Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
I mitten på 70-talet byggde jag en (manuell) s.k. Z-match efter en beskrivning i QTC nr1 1975. I det numret beskrevs bygget med luftlindade spolar, men i ett nummer strax därefter beskrevs hur man kan ersätta dessa med spolar lindade på toroidkärnor, vilket gav bättre prestanda, och dessutom blev den mera lättbyggd. Denna "matchbox" har jag använt genom alla år, och har egentligen inte upplevt något behov av någon bättre. Men i början på tjugohundratalet köpte jag en begagnad IC-751A, och då "följde det med" en automatisk antennavstämmare. Snart visade det sig att denna antennavstämmare inte fungerade riktigt bra. Ibland stämde den inte av alls, trots att jag hade en antenn med "snälla" impedanser, och ibland gjorde den ej optimala avstämningar. Det skall gå att trimma in detta med ett gäng trimpotar, men jag har aldrig fått till det riktigt bra. Så jag har fortsatt använda min hembygda Z-match, och är nöjd med den. Oftast tar det inte mer än några sekunder att stämma av. Så lång tid kan det ta även för en automatisk antennavstämmare.Ang MFJ avstämmarna.
.
.
.
De sista fem åren har vi på SRS sålt felr AH-4 autotuner än manuella på 30 år.
Visst blir vi bekvämare, och vill ha mer automatik.
Jag fick flera ggr frågan från unga radioamatörer:
"varför finns det egentligen överhvudtaget manuella antennavstämmare?"
En sk bra fråga som kräver en viss kunskap om historien. det var inte ens påtänkt att en sådan ska skulle vara automatisk förr.
.
.
.
de
Roy SM4FPD
Jag har en IC-706 och har tänkt börja köra 10/15/20/40 m och ev 80 m med någon form av multibandsvertikal.
Jag betraktar frågan som nyfiken och öppen.FPD de APQ.
Du skrev:
Ja Roy dom som ställer denna fråga har aldrig satt sig in i problematiken hur antenner och transmissionsledningar fungerar. Ej heller har dom försökt läsa eller lära sig något i ämnet. Jag klassificerar dom som "kommunikationsanvändare" och "elektronikkonsumenter", inte radioamatörer.
Bengt SM6APQ
FPD de APQ.
Du skrev:
Ja Roy dom som ställer denna fråga har aldrig satt sig in i problematiken hur antenner och transmissionsledningar fungerar. Ej heller har dom försökt läsa eller lära sig något i ämnet. Jag klassificerar dom som "kommunikationsanvändare" och "elektronikkonsumenter", inte radioamatörer.
Betraktar dom en annan hobby, t ex sportfiske, så här:
"Varför finns det egentligen metspö, haspelrullar och mjärdar när man lika gärna kan köpa aborre, gädda och makrill i en fiskaffär"?
73
Bengt SM6APQ
Återigen en sån här trist fördömande kommentar om "unga amatörer". Fattas bara lite om att "vi" inte kan CW och troligen inte hantera en lödkolv heller.
Tack för ordet!
/Johan
Ps. jag är en riktigt entusiastisk sportfiskare för övrigt![]()