Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joseph Lucas anses vara "uppfinnaren av det totala mörkret". Till hans ära kördes i vart fall förr i tiden "The Joseph Lucas Memorial Trophy" med deltagande fordon utrustade med hans generatorer. Rallyt kördes nattetid... Som fd. motorcyklist minns jag gamla engelska motorcyklarna. När någon stod på tomgång fladdrade belysningen med ett nervöst flämtande gulaktigt sken...
Vet ej vilken spänning civila flygplan eller små "sportflygplan" är utrustade med?
73
Bengt SM6APQ
12 V eller 24 V i en Lancasterbombare från Ww2..
Hej Roy o Lasse!
Jag har alltid antagit att 6.3 V är relaterat till en skapligt laddad bly-syra ackumulator med tre celler. Kanske jag levt med en lögn i många många år?
Kanske jag får inflika en fråga relaterad till ämnet, varför 13.8 V?
Man skulle ju kunna tänka sig att det är en spänning som är rimligt i en bil med "12 V system". Är det anledningen? Eller finns det en mer kryptisk lösning på frågan?
Mjaa.. Tänk BC-224 resp. BC-348
Hmm, BC-348 är för 28 V, medan -224 är 14 V versionen.
Hur hjälper det mig i tänkandet?
Hrmm.. ursäkta off topic men en rättelse krävs av Roys illvilliga och felaktiga förtal. En Volkswagen 1200 med 6 volt system var nog den enda bilmodellen som startade i sträng kyla. Däremot var det dålig med glöd i värmesystemet..
Ett fullt laddat 12 V bly-syra batteri håller i vila 12,6 Volt. Kolla med eran DMM på bilbatteriet innan ni startat motorn så får ni se.
Med vila avser jag att laddare ej är ansluten alltså att laddning ej pågår. Under pågående laddning är spänningen högre.
Motsvarande för ett 6V batteri blir då, som K-A skrev, 6,3 Volt.
SM6OID:
Okej då, 13,8 V respektive 27,9 V om vi ska vara noga. Men poängen var att det fanns två olika spänningar beroende på modell.