Välja Call sign?

Reply till listan enl "BUX".
SM5 Irsta Bengt blev mitt första QSO ifrån SK3AH, vid ett sportlovs-event och under uppsikt av SM3 Alltid Jordad Longwire, då jag var en second operator.

Lite historia bara..

/Sven.
 
Reply till listan enl "BUX".
SM5 Irsta Bengt blev mitt första QSO ifrån SK3AH, vid ett sportlovs-event och under uppsikt av SM3 Alltid Jordad Longwire, då jag var en second operator.

Lite historia bara..

/Sven.
Ser att AJL fick sitt C-cert i början av 1972.

Var det på mäthallen eller på Skeppar Karls Gränd när det var sportlovsaktivitet ?

Min introduktion till amatörradion skedde troligen 1973 när det var ute på mäthallen.
 
Last edited:
Gick med i FRO 1972 och erhöll signalen 8393. Fann att den var svår att säga snabbt, det kändes som ett epileptiskt anfall i munnen. En signal som endast kunde uppskattas av Ludgo-Pelle (nån som fattar?). Prova säga den snabbt så förstår ni... :)
Bara siffor? Det finns lite praxis om detta i järnvägsbranschen (fraseologi kallas det visst). Man delar upp siffersträngen så det blir "åttitrenittitre". För längre siffersträngar finns särskilda regler för att minimera missuppfattningar. Känns inte som det borde vara ett avgörande problem.
 
Back
Top