SM4FPD
Well-Known Member
Under rubriken myndighetskontakter finner vi att PTS kanske släpper så att vi får hela bandet 1810 - 2000 kHz.
Ett stort band där vi får köra radio.
Idag gäller 1910 - 1845 kHz med 1000 W och 1930 - 2000 kHz 10 W.
Även det stora tysta frekvensband, åtminstone övre delen.
Min fråga är varför man inte utnyttjar dessa fina band?
En veckas lyssnande på 1830 - 2000 kHz kan ge 10 SM call, inte mer.
Här finns plats för tusentals QSO.
1930 - 2000 kHz är 70 kHz och man kan köra SSB med 3 -5 kHz avstånd dvs minst 14 "kanaler". snart har vi kanske 1850 - 2000 kHz med 10 W, dvs 150 kHz!!!"
Nu är det ju så att med för liten antenn går det dåligt, med 2 x 40 meter går det bra.
Med mindre antenn med förlängningspolar går det bra.
Så 2 x15 till 20 meter med spolar kan gå utmärkt.
Bandet är tyst och lugnt, liksom det kommande 1850 - 1930 kHz, där 10 W kommer att gälla.
Det borde gå utmärkt att köra SMFF, eller söndadgs QSO hela kvällarna.
Antennexperiment, med förlängninspolar är trevliga. att utveckla sig på vågutbredningens egenskaper och mystik i dessa band är en utmaning.
Att skapa en störningsfri närmiljö är förstås en svår utmaning för många.
Med en förkortad symmetrisk dipol på skaplig höjd, minimal matarledningstrålning, (Balun och CM drossel) kan man komma undan lokala störningar. det finns jobb att utveckla bra baluner och CM drosslar för dessa låga frekvenser.
Med störningar är RTTY utmärkt, och med smal bandbredd minskar störnigarnas vekan, det finns smala trafiksätt som PSK-31, Morse, AMTOR, inom begreppet RTTY, som går igenom brus.
Jag har till och med hört mobila HF statuioner som kör i detta band. Bilantennen blir stor och en utmaning i sig att bygga.
På något vis verkar amatörradio vara 80 meter..... dvs bandet 3500 - 3800 kHz. Och det är "farligt" att prova på något annat.
Experimentera mera!
Jag har byggt, och lindat, men ej ännu provat och trimmat en 2 x 16 meter lång dipol med spolar av DL-1000 tråd för 1950 kHz. Nån som vill se beskrivningen? och bygga själv?
Eller är intresset noll för de här låga banden?
Och det klagas på bara 10 W, men ingen kör ändå?
Observera att frågan till forumet är: vaför kör ni INTE på 1810 - 2000 kHz?
de
SM4FPD
Ett stort band där vi får köra radio.
Idag gäller 1910 - 1845 kHz med 1000 W och 1930 - 2000 kHz 10 W.
Även det stora tysta frekvensband, åtminstone övre delen.
Min fråga är varför man inte utnyttjar dessa fina band?
En veckas lyssnande på 1830 - 2000 kHz kan ge 10 SM call, inte mer.
Här finns plats för tusentals QSO.
1930 - 2000 kHz är 70 kHz och man kan köra SSB med 3 -5 kHz avstånd dvs minst 14 "kanaler". snart har vi kanske 1850 - 2000 kHz med 10 W, dvs 150 kHz!!!"
Nu är det ju så att med för liten antenn går det dåligt, med 2 x 40 meter går det bra.
Med mindre antenn med förlängningspolar går det bra.
Så 2 x15 till 20 meter med spolar kan gå utmärkt.
Bandet är tyst och lugnt, liksom det kommande 1850 - 1930 kHz, där 10 W kommer att gälla.
Det borde gå utmärkt att köra SMFF, eller söndadgs QSO hela kvällarna.
Antennexperiment, med förlängninspolar är trevliga. att utveckla sig på vågutbredningens egenskaper och mystik i dessa band är en utmaning.
Att skapa en störningsfri närmiljö är förstås en svår utmaning för många.
Med en förkortad symmetrisk dipol på skaplig höjd, minimal matarledningstrålning, (Balun och CM drossel) kan man komma undan lokala störningar. det finns jobb att utveckla bra baluner och CM drosslar för dessa låga frekvenser.
Med störningar är RTTY utmärkt, och med smal bandbredd minskar störnigarnas vekan, det finns smala trafiksätt som PSK-31, Morse, AMTOR, inom begreppet RTTY, som går igenom brus.
Jag har till och med hört mobila HF statuioner som kör i detta band. Bilantennen blir stor och en utmaning i sig att bygga.
På något vis verkar amatörradio vara 80 meter..... dvs bandet 3500 - 3800 kHz. Och det är "farligt" att prova på något annat.
Experimentera mera!
Jag har byggt, och lindat, men ej ännu provat och trimmat en 2 x 16 meter lång dipol med spolar av DL-1000 tråd för 1950 kHz. Nån som vill se beskrivningen? och bygga själv?
Eller är intresset noll för de här låga banden?
Och det klagas på bara 10 W, men ingen kör ändå?
Observera att frågan till forumet är: vaför kör ni INTE på 1810 - 2000 kHz?
de
SM4FPD
Last edited: