Var det inte bättre förr?

sm0ngl

Well-Known Member
Som bekant var ju allting bättre förr… tror jag. Jag kom att tänka på hur jag tyckte det var spännande att lyssna på radio under 70 och 80-talet (född 1963 så får ni räkna ut hur gammal jag var då). det finns såklart intressanta saker nu med.

På den tiden var det full trafik på 27 MHz som lät som mobilnätet säkert gör idag.
Dessutom var det smockfullt på mellanvåg och kortvåg med intressanta radiostationer från olika länder. Nu är det glest och de som finns har program från Kina. Dessutom kryllade det av hackspettar och störningssändare. Jag skruvade i rundradioapparater och fick in både åkerier och flygtrafik. Innan 104-108 MHz blev rundradioband hördes ibland militär trafik från Tullinge flygflottilj. En kontinuerlig sändare med telefonkvalitet sände fågelkvitter och positionsrapporter. För att inte tala om folknöjet polisradio.

Massor med spännande att lyssna på samtidigt som radiosändning var oerhört reglerat och förbjudet. Jag blev åtminstone en gång utfrågad av polispatrull när jag gick förbi med bärbar radio om jag hade licens! Ynglingar som sände popmusik med lågeffektsändare på FM-bandet behandlades som större brottslingar än de som sålde hasch till lekskolebarn.

Sammanfattning; vad har ni för spännande minnen av radio förr (och mindre förr)?
 
Javisst var det det!
Ju förr dess bättre ;)

När jag var 13 (1974) fick jag dispens och fick vara med i en 27 MHz-klubb i Halmstad, hur kul var inte det?

Också brukade jag hänga hos "piraten" som byggde FM-sändare med QQE06/40 om jag minns rätt. Riktigt spännande var det men ganska läskigt en dag när polisen var där och beslagtog alltihop.

Om jag själv byggde FM-sändare? Nääää, det kan jag aldrig tänka mig!

På ett sportlov när jag satt på Halmstads Kortvågsklubb (som sysslade med rundradio DX-ing) fick jag höra att det var en tok som kallades radioamatör som höll till i Nyhemsskolan i Halmstad. "- det är inget att ha" sa de på kortvågsklubben.

Men jag tog mig dit och där satt Kurt Forshäger, SM6AE (senare WA6NHW & K6URT), med en Halicrafters Cyclone och en dipolantenn och pratade med hela världen!! Vad var detta??! Vad hade jag missat? Vad var 27 MHz för trams?

Jag började träna CW för att ta C-cert men så kom 15-års åldern med tjejer och allt sånt och jag kom av mig.

Men jag har alltid varit fascinerad av radio så sommaren 2010 tog jag tag i det igen efter ett smärre uppehåll (35 år).

Faktum är att jag tycker det är lika spännande nu som då, så frågan är om det var bättre förr? Nu har jag ju råd att köpa bra grejor :)

// Åke SA6BNV
 
Last edited:
Back
Top