappen är att rekommendera. Ta det försiktigt som f.n. Det ser lätt och kul ut i filmerna på U-tube, men det här är inga leksaker!!!

Det positiva är att kanonen fungerar kanon! Man skjuter antenner perfekt, nästan varje gång, med bara lite träning.

Någon kommer nu säkert att påpeka att potaiskanoner inte är lagliga. -Det ÄR kontroversiellt och vill man inte riskera något... ja bygg då ingen heller! Vidare måste man då också hålla sig borta från i stort sett allt som "far iväg" i hög fart, t ex slangbågar, pilbågar och allt annat vi amatörer tar till för att få upp antennerna högt.
 
på måndag börjar alla nya nollor på Chalmers. Och genom att se till att ETA/SK6AB syns så får vi förhoppningsvis nya intresserade medlemmar som man kan försöka dra ner i amatörradioträsket.

Min stora grabb går ju på Chalmers, men om han intresserar sig är jag dock tveksam till...
 
Här kör jag UK4YA/P på 20m CW, precis utanför kullens fyr.
 

Attachments

  • 7S7KUL.jpg
    7S7KUL.jpg
    61,9 KB · Views: 106
Last edited:
Kul att det finns projekt, hur gick det på Island då SA7AZQ ? Island låter spännande och dit skulle jag vilja någon gång. Hördes det något radio?
Själv har jag fått upp min 2 x 40 meter lång Dubbel Zepp till ordinareie västa fästet, som sitter 20 meter upp i björk, men det är svart att sträcka upp den då grenar kvistar och lövverk har växt till sig. Får hoppas att det blir friare när löven lossnat i höst.
Någon vertikal för 24 - 50 MHz hann jag inte bygga, men hösten kan ge tid och möjlighet oxo.
Vidare är jag lite besviken på Solen som detta första år i nya solflcäkckcykeln inte prestar några fläckar av värde. Bara att vänta.
Jag hann i alla fall se solförmörkelsen 1 :a Aug, samt fotografera den.

Nu blir väl frågan till forumet: vad hann du inte med i sommar inom hobbyn??

Joda det blev tyvärr inte så mycket radio som jag ville men jag lyckades få 2 st qso på 20m. Hadde en massa annat o hitta på där och så hadde jag nattgäster som sov i nästa rum så jag ville inte väcka dem.
 
Till våren/sommaren 2009 blir det nya fieldays, kanske med det nya hembygget. En 2 rörs sändare för 80m CW
 

Attachments

  • fielday.jpg
    fielday.jpg
    70,5 KB · Views: 408
Kommer att flytta till ett hus i maj så jag tror inte att jag får brist på saker att göra med min amatörradio :)
Antenner och master och diverse installationer. Ser redan fram emot våren.
 
Sommarens planer

Hej på er! Ännu en positiv tråd, den hänger jag på, om jag får :)

Jag har ju en fru (Gunnel SM6WXL) som är radioamatör, så de flesta grejor vi gör på sommaren har med radio att göra. Inget tjat om Ullared eller annan skit där inte :eek:

Först blir det E-tuna loppisen nu i mars, prata med klubbkamrater och goda vänner och kanske köpa någon liten pryl, även sälja något.

Sedan blir det en vecka på Öland, med Yaesu FT-840 och Icom IC-703 i väskorna, tillsammans med hemgjorda dipoler. Förra våren vi var där, fastnade kastlodet runt en gren och vi hade mycket jobb med att få ner det. Stegar, ihoptejpade kvastar och en fjärilshåv :p fick hjälpa till. Folk som gick förbi tittade lite konstigt på oss men i dom trakterna är de väl vana vid det mesta :D

En vecka i Morokulien är inbokat också, där behöver man inte packa så mycket grejor, allt finns ju på plats. Men Icom 703 och en lång-wire åker nog med för att kunna köra lite från Valfjällets topp med underbar utsikt och bra räckvidd till flera repeatrar! Vi har en Yaesu FT-90 50W i bilen. Bästa minnet därifrån var när Gunnel fick en 5-9-rapport med 10 W mitt i en pile på 20 meter med TF, Island!

Årsmöte på vacker plats med klubbkamraterna i SK6SJ, Sjuhärads Radioamatörer blir det i augusti, radio, antennexperiment, mat, umgänge brukar stå på programmet.
Och som jag skrev i en annan tråd, lite utflykter med radio och Zündapp sitter inte helt fel :cool:

Så här såg det ut när jag jagade kastlod i träden på Öland förra året:

Fler bilder på våra utflykter finns på vår klubbs bildsidor, om någon är intresserad.

Mvh
Janne :)
 

Attachments

  • ham bild.jpg
    ham bild.jpg
    52,8 KB · Views: 326
Back
Top