Vår underbara hobby

Ibland kan man i en del gamla apparater känna odören av cigarr... Det är ju 20 år sedan jag slutade med rökeriet och nu tycker man :mad: illa om sådant..

den här tråden borde heta "subjektivismen inom radiohobbyn" - och det är ju en kul vändning !

tänker på lukten från det gula kletet som man värmer upp i spolkärnor, har faktiskt en liten gul klump kvar för att fixera kärnor och den gör fortfarande nytta i byggprojekt där kannibaliserade spolstommar återuppstår som fenixar i nya frekvensband......

Attachments

• DSCF3919.jpg
    DSCF3919.jpg
    20,5 KB · Views: 534
Last edited:
Mina första barndomsminnen från radio var då jag fick hälsa på hos grannen som bodde i en etta dörren mitt emot oss. Jag var väl i åldern 3-4 år så intrycket var något överväldigande. Där fanns en madrass på golvet samt en hoper med stativ, sladdar, rör, spolar etc. Givetvis fick jag en sträng tillsägelse att inte röra något för det var farligt. Inredningen och utrustninge gjorde outplånliga minnen hos mig. Då visste jag det inte men nu vet jag vem det är. Det var SM5IQ (Affe)som vi bodde granne med.
//QRP

Jag blev nyfiken på ditt fina ord SM0NCL, subjektivismen, så för den som vill veta vad det betyder finns det på Wiki: Subjektivism - Wikipedia
Jag törs inte kopiera då det kanske kan vara en fråga om copyright.
Även om jga är emot att "bara" hänvisa till att: "läs själv här och hör sen". Och vill hellre i alla fall sammanfatta vad det sår på ett ställe. det är mycket sällan man går till en länk och studerar vad som står och man blir hänvisad till.
Däremot blev jag nog inte klokare..... så någon direkt sammanfattning fixar jag inte. Men kanske någon annan?
Men objektivism är i alla fall motsatsen.

Din gula klump är inte det bivax?
Och visst väcker det känslor i luktsinnets hjärceller för gamla händelser.

de
Roy

Ja det var sannerligen mycket övervikt på gamla tider och hur bra det var förr. Kanske tråden borde döpas om till "Old Timers spekulerar" - som vi alla kommer ihåg från 60-och 70-talen men då med ett annat namn och annat innehåll med samtal på en högre nivå men som inte heller gick att greppa riktigt. Men intressant var det...

Åter igen bevisar vi för oss själva att amatörradio är en fantastisk hobby för oss musealt intresserade, radioarkeologer som ständigt gräver i containers efter mer elektronikskrot, nostalgiker och andra livsnjutare utan tydligt utstakade mål här i livet - mer än att sitta djupt försjunkna i sina egna tankar och löda i en hopplöst gammal radio.

Sett med den unga generationens öppna ögon ser jag ändå en viss komik när jag läser vad vi skriver. Men det bjuder vi på eller hur. Inte undra på att så få "normalungdomar" finner intresse av amatörradio. Hobbyn är helt enkelt mossig och bäst före datum har gått ut för länge sedan. Det positiva är dock att vi Old Timers som samlat på oss med enorma mängder skrot kan fortsätta att leva som vi gjorde förr, på 60-talet. Men även ungdomarna borde få chansen att uppleva det förgångna. Visst kan vi dela med oss av våra välfyllda junkboxar eller hur?

Ang gult klet till spolstommar så säljer pyssel & hobbyaffärerna (dom som har flörtkulor i sortimentet) bivaxkakor. Utmärkt att använda för att fixera spolvarv på hala spolstommar eller för att rekonditionera rullblockskondensatorer av modell 1940 till nyskick.

/Bengt

Ja du har rätt Bengt, hela rubbet i den här tråden har halkat bakåt i tiden.
Och visst, inget fel med det, känner vi så är det ju underbart.

Vi har oxo läst hur någon i unga år har präglats av den gamle radioamatören i grannskapet som hade så mycket mystiska, spännande grejer. Och viss msåte det vara spännande att komma till SSA hemsida opch se att ett förhistoriskt eleketronrör bildar bakgrund, och vad det symboliserar kan man då undra, eller försöka sätta sig in i vad ungdomarna tänker.

Själv vissste ja så mycket innan jag blev radioamatör, att elektronrör det skulle jag aldrig befatta mig med. det var i mitten av 60 talet, och jag bevisade det för mig själv åtminstone, att det gick att få QSO med transistorsändare. Än idag är symbolen för amatörradion ett eleketronrör. Suck

Men nu skulle vi inte gnälla utan vara positiva och glada i den här tråden.

Nappar inte dagens ungdom på gamla mystiska grejer? Jo kanske i viss mån men jag tror liksom Bengt att det behvös en bredare front.

Vi har nog ett nionde sinne, den här tråde handlar ju om våra sinnen som vi använder som känslespröt för att förklara för oss själva varför vi håller på.
Det nionde sinnet verkar vara ett sinne som drar oss tillbaka i tiden med stigande ålder.
Kanske vill vi återuppleva, det som har präglat oss, men kanske vi vill göra det som vi inte hade möjlighet att göra då, när plånboken var vekopeng.

Vi ser motsvarigheter bland 50 plus gubbar och MC.
De som spelat gitarr i unga år, köper en dyr gitarr och en rörförstärkare vid 50 plus.

Kunde vi förklara detta, dvs nionde sinnets egenskaper, så kommer nog den där delen med ungdomarna självmant.

de
Roy

Det kanske är rent vansinne Roy......man vet ju aldrig med dagens ungdomar.

73 de Bjarne

Vad menar du Bjarne?

Det mest positiva med amatörradio är nog att man inte längre behöver vara licensierad radioamatör för att hålla på med hobbyn. De regulativa begränsningarna som fanns förr i tiden, t ex när det gällde innehav av radiosändare med krav på särskilt tillstånd från "Televerket" är sedan länge borta. Numera får vem som helst inneha alla sorters radiosändare och det finns knappast något som hindrar användningen heller. Utan amatörradiocertifikat kan sändarna köras igång, modifieras och provas mot konstantenn. Om en riktig antenn kopplas in så finns knappast någon som bryr sig. Lite olagligt är det nog men i praktiken är det fritt fram eller hur.

När hobbyn var ung i början av förra seklet så fanns inga färdigkopplade radiosändare att köpa över disk. Radioamatörerna var helt enkelt hänvisade till att bygga sin egen avsändningsutrustning och t o m de enskilda komponenterna som behövdes. Motstånd lindades av Kanthaltråd, kondensatorer tillverkades av tunna remsor av aluminiumfolie som tillsammans med vaxat papper rullades till lindor som doppades i Bivax. Spolar lindades av Litztråd som var svår att få tag på. Någon växelström i vägguttagen fanns inte. För att få högspänning till sändarrören krävdes bullrande motoromformare. Elendes elände och det är lätt att inse att amatörradio var en både komplicerad och dyrbar hobby endast nåbar för en liten grupp priviligerade människor. Sådana med fina titlar som Elektronikingenjörer, Radiotekniker, Linjemästare, Telegrafister men också studenter från Chalmers och KTH m fl. Folk med gedigen utbildning, praktiska erfarenheter eller ett brinnande intresse av radiotekniska fenomen helt enkelt. Allt detta framgår av de gamla förteckningarna över radioamatörer som f d Televerket gav ut. Knappt några vanliga människor och yrkesgrupper finns listade där.

Idag är bilden en helt annan, Vem som helst kan bli radioamatör utan krav på vare sig förkunskaper eller ett djupare intresse för alla de konstiga komponenterna som behövs för att bygga en radio. Amatörradio har blivit den ultimata hobbyn för alla och ingen oavsett yrke eller fallenhet behöver längre känna sig diskriminerad och känna sig utanför. Detta om något måste väl vara positivt och ligga i tiden. Säkert är denna stora förbättring av villkoren också förklaringen till att våra amatörband är överfulla med radioamatörer som diskuterar allt mellan antenn och jord. Detta är också förklaringen till att vi ständigt får fler amatörband och utökade band. Hobbyn kräver allt mer frekvensutrymme i takt med att aktiviteten ökar. Repeatrarna går på högvarv och det är stundtals mycket svårt t o m i glesbygdsområden att finna en lucka i samtalen för att komma in och berätta om vädret eller ge sin syn på senaste avsnittet av Top Models eller Idol.

I Lund är det idag blå himmel och nästan vindstilla. Ett synnerligen positivt väder lämpligt för antennarbeten. Kom igen nu grabbar, låt oss höra mer om amatörradio som en positiv hobby. Finns det några ungdomar här som kan fylla på med mer positivt?

/Bengt

Skämtet gick nog inte fram bland alla allvarliga inlägg......vansinnet är ett i ordningen av de övriga. Du har rätt i dina tankar Bengt, det märks inte minst när man lyssnar på en del 2m-repeatrar på kvällarna. Kan vara svårt att höra om det är amatörradio eller något annat.

:)

73 de Bjarne

Last edited:
Back