Vårat sårbara samhälle

bastuper

Well-Known Member
Om man tänker efter, har vi haft några allvarliga väderomslag som lett till stora problem i Sverige? Jo Stormen Gudrun, Sökaos i Gävle - som man kan se på tuben, o.s.v.

Men om det nu skulle hända nått allvarligare, elen slås ut, kommunikationen blir omöjlig.

Jo men då finns det vissa som har amatörradio, dom har nått reservbilbatteri o.s.v. och med lite kopplande kan dom komma sig ut på nödfrekvensera - har Sverige några sådana?

Vi lever med andra ord i en sårbar värld där vad som helst kan hända men vi har tur och har vant oss att leva med det som finns och som vi kan lita på, men en dag står vi där och vi får göra allt på ett annat sätt.

Jag hoppas jag lyckats bli radioamatör innan dess - så jag kan vara behjälplig.

Att vara sändaramatör har sina fördelar också, visst vi köper på oss dyr utrustning o.s.v. men man kan kommunicera gratis - förutom den el som går åt, men vi kan kommunicera på stora avstånd dessutom.

*Jaha, är det snöstorm i Norra England* (Översatt)

Ja nått sådant, man kan få reda på att vissa har ett besvärligt väder.

Jag ska iallafall bli mer aktiv på detta forum och börja följa med i diskussionerna kanske jag lär mig nått också.

I Övrigt finns jag på Free Radio Network som FOX60.
 
Har vi några sådana givna frekvenser i Sverige för krissamband?
Vore intressant att veta.
 
Det jag hittar lite snabbt i bandplanen fron FURA är:
7060 kHz Region 1 nödfrekvens
14300 Global nödfrekvens.

73 SM0RVV
 
Tack för länktipsen, det ska kollas mer,
dessa nödfrekvenser skulle man ha inställda, rätt vad det är så blri det aktivitet där.

Själv håller jag mig till Globaltuners och får väl prova den vägen.
 
Back
Top