Vårat sårbara samhälle

Jo det var bättre förr, vi kunde inte beställa mat och dryck på en padda vid vårt bord utan att be personalen på "restarangen" (haket) om hjälp. Efter ett par kvävda svordomar så fick vi till slu in maten och DEN var utsökt men svåräten med chopsticks så det blev med kniv o gaffel.

Jag har fiber via "öppen fiber" och den utrustningen tycks ha någon form av reservkraft iallafall. Som jag förstått det går alla fibrer var för sig ner till gamla telestationen i stan och där sitter någon typ av gigantisk SFP ethernet switch.

Vi hade strömavbrott i hela stan ca 40min vid något tillfälle och internet fungerade under den tiden iallafall. Jag har 2St 220Ah lastbilsbatterier till en UPS här som driver lite av varje. Utebelysning och nätverksutrustning bla.

Filmerna försvarsmakten tagit fram i samarbete med Melker Becker var bra och tänkvärda. Jag tror att det är bra för gemene svensk att se dem, det är säkert en ögonöppnare för många.
Ja, om nu någon ser dem?

För övrigt har jag svårt att se amatörradio som en viktig resurs om allt annat slås ut. I vissa landsdelar finns det NU ett samband som kanske fungerar, men hur länge? Tills entusiasterna tröttnar. Och på mig verkar det intresset mera baseras på tekniken, och inte den hjälp de eventuellt kan erbjuda. Bra om det fungerar som det är tänkt, men inget samhället kan förlita sig på. Tycker jag.

Amatörradion kanske inte är en jätteviktig resurs i säg, men kunskapen om radio och enklare radiosystem, nätverk, reservkraft, solenergi eller bara allmän ellära och vad som är möjligt att plocka ihop av befintliga saker hålls uppe.

Kanske har inte försvarsmakten nytta av Amatörradio i ett skarpt läge. Men det lokala sjukhuset kanske behöver kommunicera med kommunens ledning eller mellan avdelningar med enkla metoder.

Eller närliggande kommuners ledning kanske behöver en enkel förbindelse som drivs av tex en solpanel.

Där kan vi kanske göra skillnad.

Blir det ett skarpt läge kan kunskap och finurlighet "utanför boxen" bli avgörande.

Ukraina har klarat sig förvånansvärt bra med tanke på motståndet Ryzzland utsatt dem för. Totalt jämnat samhällen och städer med marken.. våldtagit och mördat oskyldiga civila..

Tyvärr, men jag tror inte att Sverige har den motståndskraften som krävs. Inte i närheten av det Ukraina visat sig ha.

Last edited:
Amatörradion som sådan är knappast en resurs. Vi som radioamatörer KAN vara en resurs, eftersom det i leden ännu finns kunskap om hur "det funkar" och kunskaper om grundläggande tekniska/elektriska system för kommunikation. Att på förhand försöka lista ut HUR vi som radioamatörer ska kunna bidra, tror jag är nästan meningslöst. ATT vi kan bidra är nog däremot rätt klart.

Håller med om att amatörradio som sådan knappast har så stor betydelse, åtmistone inte i det förta skedet av en kris.
Vid en kris som ett längre strömavbrott drabbas i första hand kommunens kärnverksamhet som hemsjukvård och hemtjänst.
Det är där kommunikationen måste fungera mellan personal och ledning, administration och medicinskt ansvarig sjuksköterska.
Även möjlighet att nå blåljus är prio ett när mobilerna slutar fungera.
Visst har blåljus Rakel mellan varandra men vi måste nå dem också.
I vår kommun har man satsat på mobilstationer monterade i "hard case" med magnetantenn och cigguttag till strömförsörjningen i bilarna.
Vid en kris kommer alla bilarna till mob-förrådet och får varsin väska och alla stationer är proggade för sitt ändamål och låsta så det är bara att trycka på on-knappen och prata.
Hos ledning, vårdcentral och räddningstjänsten kommer också stationer att lämnas.
Även trygghetspunkterna utrustas med radio så man kan bege sig dit om man behöver blåljus.
En repeater med solceller och intag för elverk finns på ett riktigt högt läge för att trygga räckvidden.
Allt sker med DMR då det är svårt att avlyssna och då det är känslig information som kommuniceras.
Kommunen har satsat mycket pengar för att få igång det hela men det mesta kommer som bidrag från MSB.
Det här blev lite långrandigt men som sagt är det vår kärnverksamhet inom sjukvården och möjliheten att nå blåljus som är prio ett här.

Vårt sårbara samhälle; ...
om fiberlinor på väl uttänkta ställen skulle kapas, ställ- och diverse kraftverk skulle sprängas, för uppgiften tillräcklig mängd dynamex eller annat starkt sprängmedel (alternativ så enkelt som en rejäl vinkelslip) skulle bli till till hjälp att fälla länk- eller mobilmaster och om vattenförsörjningen skulle saboteras så skull de flesta gå en säker död till mötes inom en relativt kort tid. Med det skrivet så skulle de flesta samhällsfunktioner så småningom helt bli till ingen nytta för medborgarna i konungariket Sverige.

Tänker på vinterns januari och februari då temperaturerna här i Norrbotten låg på digra -45 grader och vad gör då de människor som knappt kan tända ett värmeljus för att få den ack så nödvändiga livsuppehållande värmen om allt det ovan skrivet skulle bli verklighet? Är tyvärr ganska pessimistisk med tanke på dagens människor som sätter all sin tro och kunskapsinlärning på Youtube-videos och plötsligt tror att de är experter på allt – vilket jag tydligt ser och hör här och var. Om det är minusgrader, om än inte många under nollstrecket, så blir det inte så jättetrevligt i våra tidigare, så mysigt uppvärmda bostäder.

Last edited:
Håller med GXN till fullo.
Inte för att jag är en "bunker-prepper" men då jag bor i eget hus har man avsevärt bättre förutsättningar.
Här finns kamin med kokplatta och tillgång till obegränsat med ved.
Vi har också solceller "of grid" med en stor batteribank.
Vatten och mat och kontanter för en månad finns också men det är klart att blir det ett riktigt långvarit krisläge så blir det besvärligt här också.
Jag tänker på alla som bor i hyreshus och som inte förberett sig alls, där blir det panik och djungelns lag kommer att råda och det är många som är i den sitsen.
Är det i västa fall krig som är orsaken till krisen så kan man ändå med en del förberedelse klara sig hyfsat bra om man inte bor vid fronten vilket man kan se i Ukraina.
Jag tror ändå att det är andra orsaker som är den största faran i närtid som till exempel solstormar eller hybridangrepp.
Många tänker att man skall sitta hemma och kura i ljuset från stearinljus och äta frystorkad mat men fokus måste vara att man kan fungera så normalt att man kan ta sig till jobbet eller de uppdrag man får till sig vid en kris.
Dagisfröknarna måste till jobbet så att sjuksköterskan kan lämna barnen och ta sig till sitt jobb.
Bilreparatören måste till jobbet så hemtjänstens fordon fungerar och så vidare.
Lite "off topic" minst sagt men ändå viktigt.

Det känn som att MSB kommer ha mycket att göra kommande år om man ska få folk att skaffa FM radio samt lite extra förråd mm.

Som nämnts tidigare så är väl Gudrun största erfarenheten i den här regionen, men även vid mindre lokala strömavbrott så märker man att folk uppskattar information väldigt snabbt om när strömmen beräknas vara tillbaka. Ett långvarigt strömavbrott vintertid vågar man inte ens tänka på. Dom flesta har varken riktiga kläder eller filtar. Såg till exempel ett inlägg från Ukraina där dom nyare militära kängorna sågades och dom gamla som vi känner från armen ansågs betydligt bättre i fukten.

Ny brochyr på flera språk på väg.

I Gnosjö bygger vi kaminer.

Back