Jag har nu arbetat igenom alla kablar i huset, både nätsladdar, HDMI och nätverk etc. Efter att ökat på antal varv till tre i kärnan och dubbla kärnor enligt Per -YES rekommendationer så är nu störningarna nästan helt borta.
Jag har sedan gått runt och lyssnat av alla nätdelar och noterat om det hörs något längs sladden, ofta är det på lågspänningssidan som störningarna läcker ut efter att nätsladden är avstörd. Den sladden är lite enklare att linda flera varv och det räcker med en kärna. Till HDMI-kablarna och antennsladden till satellitmottagarens parabol använde jag mig av stora ferriter typ FT140 och FT200 och lindade sladden flera varv i kärnan, hela tiden lyssnade jag med mottagaren och en spole och lindade tills det blev "tyst".
Genom detta lärorika arbete har jag nu lyckats att få huset "helt tyst", byter jag ut trådarna i min dipol mot ett motstånd är det bara mottagarens brus som hörs, jag kör helt balanserat med 450 ohms stege från SRS. När dipolen är ansluten hörs så klart olika signaler från grannarna, men det ligger på så låg nivå att det inte stör utom på några få frekvenser. Mellan tuner och sändare är även en CM-drossel av lindad koaxialkabel och skärmen mellan drossel och tuner är jordad.
Dessutom är det även avstört åt andra hållet, det är inga problem att köra 1kW utan att TV- och datanät krånglar.
Att göra nu är att arbeta nedåt i frekvens, under 2.5 MHz börjar störningarna att öka, men tar jag ett par varv till med min bärbara radio med spole skall jag nog hitta lösning på det oxo.
Sedan kan jag kanske börja att plocka bort en del kärnor och prova vilka som inte behövs. Så ni som jobbar med att bli av med störningar, ge inte upp och arbeta noga