Var köper man avstörningsferriter?

SA4JAJ

Active Member
Jag skulle behöva lite ferriter för avstörning på typ frekvenser 1-30 MHz. Jag har läst mig till att "material 31" (finns bl.a. av fabrikaten Fair-Rite och Amidon) ska vara lämpliga vid dessa frekvenser. Problemet är att jag inte hittar någon återförsäljare i Sverige eller EU. Varför saluför inte amatörradiohandlarna sådana här produkter? Det borde väl finnas viss efterfrågan med tanke på alla scheisse-billiga störsändare som finns att köpa :).

Någon som känner till någon återförsäljare i EU som säljer i små kvantiteter och till privatpersoner?

Det enda "material 31" jag hittar på ELFA är artnr 58-725-02 (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=58-725-02&toc=20280) men den har för liten innerdiameter. Jag skulle behöva åtminstone 13 mm.

Finns det några bra ersättare till "material 31" på ELFA? Behöver man kontrollera något mer än att bara impedansen vid de tänkta frekvenserna är någorlunda hög? Skulle t.ex. artnr 58-553-50 (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=58-553-50&toc=0) eller artnr 58-659-40 (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=58-659-40&toc=0) fungera?
 
Avstörningsferriter med 13mm ID.:confused:
Vad vill du åstadkomma?

/Micke

Jag vill kunna linda kabeln flera varv helt enkelt. Impedansen påstås ju (lite förenklat) vara proportionell mot N^2, där N är antal varv.
 
Last edited:
OK, jag förstår.
Det spelar ingen roll om du använder ferritrör eller ferritringar för avstörning.
Lättare att hitta ringar med stort centrumhål.

Med 77 eller 43-material är det lätt att skapa "blockerande" induktanser.

/Micke
 
OK, jag förstår.
Det spelar ingen roll om du använder ferritrör eller ferritringar för avstörning.
Lättare att hitta ringar med stort centrumhål.
/Micke

Ok, kanske skulle satsa på ringar istället. Jag har hittat följande sida med ferritringar: DX-Wire . "CST 29/19/7.5 - 4S2 Ferroxcube" ser väl ok ut med tanke på priset? Någon som handlar från DX-Wire?

Med 77 eller 43-material är det lätt att skapa "blockerande" induktanser.
/Micke

Varför just 77 eller 43-material? Fair-Rite rekommenderar 31-material för 1-30 MHz, se http://www.fair-rite.com/newfair/pdf/CUP Paper.pdf
 
Jag har ägnat julhelgen till att avstöra husets nätverk med de ferriter jag tidigare köpte av Per SM7YES. Jag satte två ferriter i serie i varje ända på alla sladdar som går in i någon elektrisk multimediapryl. Efter att gjort av med > 60 ferriter så har jag sänkt störnivån från motsvarande > S-9 till mellan S-2 och S-3, där det vanliga bruset oftast finns. (Detta på 80 mb.)

Men det gäller att vara konsekvent och montera på alla sladdar, det räcker med att låta några sladdar vara utan ferriter för att allt arbete är förgäves. Dessutom monterades nätdelar med riktiga transformatorer där nätdelarna i form av "nätbulor" var dåligt konstruerade. Även skarvdosor till 230 VAC fick ferriter på sig.
 
Mycket imponerande arbete SM7MCD!!!!
Mär än 60 ferriter...
Du har nu chansen att kunna köra radio igen, det måste kännas skönt.

Ett bra sätt atta använda julhelgen med ledighet, som annars bara används för att bygga upp bukfläsket med.

Jag är säker på att detta går att uppnå hos många andra som har det hopplöst.

Men man hör många som ger upp.

För att återgå till själva tråden så är mitt tips att ta med en avbitare vid besök i återvinning och containrar.
Där ligger mängder av datorskrot, på varje mussladd, tangentbordsladd etc finns ferriter, klipp av snabbt och stoppa i fickan.
Väl hemma gäller att tälja bort plasten och dra ut sladdarna, man finner snygga ferritrör.
Många slänger mängder av datorskrot på jobbet, ha alltid en avbitare i beredskap.
Vill man gå djupare så slaktar man nätdelar och plockar ferriter.

Men visst är det bekvämt med clipon-ferriter som går att köpa.

de
-FPD
 
Väl hemma gäller att tälja bort plasten och dra ut sladdarna, man finner snygga ferritrör.
-FPD


VGA_cables.jpg

Två ferriter på varje monitorkabel.
Jag ska just börja strippa cablar....men suck, det är ju helt nya kablar:D

/Micke
 
Har du hittat helt oanvänd surplusskatt Micke?

Jag vill bara säga att jag avsäger mig allt ansvar från skador om någon råkar skära sig vid strippandet av sådana ferriter. Tipset i all velmening men att hantera vertygen är upp till var och en.
De kan vara rätt sega att tälja av plasten på, och en rejäl vass morakniv behövs.

Kanske någon har ett bättre förslag hur man får bort gjutplasten?
Uppvärmning kan kanske mjukgöra plasten, men ferriter är temperaturkänsliga, hur varmt de tål vet jag inte. Men 50 - 70 grader kanske är nog, och det tål dom, och man arbeter med arbetshandskar, sk hårdhandskar.

Plåster är bra att ha liggande.

de
Roy
 
Har du hittat helt oanvänd surplusskatt Micke?

De kan vara rätt sega att tälja av plasten på, och en rejäl vass morakniv behövs.

Jag hittade dessa i skroten på jobbet i går.
Ingen använder vanliga VGA-kablar nu förtiden men datorerna levereras med både VGA och DVI-kablar.

....och ja, dom är grymmt sega.

/Micke
 
hur "noga" har det varit med att diameter&form på elkablarna motsvarar storlek&form på de ferriter du använt ?
Har själv endast två storlekar splitbeadferriter.

Jag har inte varit noga utan kört med "one size fits all" -konceptet. Finns det plats i kärnan så har jag lindat sladden flera varv och då bara använt en ferrit. Viktigt är också att identifiera dåliga nätdelar och byta dessa. De ferriter jag köpte av Per -YES hade en dimension passande RG-213.

För att kärnorna skall sitta så nära apparaten som möjligt så har jag ett kabelstrips efter sista kärnan, annars glider kärnorna ned till golvet varje gång man rotat bland kablarna.

Det tråkiga med jobbet är att det sällan märks någon direkt successiv förbättring, utan det är när de sista kärnorna kläms dit som skillnaden märks.
 
Jag borrar ur kabelskrotet i mitten och låter plasten vara kvar på utsidan om det inte är återanvändbara klämferriter.
 
Bärga Ferritringar på datorkablar

Hej alla och G N Å

Jag gör så här:

a) klipp bort sladden i en ända nära "ferritklumpen".
b) lämna en c:a 4 cm sladd i andra ändan av "klumpen.
c) kläm fast denna ända i ett skruvstäd enligt bilden.
d) skala bort plasten med en mora- eller stanleykniv.
e) lossa skruvstädet. Vrid klumpen och skala bort resten.
f) lägg tillbaka plåster i medicinlådan

Jag har alltid en avbitartång i bakfickan när jag lämnar avfall på Renovas anläggning i Kungsbacka.
Jag har bärgat mycket nyttiga saker. För mig är det en FYNDSHOP!
Personalen på återvinningen har varit mycket irriterad när dom sett mig "dyka" i bingarna.
En gång påpekade jag att ferriterna jag tagit med mig är radioaktiva! Jag gör återvinningsstationen en tjänst genom att forsla bort detta "farliga" avfall.
Chefen för stationen "köpte" inte mitt argument. Istället förklarade han att jag var "persona non grata" icke önskvärd på området.
Jag frågade om jag kunde få detta skriftligt?
Nej.
Tänk att ha ett inramat "certifikat" där SM6APQ förklarad som "Icke önskvärd på en soptipp"!

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • ferrit.jpg
    ferrit.jpg
    95,3 KB · Views: 131
  • ferrit och stanleykniv.jpg
    ferrit och stanleykniv.jpg
    95,4 KB · Views: 95
Back
Top