Val av Antenntuner

Ang MFJ avstämmarna.
.
.
.
De sista fem åren har vi på SRS sålt felr AH-4 autotuner än manuella på 30 år.
Visst blir vi bekvämare, och vill ha mer automatik.

Jag fick flera ggr frågan från unga radioamatörer:
"varför finns det egentligen överhvudtaget manuella antennavstämmare?"

En sk bra fråga som kräver en viss kunskap om historien. det var inte ens påtänkt att en sådan ska skulle vara automatisk förr.
.
.
.
de
Roy SM4FPD
I mitten på 70-talet byggde jag en (manuell) s.k. Z-match efter en beskrivning i QTC nr1 1975. I det numret beskrevs bygget med luftlindade spolar, men i ett nummer strax därefter beskrevs hur man kan ersätta dessa med spolar lindade på toroidkärnor, vilket gav bättre prestanda, och dessutom blev den mera lättbyggd. Denna "matchbox" har jag använt genom alla år, och har egentligen inte upplevt något behov av någon bättre. Men i början på tjugohundratalet köpte jag en begagnad IC-751A, och då "följde det med" en automatisk antennavstämmare. Snart visade det sig att denna antennavstämmare inte fungerade riktigt bra. Ibland stämde den inte av alls, trots att jag hade en antenn med "snälla" impedanser, och ibland gjorde den ej optimala avstämningar. Det skall gå att trimma in detta med ett gäng trimpotar, men jag har aldrig fått till det riktigt bra. Så jag har fortsatt använda min hembygda Z-match, och är nöjd med den. Oftast tar det inte mer än några sekunder att stämma av. Så lång tid kan det ta även för en automatisk antennavstämmare.
 
"typiskt amerikansk kvalitet"

Protest! Jag köpte nyligen en gammal Drake MN-2000 på loppis. Tänkte bygga om den till s-match, men ändrade mig när jag öppnade den och såg den utomordentligt fina byggkvaliteten! Vore synd och skam att slakta den! ;-)
 
Givetvis skall du inte slakta MN-2000 SA5A
Den är ju kultur idag.
Fick du med balunen som skall skruvas bakpå? För balansering efter tunern.
Den är ett exempel på hur viktigt det var med skärmning och plåtlåda på den tiden.
Idag byggs S-matchen på en träplatta. Och automatavstämmare i vattentät plastlåda. Och de är ändå CE-märkta.

Så det kan ändra sig?

De flesta inser dock att antennen strålar MYCKET mer även om den sitter 20 meter upp i träden.

de
Roy
 
Jag har en IC-706 och har tänkt börja köra 10/15/20/40 m och ev 80 m med någon form av multibandsvertikal.

CZR:s lösning är ju bra om du har dåligt med utrymme och vill köra en koaxialmatad antenn. Jag hade en liknande lösning en gång fast den var fjärrstyrd och ett T-filter med rullspole. Gick väldigt bra med 100W.

Annars är en balanserad matare (stege) ett annat alternativ, men det kräver nog lite mer utrymme för antennen och en link-kopplad transmatch. Det står mer i en annan tråd, se inlägg nr 36 där.

Jag använder själv KRAS S-match.
Den klarar 400W.
 
FPD skrev: "Den är ett exempel på hur viktigt det var med skärmning och plåtlåda på den tiden."
Ja, verkligen. När jag tagit av första chassiet var där ett till att skruva isär! ;-)

Nej, jag fick inte med någon balun, men kan föstås linda en sådan om det behövs. Siktet just nu är ändå inställt på en s-match.

Idag har jag tagit en 100m rulle FK1,5 och påbörjat "uppkastningen" av en triangelloop. Mitt Shimanospö gjorde jobbet och hamnade på ca 18 m i det ena trädet och på 15 m i det andra. Vid det tredje trädet började det bli mörkt och trassla och djävlas ...
Sture
 
SA5A de SM7IWG

Det finns en antenna-launcher till salu på tradera under amatörradio. Med hjälp av tryckluft och modifierade tennisbollar får du upp fästpunkter hur smidigt som helst.
Köpte själv en sådan från USA tidigare i år.
Den är värd varenda cent.

SM7IWG Carl
 
Ett kort kastspö är överlägset för att få upp tråd. Om man förstår sig på att hantera det förstås. Och det kunde ju Sture ända tills mörkerfisket började :)
 
manuella antennavstämmare

FPD de APQ.

Du skrev:
Jag fick flera ggr frågan från unga radioamatörer:
"varför finns det egentligen överhvudtaget manuella antennavstämmare?"

Ja Roy dom som ställer denna fråga har aldrig satt sig in i problematiken hur antenner och transmissionsledningar fungerar. Ej heller har dom försökt läsa eller lära sig något i ämnet. Jag klassificerar dom som "kommunikationsanvändare" och "elektronikkonsumenter", inte radioamatörer.

Betraktar dom en annan hobby, t ex sportfiske, så här:
"Varför finns det egentligen metspö, haspelrullar och mjärdar när man lika gärna kan köpa aborre, gädda och makrill i en fiskaffär"?

73
Bengt SM6APQ
 
FPD de APQ.

Du skrev:
Jag fick flera ggr frågan från unga radioamatörer:
"varför finns det egentligen överhvudtaget manuella antennavstämmare?"

Ja Roy dom som ställer denna fråga har aldrig satt sig in i problematiken hur antenner och transmissionsledningar fungerar. Ej heller har dom försökt läsa eller lära sig något i ämnet. Jag klassificerar dom som "kommunikationsanvändare" och "elektronikkonsumenter", inte radioamatörer.

Bengt SM6APQ
Jag betraktar frågan som nyfiken och öppen.

En sådan fråga kan mycket väl vara starten på ökande kunskap i området.

Tänk så olika vi ser på saker och ting.

73 de SM0RVV
 
FPD de APQ.

Du skrev:
Jag fick flera ggr frågan från unga radioamatörer:
"varför finns det egentligen överhvudtaget manuella antennavstämmare?"

Ja Roy dom som ställer denna fråga har aldrig satt sig in i problematiken hur antenner och transmissionsledningar fungerar. Ej heller har dom försökt läsa eller lära sig något i ämnet. Jag klassificerar dom som "kommunikationsanvändare" och "elektronikkonsumenter", inte radioamatörer.

Betraktar dom en annan hobby, t ex sportfiske, så här:
"Varför finns det egentligen metspö, haspelrullar och mjärdar när man lika gärna kan köpa aborre, gädda och makrill i en fiskaffär"?

73
Bengt SM6APQ

Återigen en sån här trist fördömande kommentar om "unga amatörer". Fattas bara lite om att "vi" inte kan CW och troligen inte hantera en lödkolv heller.

Snälla! kan vi inte få slippa sådant och försöka hålla oss till ämnet? en fråga är en fråga och när vi hamnar i den situationen att "vi" nya knappt vågar fråga längre, då är det illa.

Jag har fått lära mig, försöker också lära ut när jag står uppe vid svarta tavlan, att det finns inga dumma frågor. Dom enda dumma frågorna är de som inte någon vågat ställa! Även ur ett enda korn av "dum fråga" kan det komma mycket positivt.

Tack för ordet!

/Johan

Ps. jag är en riktigt entusiastisk sportfiskare för övrigt :)
 
Tack Roy, för ett intressant svar. Sådant är alltid kul att läsa.
Anledningen till att jag söker en tuner är att jag vill bygga antenner och lära mig hur de fungerar och under tiden kunna stämma av egna konstruktioner som passar mitt begränsade utrymme.
 
Byggbeskrivning

Ifall någon är intresserad, så har jag artikeln om antennavstämmaren i QTC nr1 1975 inscannad i pdf-format. Den är lättbyggd, vad som behövs är i huvudsak två gamla BC-vridkondingar och två toroidkärnor, finns bl.a. på ELFA.
 
Återigen en sån här trist fördömande kommentar om "unga amatörer". Fattas bara lite om att "vi" inte kan CW och troligen inte hantera en lödkolv heller.

Tack för ordet!

/Johan

Ps. jag är en riktigt entusiastisk sportfiskare för övrigt :)

Men du vet somliga täljer ju egna krokar av ben och tvinnar egna linor av lin.

Man är ju ingen fiskare om man köper linor och krokar, även om man drar upp massor med fisk jämfört med han som sitter hemma och tvinnar lina.

Somliga här på forumet verkar ha en väldigt negativ inställning till allt och alla och skulle må bra av komma ut bland folk.
 
Citerat från Roy

Jag fick flera ggr frågan från unga radioamatörer:
"varför finns det egentligen överhvudtaget manuella antennavstämmare?"


Vi vet inte vad Roy svarade på denna fråga.

Själv skulle jag ha sagt något i stil med:
"Därför att de är mycket flexiblare. Har överlägsen förmåga att anpassa antenn-feeder-rig och är mycket funktionssäkrare, kan konstrueras för högre effekter, m.m". Bl. a.

Undrar vad bilskoleläraren skulle svara på en fråga från en elev:
"Varför kör vi med manuella växellådor, när det finns automatlådor" ?

Jag stjäl ett uttalande från vår världsstjärna i slalom (ursäkta Ingemar):

"Det går int å förklar för en som int begrip".

CW & lödkolvar har inte i denna diskussion att göra. Försök inte byta ämne.

Som man frågar får man svar. Dum fråga riskerar dumt svar, men jag kan hålla med om att vi kanske borde ha lite bättre överseende med vissa frågeställningar och inte i hastig affekt "spela översittare" även om det i de flesta fall är omedvetet och oavsiktligt.
Ibland behövs en spark i arslet för att förstå att man måste nog bjuda till och försöka lära sig något nytt nån gång i livet och inte bara begära allt på ett fat, färdiglagat för konsumption.

Om det nu gäller att så fort som möjligt komma igång och lära sig tekniken senare kan väl diskuteras lämpligheten av. Jag anser inte det är rätt väg. Risken finns att man stagnerar och bekvämligheten sätter hinder för vidare utveckling.

Nu kanske jag motsade mig själv om att inte byta ämne :)
Låt oss mota undan invektiverna och enas om att frågor och svar kan tolkas, missuppfattas och besvaras på flera sätt. Välj inte per automatik det värsta alternativet !

Sparky
 
Instämmer helt och fullt med föregående skrivare. "Välj inte per automatik det värsta alternativet"!

Det finns nästan något komplexfyllt över detta, som att man bara väntar på en möjlighet att känna sig bespottad och trampad på!

En intresserad och seriöst ställd fråga, exempelvis som ovan om manuella tuners, kan jag nästan garantera skulle få ett seriöst svar från vilken som helst av oss som kan lite mer om tekniken och tillämpningarna.

Detta media har dock den begränsningen att det kan vara svårt att avgöra om en fråga är seriöst menad eller smått föraktfull. Det gör även att man ibland trampar i ett "surhål"! ;)


73/Lasse
 
Med tanke på min inledande fråga om olika modeller på tuners har den här tråden tagit en intresant riktning. Det är spännande läsning och jag har faktiskt fått några svar jag kan använda när jag väljer tuner, men jag trodde jag skulle få fler tekniska svar och inte så mycket moralpolitik.
 
Tekniska svar är också lite beroende på dina egna planer.
Om du berättar vilken antenn du tänker använda är det troligen lättare att rekommendera en viss typ av avstämmare. Manuell eller automatisk är också beroende på var du placerar den, vid antennens matningspunkt eller inne vid stationen. Högohmig matning eller koaxialmatning. Om antennen skall sitta på taket eller stå på marken osv...

Moralresonemanget hoppar vi över. :)
 
Last edited:
SPARKY skrev: ”vet inte vad Roy svarade på denna fråga”

Givetvis svarade jag: ”du är så jävla dum att det inte går att förklara detta, gå istället hem och dra en gammal rutten antenn över dig”.

Skojar bara. Men faktum är att det ofta kan låta så, men lite mer omskrivet.
Skälen kan vara att den som får frågan inte gitter, eller kan svara på frågan. Ett vanligt sätt att dölja egen okunskap, som ofta sker bland gamla och unga radioamatörer. Skälen är inte enbart en fråga mellan erfarna och mindre erfarna inom amatöörradio utan inom andra ämnen oxo.

När jag får en fråga inser jag ganska snart, ja kanske inom 100 ms, att frågan ställs av ett skäl.
Det kan vara så att frågeställaren helt enkelt inte vet svaret.
Det kan vara så att frågeställaren vill veta mer och kanske i framtiden bli en alltkunnande duktig radioamatör. En sk expert.
Att ge ett bra svar är viktigt, och jag brukar ge en lite historik om hur saker och ting har utvecklat sig genom tiderna.

Ibland ställer jag själv en fråga till någon jag tror kan något bättre än jag, och förväntar mig ett svar. Ofta får man det, men visst händer det att man får reda på hur dum man är istället.

Javisst gäller saken andra ämnen som metspön och bilars växellådor.
Dock har automatiska växellådor funnits så länge att det snarare är en fråga om tycke och smak bland köparen istället för teknik.
Samma sak som antennavstämmare, den game erfarne vill ju helst ha en gammal manuell för att slippa läsa manualen till den nya automatiska, det kan ju bli frågan om menyer, och det är ju svårt.


De
Roy SM4FPD
 
ROY:

Jag genomskådar ironin ! :)

Kanske ska jag förtydliga min ironi lite....
När jag sa att "en dum fråga riskerar ett dumt svar" så tänkte jag inte i första hand på frågans innehåll (i den meningen är ingen fråga dum).

Vad jag hade i åtanke var, att ibland ställs frågor som det ö h t inte finns skäl att ställa.
Den enkla anledningen anser jag vara, att om man klarat av sitt cert-prov borde man inte behöva ställas inför okunskap om fundamentala begrepp.

Citat de ROY
den game erfarne vill ju helst ha en gammal manuell för att slippa läsa manualen till den nya automatiska, det kan ju bli frågan om menyer, och det är ju svårt.

AjAjAj..... Är det så nybörjarna ser på oss "gamlingar" ? Då får de oxo räkna med att bli behandlade på samma nivå :)

Ironi el Allan-spel.... Välj det affektmässigt passande :D

Sparky
 
Back
Top