Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Innehåller LED-lampor med E27 sockel PWM-elektronik?
Många bilar har numerma LED bakljus, kombinerade med LED bromsljus blinkers etc.
Dessa är pulsbreddmodulerade, dvs blinkar med ett visst pulsförhållande, och vid bromsljus blir det bredare pulser eller kontinuerligt ljus.
Man ser de här blinkningarna gneom att svepa eller rulla med med ögonen. Och det går att uppfatta ett pulsförhållande på 1:5 upp till 1:1.
C:a 50 - 100 Hz.
Även vita varselljus med LED, som finns fram på vissa bilar är pulsade.
Vaför inte DC?
SM4FPD
Nu var ju min fråga varför man pulsar i en nivå till, dvs låter LED:arna blinka med 50 -100 Hz.
de
FPD
Min egen teori är att de är tidsmultiplexade så att när vänster bromsljus lyser är höger släckt, och vise versa, för att få billigare elektronik.
/Arne
Alla LED på bilarna blinkar i samma fas på en bil.
Det syns tydligt om man gör som jag nämnde i ingressen.
Låt mig då fråga om någon ser vad jag menar? Eller är det bara jag som kan se 50 - 100 Hz?
När jag sitter i en bilkö med mängder av röda bakljus framför mig i ett pärlband, svep eller "rulla" med ögonen, "himla" med ögonen kanske det heter.
Så syns de röda bakljus som har blinkande LED som prickar. Medan glödljusens syns som streck.
Drivkraften för denna fråga är förståss ett tekniskt intresse.
de
FyraFotPeDahl
De måste inte blinka för att drivkretsarna är hackande.
Blinkningen med låg frekvens är något man aktivt har sett till att det sker.
Och anledningen till detta är ännu ej utrett, så vitt jag förstår.
de
Roy
Foliehatt på.
The Home Of Flashing Brake Lights