Varför långt häng på repeaterns sändare?

Hej!

En stor fördel med att det börjar ändras lite i repeatersystemen är att man kan få folk att börja experimentera och bygga sin egna lilla slavsändare för att som skrivits ovan kunna ha med sig handapparaten på skogspromenaden samtidigt som man kan ha kontakt med likasinnade många långa mil bort.

Förändringar är ibland jobbigt, men man brukar alltid i efterhand kunna se att det blev inte så tokigt ialla fall.

Det kommer naturligtvis uppstå vissa problem som att repeatern uppför sig annorlunda eller att det plötsligt pratar några andra över den som inte brukar komma in,,,,:)

På det hela så tror jag det är bra att det börjar hända lite nytt då vi kanske kan få lite mer användare även i glesbygd.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Varför inte skaffa en yttre antenn ?

Som när man sitter i trädgården och vill snacka med en repeater 10 mil bort.

Eller som när NSRA i Helsingborg satte upp en minirepeater enkelt när man hade klubbutställning på Råå båtmässa och därigenom kunde gå runt bland folk med handapparater. En duobandare som som stod i förbindelse med repeatern via en yttre antenn.

Eller som när man sitter på kontoret och har handapparaten med som kommunicerar med bilen där crosslänken är igång mot lokala repeatern som absolut inte hörs när man är inne i byggnaden.

Eller när man är någon annanstans och tillfälligt vill stärka upp sin förbindelse.

Eller hur menade du nu?
 
Gå ihop och bygg en ordentlig repeater som är permanent istället om ni vill täcka dom blanka fläckarna.

Vitsen med amatörradio är att ständigt testa nytt, nya moder, nya geografiska placeringar, nya bandbredder, andra frekvensband, nya möjligheter i ett konstant utvecklande kunskapsflöde.
Men sen finns det en del (som jag själv) som understundom boostar kunskapsflödet och kopplar av med att återuppliva hur det var på 40-50-60-talet med gammal surplus... :eek:

Det roliga är att båda handlar om amatörradions kärnverksamhet.

Visst skall vi arbeta för att repeaternätet hela tiden utvecklas. I det ligger även att vissa delar avvecklas. Att vissa saker prioriteras annorlunda än kommersiella nät ser jag bara som naturligt eftersom teknisk experimentlusta skall gå före ekonomiska överväganden om möjligt. Repeatrar som inte har användare lär knappast vara något problem då de sällan startar upp. Det bör i dessa tider knappast vara ett problem för att kommunicera ut användarparametrar för användarna, det är väl bara att lägga informationen i ett foruminlägg så blir det sökbart direkt via google.

Så tillbaka till Per -YES fråga, eftersom koordinering sker på helt frivilliga grunder så bör kanske driftsparametrar väljas så att kommunikation går att genomföra även med en del bristfällande planering/koordinering. Vilka är de viktigaste parametrarna för att få funktion i ett okoordinerat nät? Är det kort hängtid, modulationssätt eller/och subton?
 
Tjena Leif.
Javisst, det gäller förstås att vi informerar och utbildar varandra. Här en länk till en rekommendation för just detta ämne. Här framgår hur viktigt det är att nyttja subton för att slippa störningar. Det fina med subton är ju att inga normala störningar kan råka komma in på en länk eller repeater som använder sig av systemet:
Hemma Crossband | Nordvästra Skånes Radioamatörer
 
Som när man sitter i trädgården och vill snacka med en repeater 10 mil bort.

Eller som när NSRA i Helsingborg satte upp en minirepeater enkelt när man hade klubbutställning på Råå båtmässa och därigenom kunde gå runt bland folk med handapparater. En duobandare som som stod i förbindelse med repeatern via en yttre antenn.

Eller som när man sitter på kontoret och har handapparaten med som kommunicerar med bilen där crosslänken är igång mot lokala repeatern som absolut inte hörs när man är inne i byggnaden.

Eller när man är någon annanstans och tillfälligt vill stärka upp sin förbindelse.

Eller hur menade du nu?

En sådan 'mundiarré' kan inte vara bra :rolleyes:

Att kräva att andra skall fixa repeatern så att du kan sitta på 'skithuset' och prata med dina kompisar är, enligt mig, att begära lite väl mycket :mad:

Om alla skulle bygga 'minirepeatrar' överallt så blir det samma kaos som det var i stockholm för några år sedan.
 
Om alla skulle bygga 'minirepeatrar' överallt så blir det samma kaos som det var i stockholm för några år sedan.

Det är tvärtom. Repeatrar runt om i landet användes knappt. Detta gör det möjligt att på hemmaplan köra en "trådlös mikrofon" och vi kan få lite fler personer tillgängliga på repeatrarna. Repeatrarna som är en snabbtelefon för folk och kunna prata teknik över, oavsett om man kör "mer avancerad amatörradio" eller inte. Eller du menar på fullt allvar att du vill spärra denna möjlighet med vilje genom att behålla långt häng? Jag har iofs faktiskt hört från en repeateroperatör att "det ska minsann inte kopplas upp någon crosslänk på min repeater"...
Fy faaan...
 
Last edited:
Det är tvärtom. Repeatrar runt om i landet användes knappt. Detta gör det möjligt att på hemmaplan köra en "trådlös mikrofon" och kan få lite fler personer tillgängliga på repeatrarna. Repeatrarna som är en snabbtelefon för folk och kunna prata teknik över, oavsett om man kör "mer avancerad amatörradio" eller inte. Eller du menar på fullt allvar att du vill spärra denna möjlighet med vilje genom att behålla långt häng? Jag har iofs faktiskt hört från en repeateroperatör att "det ska minsann inte kopplas upp någon crosslänk på min repeater"...
Fy faaan...

Varför används inte repeitrarna? Varför går allt fler tillbaka till 27 Mhz ?
En repeiter kostar pengar att både tillverka och hålla i drift, om ägaren skall bygga om sin så skall någon betala för detta, Vem?

Självklart så skall man experimentera, det är ju det som är amatörradio, men det får inte belamra en massa frekvenser som kan vara störande för andra då stänger dom av sin station och därmed används repeitern ännu mindre !

Att använda subton är bra, om motstationen använder det också, men då är det svårt att göra ett allmänt anrop till dom andra.

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak :)
 
Tjena Leif.
...nyttja subton för att slippa störningar. Det fina med subton är ju att inga normala störningar kan råka komma in på en länk eller repeater som använder sig av systemet...
Vad är "normala störningar"?
ALLA störningar kommer efter införande av den magiska subtonen självfallet att försvinna och sen aldrig mer orsaka känslighetsnedsättning eller blockering på repeatern?:D:D:D

tillåt mig tvivla starkt på denna fantastiska uppfinnings störningsförbättrande egenskaper.
Visst - den tar bort oönskat oljud. Men inte försvinner störningarna för det.
 
Vad är "normala störningar"?
ALLA störningar kommer efter införande av den magiska subtonen självfallet att försvinna och sen aldrig mer orsaka känslighetsnedsättning eller blockering på repeatern?:D:D:D

tillåt mig tvivla starkt på denna fantastiska uppfinnings störningsförbättrande egenskaper.
Visst - den tar bort oönskat oljud. Men inte försvinner störningarna för det.

Trodde du verkligen det var de störningarna jag menade? Ja då tror du väl att alla utom du själv är idioter...
 
Haha, vilken lustig diskution. tydligen kommer detta experimenterande endera orsaka att banden dör ännu mer, eller totalt kaos. Ja för tusan gör inget och för guds skull hitta inte på nåt nytt! Det kommer att gå åt.... :rolleyes:
 
En sådan 'mundiarré' kan inte vara bra :rolleyes:

Att kräva att andra skall fixa repeatern så att du kan sitta på 'skithuset' och prata med dina kompisar är, enligt mig, att begära lite väl mycket :mad:

Om alla skulle bygga 'minirepeatrar' överallt så blir det samma kaos som det var i stockholm för några år sedan.

Tja, det var ju närmast risken för kaos jag var orolig för, men säger ni andra att det sköts bra utan risk för kaos så är ju det lysande.
 
Det som för mig är mest irriterande är när man tar bort all hålltid! Man har inte en aning om man har kommit igenom, någon form av "kvitto" att du hörts är viktigt.

Mobiltrafik och de som ligger i ytterområdet av täckningen behöver en viss överbryggningstid för att inte bli söndertrasade vid tillfälliga svackor.

Men visst kan öppettiderna reduceras en hel del, förmodligen kan den enkelt ställas om av repeaterägaren, utan någon kostnad/ombyggnad.



F.Ö, är det rätt intressant att det finns så många muteringar av ordet "repeater" ;)
 
Last edited:
Det verkar jobbigt att man skall behöva vissla upp repeatern vid varje sändningspass. Man får ju ont i kinderna.....
 
En liten fundering. Att sätta upp en crossbandsrepeater med hjälp av en duobandare är nog inte länge tillåtet enligt PTS nya bestämmelser då de oftast saknar identifiering. Så här skriver PTS.

Automatiska amatörradiosändare, till exempel en radiofyr, repeater eller sändare för positionering ska alltid kunna identifieras genom att en anropssignal regelbundet sänds med morsetelegrafi eller röstmeddelande eller på annat sätt. Anropssignalen ska ange vem som är ansvarig för den automatiska sändaren.
 
Den som kör med sin crosslänk kan berätta över radion att han kör via sin crosslänk.
MEN vi förstår alla att IHY och hans gillande XYY inte vill att andra skall få pyssla med hemmarepeatrar, utan försöker komma på alla möjliga anledningar till varför man inte skall kunna göra detta. Det är tråkigt med personer som dessa 2 herrar som försöker påtvinga andra amatörer sina egna ointressen och detta kan bara ses som ett bevis på dessa personers illvilja gentemot sina kolleger. Vad kan vi annars tolka detta som? Pessimister? Vän av ordning? Poliser? Domedagsprofeter? Eller bara bittra enstöringar? Ja det är nog vanliga uttryck för dessa typer av personligheter som går emot alla förändringar som de inte själva har kommit på...

Eller har jag missat något?
 
Last edited:
J
Vad händer när duobands apparaten hänger sig i TX läge och ägaren inte finns i närheten att åtgärda?

Det gör den inte om man använder subton på båda sidor på sin radio. Man kan inte öppna min sändare på min crossbandare utan att köra rätt subton. Så störningar ignoreras effektivt. Hänger den sig pga att det blir ett riktigt fel på radion, så kan det göra så även i normalt läge utan crossband.
 
Nej Per jag har inte ett dugg emot att folk kör med crosslänk.

Jag var själv på gång att sätta upp en dylig när jag upptäckte att PTS för några månader sedan kommit ut med nya bestämmelser som begränsar våra möjligheter.

Ägaren av crosslänken kan naturligvis meddela att han kör över sin crosslänk men
när alla andra utnyttjar samma länk utan att veta vems den är så uppstår ett problem.
Den som äger länken bryter då mot PTS nya bestämmelser pga länken inte sänder ut
sin id.
 
Vad händer när duobands apparaten hänger sig i TX läge och ägaren inte finns i närheten att åtgärda?

Det är inget större problem om ägaren till radion har slagit på sin TOT (Time Out Timer) i radion :)
 
Jag tror att att vi kan betrakta en crosslänken för eget bruk som remoting. För att kunna nå en viss station. Där emot länkar mellan städer och för allmänt fast bruk så skall dom ha ID.
Jag har provat med min Alinco DR-610 frän vatten tornet som jag ser men är 60m högre en mitt QTH. Den kan jag styra så slå på och stänga av den. Det finns en del redovisade på repeater sidan Marks Amatörradioklubb &#124 Karta |
Urban
 
Back
Top