Välja Call sign?

SM58596 /U514

Well-Known Member
Hej!

Certifikatkursen lider mot sitt slut.
Intresseanmälan till att genomföra prov är gjord.
Så inom en överskådlig tid kommer jag att fixa detta.

Det finns en möjlighet att välja Call sign.
Tips på vad man skall försöka undvika?

Mvh
Peter
 
Prova att bokstavera tilltänkt anropssignal på de språk du tänker använda, att det fungerar bra och att bokstaveringen inte väcker anstöt. Kolla även att signalen blir bra på telegrafi, även om du inte har det intresset just nu. Många väljer nuförtiden signal efter initialer i sitt namn och liknande. Det var inte aktuellt 1975 när jag fick min anropssignal. Jag var inte helt nöjd med den, men man vänjer sig.

/Jan
 
Ja precis. Undvik t.ex VRL på slutet..
Bokstavera det snabbt på svensk o tungan vrickas eller man sluddrar ner i ngn oläslig gröt bara ..
I mitten på 90-talet fick man inte välja heller utan fick va nöjd med sin lott alls.
 
Primärt ska man välja en bokstavskombination som känns naturlig
att bokstavera och använda både på svenska och engelska.
Sedan kan man väga in hur den "låter" på telegrafi.
Om den primära användningen blir med telegrafi så blir det mer
prioriterat.

Att alls kunna välja suffixet i anropssignal är av relativt sent datum.
I början så delade Telegrafverket/Televerket ut signalen och man hade inget val. När det började komma vakanta signaler så kunde en nybliven certifikatsinnehavare höra av sig till Televerket och efterhöra om det fanns några signaler "lediga". Då fick man listan uppläst i bokstavsordning och kunde välja en. "Tvåställiga signaler" hade hög status, och den nybörjare
som kunde fånga en sådan kunde skatta sig lycklig.

Det förekom "signalbyten", där amatörer med treställiga signaler till sist tjatade sig till en vakant tvåställig, och åtskilliga amatörer kunde vara mycket påstridiga. Under den period i början av 80-talet när förhållandet mellan radioamatörer och Televerket var som frostigast tröt tålamodet till sist, och Televerket deklarerade att nu var det slut med både "signalbyten" och återanvändning av vakanta signaler.

Detta varade fram till att SA-signalerna infördes. I början följde PTS och SSA inarbetad praxis med utdelning i bokstavsordning, men efter några år så valde man att frångå denna.

De enda formella kraven på en ny anropssignal är att den är unik, att ett korrekt prefix för Sverige används och att suffixet inte kan förväxlas med en Q-förkortning eller en nödsignal.

Man kan alltså inte dela ut t.ex. SAxQRP eller SAxSOS. Dock vet jag inte ifall PTS eller SSA känner till detta.
 
Som en historielektion återges här en del av skriftväxlingen
mellan SSA och TvtR i början av 80-talet:

1717529398015.png

Det "gnälldes" åtskilligt om saken, och osämjan kulminerade 1980/81.
Man kan misstänka att en del av radioamatörers sentida rykte om att vara "gnälliga" är grundlagt i samband med detta.

När några SSA-medlemmar känt sig förfördelade i anropssignalfrågor hade man t.o.m skrivit till Regeringen i saken.
 
Vilken tur att tilldelningen idag sköts i stort sett helt utan kostnad för PTS.
(Förresten Karl-Arne, du har visserligen varit med länge vid det här laget.
Men hur gick det till när du fick en anropssignal som ger intryck av att du varit med ännu längre?)
 
Vilken tur att tilldelningen idag sköts i stort sett helt utan kostnad för PTS.
(Förresten Karl-Arne, du har visserligen varit med länge vid det här laget.
Men hur gick det till när du fick en anropssignal som ger intryck av att du varit med ännu längre?)
Är väl inte omöjligt att den blivit ledig ?
Man verkar ha legat på E** i övrigt, där många fick E*T
En T-certare fick tom. en tvåställig signal ser jag.

1717561579126.png
 
Provar med SA*PRN
PRN låter fint, trevligt att du fått välja en signal. En djungel man kan gå vilse i eftersom vissa suffix, och ibland ihop med prefix, kan bli kul på ett vis man inte tänkt sig. Har du t.ex. valt PRV så är det ju förkortningen för Patent och Registrerings Verket. Kanske behändigt om man behöver vara övertydlig och rolig samtidigt vid dålig hörbarhet. Ungefär som FPD som drar till med FotPeDal :-)

PRN för att kåsera vidare är förkortning för latinets Pro Renata, vilket översatt lär bli Vid Behov. Inte illa, rätt kul faktiskt.

För övrigt drar jag mig till minnes diverse grälande i samband med införandet av specialsignaler för ett antal år sedan, eller fåfängesignaler som de konservativa kallade dem. Själv valde jag SF3Z som hade bra rytm på tangenten. Specialsignalerna medförde en period av ökad aktivitet vill jag påstå och det var ju positivt, men det där har klingat av nu.

Då när det grälades som mest om hur fånigt allt var så tipsade jag alla om att den ultimata signalen, för att bli intressant i loggarna och ständigt skapa pileup intenationellt, var ledig. Men ingen tycktes vilja välja SIGURD HELGE ETT TORE.
 
Jag har noterat, att jag ibland retar mig på att min signal bokstaveras internationellt med två trestaviga ord (Uniform Alpha November); det blir lite konstig rytm. Papa Romeo November har en bättre uppbyggnad, även om även den har två trestaviga. IMHO
 
Det är bra om man kan hitta en "rolig" bokstavering av sin signal. Det tog mig många år innan jag insåg att jag kunde säga Kungens Bästa Whiskey eller Kings ... på engelska. Den bokstaveringen brukar väcka uppmärksamhet.
 
En sak som jag tänkte på var att kolla att ingen har motsvarande signal som börjar med SM. När jag sökte på min signal så fick jag upp en silent key som haft samma signal fast med SM, men efter lite forskning så visade det sig att denna amatör hade varit SK så pass länge att ingen förväxlingsrisk bör finnas.

Sedan som andra säger, att den går bra att bokstavera på svenska och engelska (och eventuella övriga språk som behärskas av innehavaren om så önskas) och eventuellt att den fungerar på telegrafi.

Så är det kul om man han hitta en signal som har någon betydelse man gillar. Som i mitt fall så är jag intresserad av telefoni och teknikhistoria så NMT blev perfekt.
 
Det här med samma suffix fast med SA-prefix kunde hända i bland precis i början. Någon gång sommaren 2004 så lyssnade jag på 80 m SSB och hörde suffixet på en SK tidigare kollega.

Givetvis så hajade jag till, men efter ett sändningspass till visade det sig vara en SA-signal.
 
Jag är tacksam för att det inte finns någon SA5DFF, SA7AOM finns men lär inte förorsaka förväxling.
 
Primärt ska man välja en bokstavskombination som känns naturlig
att bokstavera och använda både på svenska och engelska.
Sedan kan man väga in hur den "låter" på telegrafi.
Om den primära användningen blir med telegrafi så blir det mer
prioriterat.

Att alls kunna välja suffixet i anropssignal är av relativt sent datum.
I början så delade Telegrafverket/Televerket ut signalen och man hade inget val. När det började komma vakanta signaler så kunde en nybliven certifikatsinnehavare höra av sig till Televerket och efterhöra om det fanns några signaler "lediga". Då fick man listan uppläst i bokstavsordning och kunde välja en. "Tvåställiga signaler" hade hög status, och den nybörjare
som kunde fånga en sådan kunde skatta sig lycklig.

Det förekom "signalbyten", där amatörer med treställiga signaler till sist tjatade sig till en vakant tvåställig, och åtskilliga amatörer kunde vara mycket påstridiga. Under den period i början av 80-talet när förhållandet mellan radioamatörer och Televerket var som frostigast tröt tålamodet till sist, och Televerket deklarerade att nu var det slut med både "signalbyten" och återanvändning av vakanta signaler.

Detta varade fram till att SA-signalerna infördes. I början följde PTS och SSA inarbetad praxis med utdelning i bokstavsordning, men efter några år så valde man att frångå denna.

De enda formella kraven på en ny anropssignal är att den är unik, att ett korrekt prefix för Sverige används och att suffixet inte kan förväxlas med en Q-förkortning eller en nödsignal.

Man kan alltså inte dela ut t.ex. SAxQRP eller SAxSOS. Dock vet jag inte ifall PTS eller SSA känner till detta.
73 de SA5QED
 
Jag var väl inte helt nöjd med min signal när den landade i brevlådan. Lite tungvrickning är det. Bokstavering med Martin Urban Yngve likaså men Mike Uniform Yankee blir ändå ganska bra och på CW låter den ju riktigt bra och distinkt :). Så blivit mer o mer nöjd med min signal :p....
 
Provar med SA*PRN
I mitt fall flödar det på bra tills R skall bokstaveras. SigurdMartinSexViktor men sen skall Rudolf sägas strax efter man sagt Viktor.
Både Viktor slutar med R precis som Rudolf börjar med. Där blir det ett ’hack i skivan’ för min del.
Illa nog sen att näst sista bokstaven i Rudolf är ett ’L’ vilket Ludvig börjar med.

SA*PRN får lite samma problematik med att Petter slutar med samma bokstav som Rudolf börjar med.
Petterrudolf blir då lite som ett enda ord man nöds lägga in en ’konstgjord’ paus emellan P & R.

Håller du med mej vart det ju en himla tur jag skrev detta innan du kör på den.
 
I mitt fall flödar det på bra tills R skall bokstaveras. SigurdMartinSexViktor men sen skall Rudolf sägas strax efter man sagt Viktor.
Både Viktor slutar med R precis som Rudolf börjar med. Där blir det ett ’hack i skivan’ för min del.
Illa nog sen att näst sista bokstaven i Rudolf är ett ’L’ vilket Ludvig börjar med.

SA*PRN får lite samma problematik med att Petter slutar med samma bokstav som Rudolf börjar med.
Petterrudolf blir då lite som ett enda ord man nöds lägga in en ’konstgjord’ paus emellan P & R.

Håller du med mej vart det ju en himla tur jag skrev detta innan du kör på den.
Hm, Väder väljer man då?

PGN, PEN var upptagna
 
Gick med i FRO 1972 och erhöll signalen 8393. Fann att den var svår att säga snabbt, det kändes som ett epileptiskt anfall i munnen. En signal som endast kunde uppskattas av Ludgo-Pelle (nån som fattar?). Prova säga den snabbt så förstår ni... :-)
 
Back
Top