Välja/bygga antenn på taket.

SA0ABD

New Member
Hej.

Skrev prov för sändaramatör för så där 20 år sedan och köpte lite utrustning som blev liggande. Nu är jag lite sugen på att experimentera och se om jag kan komma igång. Jag tänkte att jag ska ha något flerbandigt och ganska snart introducera 10m, men först köra lite 2m och 70 cm. Igår lyckades jag öppna en repeater i Solna med vx-7ans gummiantenn.

Mitt första projekt är att bygga antenn och jag är begåvad med ett hus med följande förutsättningar.
Plåttak (bra jordplan?)
Skorsten med några meter maströr
Högt läge

I en låda i källaren hittade jag följande.
Yaesu vx-7
4:1 Balun (när använder man en 4:1?)
LDG Z100 antenntuner
Något jag tror är en SWR-mätare
Några isolatorer (gissar att jag tänkte bygga en dipol en gång i tiden)
Diverse kontakter. SMA-BNC, lösa UHF-hanar m.m.
Enkelledare

Kan jag hissa upp något i maströret och stämma av det med antenntunern och använda plåttaket som jordplan? Jag vill inte göra allt för tunga investeringar direkt, det kommer ändå att komma efter hand :) Har vissa krav på estetik och helst ska det enda som syns vara en koax som kommer ner från taket. Har googlat en del och inser att mina teoretiska kunskaper är svaga och jag har svårt att omsätta infon jag hittar till något som jag kan använda i verkligheten (t.ex. vad har jag för nytta av en 4:1 balun). Så var snälla :)

Alltså maströr och plåttak, något enkelt till att börja med. Förslag?
 
Hej!

Välkommen åter till hobbyn!

Kortvåg är det jag gillar, kanske 20 m är lämpligare än 10 m att börja med om man bara har ett band.
20 metersbandet är nämligen öppen för trafik i princip alltid, det är inte 10 m.
Kanske prova att bygga ihop en GP av ett metspö och lite kabel?
 
Med hjälp av Google Maps och Lantmäteriet går det att säga att stationsplatsen är bra ur lokaliseringssynpunkt,
där huset finns på en av grannskapets högsta punkter. Beroende på vad man vill göra så finns det många
alternativ för antennbygge.

Eftersom det ännu inte verkar finnas någon HF-station i samlingarna så är LDG-tunern något som inte har någon direkt användning i dagsläget. VX-7R täcker 50, 144 och 432 MHz FM. Åtminstone i teorin finns det aktivitet där,
och om du tillverkar en 1/4-vågsantenn för 50 MHz av en vertikal tråd, c:a 1,5 m och ansluter mittledaren av en RG-58 eller liknande koax till den och låter den sitta på t.ex. en träribba som fästs på maströret blir det en antenn som kommer att fungera helt acceptabelt för att kunna köra över repeatrarna och kanske även "på direkten".
Gör man sedan så att kabeln lindas till en liten spole med 5-6 varv vid ett avstånd av 1,5 m från punkten där den vertikala tråden är ansluten blir det en vertikal dipol som fungerar "hyggligt" på alla tre banden.

Något i denna stil:
1698701982683.png

Om apparatinnehavet utökas till en kortvågstransceiver är en mittmatad dipol en av de bättre
lösningarna. När en "tuner" används så blir längderna ganska okritiska, men man ska nog undvika
längder mycket kortare än 25-30 m över allt, eftersom "tunern" får en allt svårare uppgift på lägre frekvenser
när dipolen blir kortare.

När maströret sitter mitt på huset och är 4-5 m högt så blir det en mycket bra lösning att hänga en dipolantenn från,
och ändarna sätter man helst så högt att man inte kan ta i dem när man står på marken. Annars är sådant mycket
okritiskt, och eftersom tomten tillåter en vinklad 2x20 m dipol så kan denna vara en bra början.

Låter man den matas med 300 eller 450 ohm "bandkabel" som får gå till "tunern" ev. via 1:4 balunen blir det en
bra helhetslösning. Man kan även välja att mata den med 50 ohms koaxialkabel, men då finns risken att "tunern" inte vill stämma av antennen på något/några band, eller att förlusterna i kabeln blir så stora att endast lite sändareffekt kommer fram till antennen. I mottagningsriktningen gör detta dock väldigt lite skillnad.

Valet av antenn styrs primärt av vilka band man avser att frekventera, 80 m är det band där det finns mest lokala kontakter inom Sverige och Norden, medan 40 m och uppåt medger längre förbindelser.

Sedan vidtar problemet att handskas med alla lokala störningar som finns i det moderna samhället.
Det är osannolikt att störnivån ligger under S6 eller S7 i signalstyrka,värst på de "låga banden",
och vill man ha ner den får man börja "på hemmaplan" med sina egna apparater. Att göra sådant är inte lätt för nybörjaren, så det rekommenderas att söka kontakt med erfaret folk som kan ge råd på plats. Det finns säkert någon klubb i Västerort.

Till sist är området "radiohistorisk mark", bara ett stenkast bort bodde SSA:s förste ordförande efter kriget, den
kände VHF-amatören fil. dr. Gösta Siljeholm SM5SI, som Alf Henrikson skrev om i sin dagsvers den 12/3 1946, dagen efter att amatörerna återfått sina tillstånd efter krigsårens sändningsförbud:

1698703222383.png
 
Jag använder 1:4 transformatorer till mina "aperiodiska" antenner. Dessa kan utföras som dipoler ("T2FD") eller som monopoler, vilket alltså är en vertikal, vikt antenn som vill ha ett jordplan. På 14 MHz-bandet tycker jag man får rätt bra resultat med antenner som är rätt hanterliga (6 m vertikal, 10-12 m dipol).

Jo, jag vet... termineringen äter effekt, men funktionen är inte dålig och man behöver inte stämma av om konstruktionen är vettig. Impedansen sätts till stor del av termineringsmotståndet, därav att man behöver en anpassningstrafo.
 
Kul med historiken i området! Vill definitivt utöka maskinparken, men först vill jag leka med 50/144/432 eftersom jag har radion.

Gjorde en skiss på hur jag uppfattade din beskrivning. Om jag fattat rätt, ska jag göra något med skärmen på RG58an? Och, har man någon nytta av att det är plåttak?

Screenshot 2023-10-31 at 12.48.51.png

Taket ser är övrigt ut så här, det sitter en tv-antenn men den har jag planerat att ta bort.
IMG_9921.jpeg
 
Jag skulle göra så att en vertikal tråd tejpas på en träribba som
sedan sätts fast på maströret efter att TV-antennen avlägsnats.

Skärmen ska inte vara ansluten i bortre änden, och man lindar en spole med några varv
1,5 m ner från punkten där tråden är ansluten.

Ett plåttak gör varken från eller till på dessa frekvenser,
men kan ha en viss betydelse för lägre band.

Som vanligt är detta "det möjligas konst" och vad man kan få upp för antenner styrs till övervägande
grad av omgivningarna. Mittmatade dipolantenner är dock "säkra kort".
 
Attans, nu blev det både kallt och halt... Vi får se när jag vågar mig upp på taket.

Vill man helst ha sina dipoler horisontella? Eller är vertikala lika bra?

Hittade en sån här grej också. Kanske lika gärna kan sätta upp en riktig dipol, tremeters pinne med en såhär på mitten och 1,5m ledare i var riktning. Tänker jag rätt då?

IMG_9919.jpeg
 
Det gör väldigt lite skillnad ifall en dipol är horisontell eller vertikal på VHF och UHF,
och när man monterar en dipol vertikalt blir matarledningens utsida en del
av antennen vare sig man vill eller inte. Dock är FM-trafik på repeatrarna primärt vertikalpolariserad
så det finns en poäng med att göra antennen vertikal.

Det avbildade mittfästet är primärt avsett för tråd-dipoler som kan hängas från t.ex. en trädgren eller annat fäste.

Man ska ha klart för sig att antennval är primärt dikterat av vad man har plats för,
och sedan vad de ska användas till.

För trafik på frekvenser under 30 MHz är horisontella dipoler vanligen en bättre lösning, eftersom
förlusterna i marken får mindre betydelse.
På 60-talet myntades talesättet "Vertical antennas radiate equally poorly in all directions".
 
Last edited:
Alla dipoler är en dipol! Går det att utläsa något på den där "grej", står något tryckt på den och var kommer den ifrån? Horisontellt är den polarisation som antennen monteras, likaså vertikalt. Horisontell montering harmoniserar till motstående horisontell montering, analogt likaså för vertikalt. När det gäller frekvenser för 2m & 70cm kan antenner göras mer diskretare än den TV-antenn som du visar på din bild. Mot repeatrar används företrädesvis vertikal polarisation vid antennmontage. Antenner behöver inte vara i Giga-format, och du har exempel i tråden, sen kan du alltid googla antenner för det du önskar. - Ta bort TV-antennen men behåll mastfäste och rör för dina nya antenner. Du kan fästa en tråd toppen, matningspunkt där och slopa den nedåt - utspänd mot tomtens ytterkant i lämplig riktning.

Lycka till /Sven.
 
Back
Top