T.e.x: "Var hittar jag en högkvalitativ transmissionsolja?" så ramlar svaren in ett efter ett. Det allra första svaret brukar lyda: "Nu har jag aldrig köp transmissionsolja nångång men jag har för mig att Lelles Mc säljer sådan..." O.s.v Ungefär vid 4-5 svaret brukar det komma någon som säger glatt: "Biltema har en billig olja som..."!
Just motorcykelolja, som ju oftast är både motorolja och transmissionsolja, köpte jag alltid på Biltema, efter råd på ett motorcykelforum från en som tävlade i roadracing (elitåkare i sverige).
Det gick flera inlägg i tråden innan en medlem berättade att det var OK/Q8'as olja i flaskorna.
(han jobbade på OK/Q8's lager och skeppade ut oljan)
Biltema har ingen egen oljefabrik, eller koaxialkabelfabrik, eller verktygsfabrik, Biltema köper in sina varor i sådana mängder att dom får sätta sitt eget namn på produkterna.
Ibland köper dom bra grejor (motorcykelolja) ibland köper dom sämre grejor (koaxialkabel), men det gäller ju inte bara dom, det gäller ju Kjell&co och andra företag också.
Biltemas verktyg ur serien med 10års garanti håller riktigt hög kvalitet, jag nöter ut 8, 10, 13 och 15mm nycklar på löpande band på jobbet, biltemas håller lika länge som något annat, och man får hämta nya gratis om man har med sig kvittot när man har nött ut dom gamla.
Biltemas spärr-ringnycklar håller inte riktigt lika hög kvalitet som SnapOn eller IDG, men dom dras sönder här på jobbet dom med.
(av folk som inte har fattat att man inte lossar fastrostade muttrar med spärr-ringen)
Biltemas verktyg som inte har 10års garanti håller väldigt varierande kvalitet...
När jag nu köpte en verktygssats för ett halvår sedan köpte jag dock en Kamasa, för att få hylsor tumstorlekar också.