Var köper man Elektronikkomponenter över disk idag, likt man gjorde på Elfa i Solna?

Det var väl bara Elfa som hade försäljning över disk? Tror dock att den möjligheten försvann när de flyttade lagret till Holland..

Vet att jag köpte från den lokala TV reparatören i byn när jag gick på gymnasiet, Lappens TV-service :) det var tider det...
Han var mycket vänlig och beställde komponenter för småpengar åt mig... kan ju aldrig ha gått med vinst..

Jag köper så mycket jag kan från Electrokit, tycker de brukar vara snabba och bra. Går att ta på faktura, så slipper man krångla med internet betalning, då får man faktura på e-post och i paketet.
 
Det var länge sedan man kunde köpa över disk.

Elfa höll ut ganska länge, och sedan fanns det en butik på Södermalm,
Labbelektronik där LED-ar var billiga. Köpte 500st åt jobbet någon gång i slutet av 80-talet för halva priset jämfört med Elfa.
Deltron uppe vid KTH var också en inköpskälla.

Norberg, ja.
För ett par veckor sedan kom ett bortglömt och lätt gulnat häfte fram i bokhyllan; programhäftet till premiären av "Spelet om Norbergsstrejken" från sommaren 1977. Jag sommarjobbade i Örebro och åkte upp tillsammans med en billast andra "proggare" i min gamla VW-bubbla.

1709221192846.png
"Ah! Memories!"
 
Kan återigen rekommendera Mouser:

Mouser

Det är inte så svårt att komma upp till fraktfritt belopp (knappt 500SEK) betala med kort, och så kommer paketet hem till dörren. INGET tjafs med tull, moms, Postens dumma påhitt eller liknande. Utmärkt service!

(Jag hade nog inte riktigt trott på att det funkar så pass bra, om jag inte provat själv...)

Jodå, jag saknar också ELFA/Eltema :) men nu är det ju som det är...
 
Jag undrar om inte BHIAB har en butik i Nyköping. Annars är det ju lite svårt... Minns att jag behövde ett par kondingar när jag var i Rīga vid ett tillfälle och ELFA hade ett försäljningsställe där. Vid besök visade det sig att de var tvungna att beställa från Sverige...
 
I ett annat forum skrevs detta, som nog sammanfattar "över-disk-försäljarnas" situation i ett nötskal:

"På den tiden ELFA hade en butik vid Krokslätts fabriker (en stor byggnadsminnes förklarad ful gammal fabrikslokal i Mölndal som lutar åt alla upptänkliga håll med skeva golv) var en äldre herre före mig i kön.
När det blev hans tur frågade killen bakom disken vad han ville ha.

“En Transistor”
“Vad för typ?”
“NPN”

Inte undra på att ELFA lade ner butikerna."
 
Elektronik komponent.se i Gävle har en fysisk butik där dom säljer standard komponenter bara att fråga om det man söker
 
I ett annat forum skrevs detta, som nog sammanfattar "över-disk-försäljarnas" situation i ett nötskal:

"På den tiden ELFA hade en butik vid Krokslätts fabriker (en stor byggnadsminnes förklarad ful gammal fabrikslokal i Mölndal som lutar åt alla upptänkliga håll med skeva golv) var en äldre herre före mig i kön.
När det blev hans tur frågade killen bakom disken vad han ville ha.

“En Transistor”
“Vad för typ?”
“NPN”

Inte undra på att ELFA lade ner butikerna."
Fast nog var det praktiskt att ha butiken på (cykel)vägen till och från Chalmers.
Sista inköpet där tror jag var en Peli-case för de Canon-FD-objektiv jag köpte precis när EF-serien tog över.
 
Hör ropen skalla - komponenter åt alla! Det är väl bara inse att sagan över disk blott ett minne är..

/Sven.
"Förr" var det ett nöje att besöka Elfa på Holländargatan och sedan Wentzel runt hörnet på Apelbergsgatan. Jag brukade cykla några mil från Hässelby för att spara veckopengen till motstånd, japanpapper och balsaträ.
 
Man börjar bli gammal.

I min uppväxtstad Örebro så hette elektronikhandeln "Radio-Special" och låg på Öster, Engelbrektsgatan 27.

1709239166809.png
Det var en "inbodd" affär som förestods av den redan på tidigt 60-tal
över 70-årige radiohandlare Borg. Man kunde leta fram de mest underliga
komponenter, bl.a. förkrigs papperskondensatorer och elektronrör från 1920-talet. Borg slängde ingenting.

Som 9-åring 1965 övertalade jag mina föräldrar att
göra ett uppehåll på Holländargatan för att besöka Elfa.
Har för mig att en handfull selenlikriktare och några transistorer
ur "fyndlådan" följde mig hem.

Sedan flyttade Elfa till Sysslomansgatan, och där var jag ett par-tre gånger
under somrar när kusinerna på Ekerö besöktes. I början av 70-talet hade
Elfa flyttat till Solna, och i samband med SSA årsmöte 1975 så besökte jag Elfa på den nya adressen för första gången.

Några år senare började jag på Televerket, och handlade ganska mycket där, så mycket att jag blev inbjuden till 40-årsjubileumsfirandet 1985.
Hamnade vid samma bord som SM5CPD(SK) och SM5IQ(SK) som underhöll med minnen från "den gamla goda tiden".
Även till 50-års jubiléet 1995 blev jag inbjuden. Då hamnade jag
vid samma bord som SM0GOO(SK) och SM5KV(SK).

Under tiden minskade inköpen på Elfa, Televerket upplöstes och man handlade på andra ställen, bl.a. Bejoken. När Elfa öppnade filial i Kungens Kurva april 2004 var jag dock på öppningsfirandet och kom att hälsa på Nisse Jensen.
Han var märkt av sjukdom och hade bara en knapp månad kvar i livet.

Kom sedan att besöka Elfa-kontoret i Veddesta i samband med ett TSA-arrangemang 2010 eller 2011, bjöds på kaffe och macka samt fick höra SM0HBV(SK) berätta om amatörradio och Elfa, samt beskåda de samlade artefakterna från byggsatsepoken. Undrar vad "bean-counters" gjorde med denna kulturskatt...

Nu är hela Elfa-epoken historia, de nya ägarna flyttade lagret till Holland, stängde butiken på Industrivägen mitt under pandemin och lämnade oss "hempulare" i sticket.

"Ur led är tiden"
 
Last edited:
"Down memory lane" är just nu en källarbutik på Majorsgatan i Göteborg, Åke, SM6NAK(SK) bakom disken ...
Så mycket prylar!

Nån mer som kommer i håg "vrålåket" en gammal televerksfolkapickup? Namnet hade ett visst samband med ett läckande avgassystem ;)
 
Norberg, ja.
Stämmer bra!

Min plastpappa var Stockholmsbo och vi besökte ofta huvudstaden under uppväxten. Vid några få tillfällen besöktes butiken på elektronikhöjden.

Ett av besöken var i samband med min födelsedag, Röda och gröna lysdioder var kanske inte vanligt.. men fanns, och rätt vad det var kom också Blåa! i elfakatalogen, och vid besöket i Elfabutiken köptes hela 4St blåa dioder om jag minns rätt... Kommer inte ihåg priset, men de var DYYYRA.. Nått år senare kom Jysk med en ljusslinga med blåa dioder för ett helt häpnadsväckande pris, man fick 90+ blå dioder för 90:- kr och en sån inhandlades och fördelades till de projekt där blå dioder tycktes platsa. Idag förknippar man blå dioder med billiga China-tillverkade produkter och undviker dem notoriskt.

Fick också en stannol lödstation som inköptes på Elfa till nån födelsedag. Min lödkarriär började på en upp och nervänd bakplåt på spisen i köket, Mamma tyckte att det var säkrast så..

Elfakatalogen kostade 100Kr, MEN, Varje år var vi in på plastpappas jobb och smög in på elektronikservice och stal förgående års katalog :) De hade också en välfylld bur med elektronikavfall som vid besöken grundligt gicks igenom och plundrades på godbitarna. En av elektrikerna var utlänning och var en hejare på huvudräkning kommer jag ihåg..

Bilden tagen 2010...
100_0464.JPG
 
Last edited:
Ett av mina första jobb på den sista ordinarie arbetsplatsen var att konstruera en switch-enhet som skulle skifta frekvens på en signalgenerator som användes som LO för att skifta en mottagare "On/Off-source" frekvensmässigt. Det hela skulle ske med en frekvens av 5Hz. Konstruktionen byggdes på ett europakort i en 19" rack. Några kontakter för in- och utgång samt en nödvändig blå lysdiod som blinkade i takt med switchningen...

"Kontrollen blinkar blå. En signal för det säkra..."

Tyvärr var det få kollegor som visste att relatera till Adolphson & Falk vilket förtog nörd-faktorn.

Annars är blått indikatorljus ett elände. För ett antal år sedan var VW's dåvarande VD Ferdinand Piëch på ett möte där bilmärkets instrumentbrädedesign skulle diskuteras. Deltagarna beskrev konkurrenterna... "BM" och Audi har Röda tavlor", "Mercedes Vita", "SAAB har gröna", osv. varvid Piëch utbrast att "Så har vi ju blått..." Ingen vågade säga emot.

Och så blev VW's instrumenttavlor en mischmasch mellan rött vitt och blått. Rött och blått ligger längst bort ifrån varandra våglängdsmässigt och ögats våglängdsberoende refraktion gör att en del kan ha svårt att fokusera på objekt som lyser med bägge dessa färger samtidigt vilket stämde på undertecknad. Det var ganska jobbigt med VW som hyrbilar på den tiden i mörker. Det ryktades att SAAB Automobil var väldigt måna om den gröna instrumentbelysningen i sina bilar. Och inte vilken grön färg som helst utan en viss specifik våglängd vilket krävde specialkomponenter och renderade en del sura kommentarer från GM.
 
Last edited:
Ett av mina första jobb på den sista ordinarie arbetsplatsen var att konstruera en switch-enhet som skulle skifta frekvens på en signalgenerator som användes som LO för att skifta en mottagare "On/Off-source" frekvensmässigt. Det hela skulle ske med en frekvens av 5Hz. Konstruktionen byggdes på ett europakort i en 19" rack. Några kontakter för in- och utgång samt en nödvändig blå lysdiod som blinkade i takt med switchningen...

"Kontrollen blinkar blå. En signal för det säkra..."

Tyvärr var det få kollegor som visste att relatera till Adolphson & Falk vilket förtog nörd-faktorn.

Annars är blått indikatorljus ett elände. För ett antal år sedan var VW's dåvarande VD Ferdinand Piëch på ett möte där bilmärkets instrumentbrädedesign skulle diskuteras. Deltagarna beskrev konkurrenterna... "BM" och Audi har Röda tavlor", "Mercedes Vita", "SAAB har gröna", osv. varvid Piëch utbrast att "Så har vi ju blått..." Ingen vågade säga emot.

Och så blev VW's instrumenttavlor en mischmasch mellan rött vitt och blått. Rött och blått ligger längst bort ifrån varandra våglängdsmässigt och ögats våglängdsberoende refraktion gör att en del kan ha svårt att fokusera på objekt som lyser med bägge dessa färger samtidigt vilket stämde på undertecknad. Det var ganska jobbigt med VW som hyrbilar på den tiden i mörker. Det ryktades att SAAB Automobil var väldigt måna om den gröna instrumentbelysningen i sina bilar. Och inte vilken grön färg som helst utan en viss specifik våglängd vilket krävde specialkomponenter och renderade en del sura kommentarer från GM
Kan kommentera med att de bilar som har en stor blå komponent i sina strålkastare ser ut som ambulansblått i mina glasögon. Väldigt irriterande.
 
Jag gillar verklligen inte att ha en julgran i bilen vid mörkerkörning, men moderna bilar tycks vara grundutrustade med en sådan - man ser mer av interiören än av vägen. Minns dock en SAAB jag hade tillgång till en period, den hade funktionen "Night Panel" och då syntes bara hastighetsmätaren, allt annat slocknade inuti bilen. Perfekt vid nattkörning. Tillverkarens flygplanstänk hade nog bidragit lite där...
 
Eftersom tråden snarare verkar handla om hur det en gång var, och inget svar verkar finnas på Frågan, tar jag risken att återge en upplevelse från ELFA-butiken på Holländargatan en gång.

Trängseln var rätt stor och före mig stod en äldre herre, alltså någon i min nuvarande ålder. Han hade en sådan där stilig, grön filthatt med en rakborste i. Och han talade rätt högt, när han sade att han ville köpa "en radiolampa". Dialogen med expediten gav vid handen att det inte rörde sig om en skallampa e dyl, utan ett - radiorör. När han fått förklaringen att beskrivningen inte räckte, gav han upp och övergick till nästa önskemål:

- Då skall jag be att få köpa lite högtalarpapper!

Ännu ett negativt besked från expediten fick honom att vända sig till publiken, ett antal skevt leende kunder, som tittade bort men fick veta att det var skräp att firman, som sade sig ha "Allt mellan antenn och jord" inte hade dessa varor.

Min egen lista var betydligt enklare, ja t o m rätt fantasilös; jag gick alltså snart ut och missade således slutet.
Fanns det fler saker som inte fanns?

73,
Rolf
 
Vi sena tiders barn har nog lite svårt att föreställa oss "radiohandelsexpeditens" vedermödor. I sammanhanget erinrar jag mig
det som SM5IQ(SK) skrev i sin anmälan av "Radiobyggboken del 1" år 1957:

1709296797866.png

Man kan bara spekulera över hur många sådana frågor som ställdes över disken på Holländargatan...
 
Back
Top