"Våldsamt utbrott på solen"

SM4FPD

Well-Known Member
Så här står det på SSa hemsida:
Ett våldsamt utbrott på solen bombarderar just nu jorden med plasma och laddade partiklar och åtföljs av aurora med kraftigt påverkade konditioner

Är det någon som fått plasma eller laddade partiklar på sig?
Är det någon som märkt av det hele på radion?

Eller är "valdsamt utbrott" ett relativt begrepp och inte särsklit stort?

de
FPD
 
Jag vågade inte gå ut igår, var rädd att plasmabitar skulle trilla ner i huvet på mej...

73 Dubbelal
 
Utbrottets styrka är en 3:a på en 5gradig skala.
Inträffar ca 10 ggr på en 11 års cycel.
Har inte märkt så jätte mycket.
10m öppnade upp fint igår mot afrika :)
 
I morse var det så usla konditioner här på bla 30m att det atmosfäriska bruset var nära noll. Däremot knorrade plasmaburkarna på som vanligt.
 
Visst kan man skoja till det om man vill, men det är MYCKET alvarligare än så.
Vad som avses är partickel bombardemang mot jordatmosfären, så det finns knappast anledning att ta skydd mot nedfallande föremål. För den som är känslig för detta bombardemang kan jag rekommendera en väl skärmad bur eller en gammaldags mundering på människokroppen, av metall försstås, tills bombardemanget avtagit.
Jag tror de flesta inte förstått allvaret i vad som händer med vår sol och hur det påverkar människohjärnan, våra elektriska styrsystem, sateliter, flygtrafik o.s.v. Att dessa utbrott dessutom på olika sätt ställer till det med vår amatörradiotrafik kan vi lika lite göra något åt.
För oss som använder VHF och uppåt och som rent allmänt följer vad somn händer på solen dagligen är det både spännande och skrämmande.
Vissa av oss påverkas av denna strålning, hjärnan fungerar som människroppens styrsystem vars kemiska pulser kolliderar med utifrån kommande pulser, som nivåmässigt jämförelsevis är MYCKET kraftiga, vi störs m.a.o. av solaktiviteten. Detta faktum vågar man inte tala om i massmedia för då erkänner man samtidigt att vissa påverkas av mobiltelefonsystemen och andra liknande radiosystem.

För oss VHF sändareamatörer är utbrotten på solen spännande och ger möjlighet till kontakter på avstånd som inte normalt kan överbryggas om vi bortser från flygplan, meteor och månreflektioner.
Ha en strålande fin helg // Thord
 
Och mer blir det!!!

Mer på gång, vi förväntas bli träffade ca 07.00 Z 11 mars av nästa CME förhoppningsvis med mycket Aurora som följd, tiden är -+ 7 tim.
Men det är inte slut med detta, i dag 17.44 Utc så var det en M8.4 flare dvs nästan X flare från solfläck 1429, 14 29 har varit mycket produktiv,Den sista M8 flaren`s CME beräknas till ca 12 mars tid ej angivit ännu.
Norrskenet i fredags producerade qson mot UA4 och ner mot HA och Fransmän i väster.
Lasse SM4IVE
 
Kul sida med förutsägelser om synligt norrsken:
OVATION Aurora

OBS! att det finns en "förstoring" över Europa.

Efter tips av SA0BFC på SK0QO.SE

73, Roland SM0BRF
 
Visst har du rätt Thord, men som tur är har vi ett bra roofingfilter, (ytterock) i form av jordens atmosfär som skyddar oss.
Men att det är starka saker visar hur solstromen kan jonisera och tända upp atmosfäiska skikt så de lyser, jag avser polarsken.

Att man kan skoja om det beror väl på att vi har inga möjlighete att påverka det hela om vi inte skall använda skyddsrum. Ungefär som vi skojar om döden.

För de som finns i rymden, ex i ISS är det allvarligare.

Jag vänder mig dock lite över att media förstorar upp saken väl mycket. Dramatiserar.

de
FPD
 
Roy -FPD skrev "Jag vänder mig dock lite över att media förstorar
upp saken väl mycket. Dramatiserar."

Ja, jag kan inte annat än hålla med. I en DN-artikel, som jag nu inte har
framför mig, vill jag minnas att man talade om "explosioner" på solen.
Journalisten verkade inte känna till det mer vedertagna men kanske
"svårare" ordet eruptioner. Eller säger solforskare explosioner
om särskilt stora eruptioner?

Smått lustigt blev det när vederbörande också skrev något om att
"norrskenet kanske t o m skulle synas ända borta i Centralasien"
Alltså som om norrsken vore något specifikt för t ex Norden,
där Centralasien känns avlägset. Förmodligen avsågs egentligen
"ända nere i" o s v, för Centralasien ligger ju rätt långt från Nord-
polen. Tycker i a f jag när jag tittar på kartan.

73,
Rolf
SM5MX
 
Angry sun erupting:
APOD: 2012 March 14 - Angry Sun Erupting
Kolla bilderna som finns på denna sida:
Astronomy Picture of the Day Archive
En ny varje dag och dagens visar vad som händer på solens yta.
Skulle vi se jorden i samma skal skulle den se ut som en ärta. Dvs vi har enorma uruptioner på solen, ja till och med större än Fukushima.
Den som är intresserad av astro kan hitta fantastiska bilder här.
Vad sägs om denna : APOD: 2012 March 10 - Lick Observatory Moonrise

Ja visst Rolf, dagens journalister sov nog på geografitimmen....

de
ÄffPeDeh
 
Nytt utbrott igen och det verkar nå Jorden imorgon torsdag omkring 06.20UTC +/- 7 timmar. VHF var riktigt skum igår. På förmiddagen var det nästan överräckvidd på lokala TX men på eftermiddagen gick det som en potta skit, brus och knaster. Å inga OZ eller LA gick att höra på vanliga spelradion. Jag har DR och NRK som bra konditionsindikatorer. Det är ungefär lika lång till OZ som till LA från mig men LA hörs bra mycket bättre. Kan ju beror på antennhöjd, riktning och markhöjd.

Jag kan rekommendera appen 3D Sun för iPhone och möjligen finns den för Android.
 
Fotade hur det såg ut i Ludvika runt kvart i tio.
Häftigt!

Var_kraftigt_norrsken_anda_nere_i_Ludvika_ikvall_P_Tack_sa_mycket_for_tipset_Mats.jpg
 
Hej Kristoffer,
Väldigt vackert med Aurora.
Det var längesedan jag såg något liknande i Stockholm.

Man får väl flytta till Ludvika.......
har hört att man även kör isjakt där:D

/Micke
 
Last edited:
Hej Kristoffer,
Väldigt vackert med Aurora.
Det var längesedan jag såg något liknande i Stockholm.

Man får väl flytta till Ludvika.......
har hört att man även kör isjakt där:D

/Micke

Hehe, är rätt sällan det är norrsken i Ludvika dock.
Men isjakt körs det väldigt mycket, brukar se dom fara runt nere på isen från mitt kontorsfönster om dagarna. Verkar då undan det där.
 
Just nu vimlar det av japaner på 40m SSB. 58-59 signaler! :)

Lite tillägg dagen efter:
Det var mest ryssar och italienare som kontaktade japanerna.
Jag noterade att disciplinen var rätt dålig. Under pågående QSO kunde vissa européer
sitta och ropa trots att DX-et var upptaget.
Det förekom också avstämningar på frekvensen: HOOOOOLA... HAAAAALO!
 
Last edited:
Det fotas i färg varje minut när solen inte lyser i Kiruna. De lägger ut bilder på hela himlapällen med arkiv man kan gräva i. Bilderna är som att man ligger på rygg med fötterna mot söder. Dvs söder nedåt, väster till höger.
De finns på http://www.irf.se/allsky/ascss
Ganska skoj att kolla hur det utvecklats och spana på magnetometerkurvan för samma period.

Finns det nån radar för norrsken tillgänglig nu? För några år sen kunde man titta på "Stare" på webben, en anläggning som mätte strax under 144 MHz-bandet, men tror det lades ner.

/Jan
 
Back
Top