Ganska typiskt SM0IXY, att en antenn som är avsedd för en okatav högre inte alls går bra på 1,9 MHz.
Tänk på att 1,9 MHz är halva frekvensen av 3,8 MHz
Dubbla våglängden.
Helt andra vågutbredningsfenomen, som bör utforskas.
Nästan allt material för amatörradio, som baluner, antenner, kompromis antenner, CM-drosslar, strömbaluner etc är avsedda för 3,5 - 30 MHz.
Tyvärr ger våra moderna störsändare mer effekt vid så låga frekvenser.
Längre antenner, förlängda med spolar elelr på annat vis möjliga att bygga på villatomten, bättre symmetri och högre placering för att få ner störningar och brusnivån gäller. Baluner och CM drosslar som verkligen fungerar på de här låga frekvenserna är nog något som många tränger.
Tänk på att en antenn för 1990 KHz på 10 meters höjd sitter hälften så högt som en dipol för 3750 kHz som sitter 10 meter över marken. Elektrisk sett ligger den nästan på marken.
Jag oxo tänker på alla vittnesmål om hur S-matchen kan ge god balans och mindre störningar. Det borde funka på 1810 - 2000 kHz oxo.
Därmed blir det lite av en utmaning, och det är väl vad hobbyn handlar om.
Eller?
För många år sedan, mitten av 70 talet hade vi inte 1,8 MHz men jag hade radio som kunde sända där, och stämde av min W3DZZ, fick svar från England, ja det är väl preskiberat nu.....
Mycket spännande......
de
FotPeDahl