Vart är mänskligheten på väg?

SM7CZR

Old Member
Detta har inget med radio att göra, men radioamatörer är väl också människor?
Idag läste jag på en nyhetssida:

Medvetslös epileptiker bestulen
Sverige 08 okt 21:41

En man förlorade medvetandet i ett epilepsianfall. Det såg någon som en chans till lätta pengar. Enligt SR Jönköping hände det på Skogskyrkogården i Jönköping. En man i 50-årsåldern fick ett anfall när han befann sig på kyrkogården och han svimmade av. Han tror själv att han låg medvetslös i ett par timmar. När han vaknade var hans plånbok tömd på pengar och kontokort. Polisen utreder det som grov stöld.

Vad tycker ni? Är vi människor eller rovdjur?
/ Ingvar
 
Jag tror faktiskt att det var värre förr.
Idag får vi reda på allt via alla våra media, och därmed fyller de en funktion.
Förr försvann folk bara och inga gärningsmän kunde fångas in.
Så vi är sakta på väg mot något bättre trots allt menar jag.


Oavsett det är det väl knappast så att djuren är så mycket bättre. grannens katt är där och äter upp vår katts mat så fort tillfälle ges. Inte för att det behövs utan för att det går, att tillfället finns.
Så människor rånar inte för att det behvös utan för att tillfället finns, ofta.

Skulle nog tro att rånaren i fallet ovan trodde det var ett fyllo som hade somnat, och då tyckte han nog att fyllot skulle skylla sig själv. Och rånade honom.....

Sen är det ju så att det inte är bevisat att ett rån verkligen hade ägt rum. Så man får ta vissa saker med efteranke oxo.

Men visst är många av vårt släkte gamar.


Tur att alla radioamatörer är så ärliga ändå....... även om man ibland blir betsulen på sin frekvens.

de
Roy
 
Jag tror faktiskt att det var värre förr.
Idag får vi reda på allt via alla våra media, och därmed fyller de en funktion.
Förr försvann folk bara och inga gärningsmän kunde fångas in.
Så vi är sakta på väg mot något bättre trots allt menar jag.
Roy

Jag önskar att jag kunde tänka likadant som du.
Tyvärr är det inte så.
I dina trakter händer det kanske inte så mycket och det som händer tvivlar du på?
Fråga t.ex. en lundabo på gatan om cykelstöld är vanligt här.
Det är t.o.m. så vanligt att de flesta drabbade inte polisanmäler en cykelstöld numera.
De tycker inte det är lönt. Blir avskrivet direkt. Polisen har fullt upp med andra fall som inbrott, överfall och rån både på både ungdomar och åldringar med rullator, mobiltelefonstölder.
Kommunen säljer förresten sedan alla upphittade (läs stulna) cyklar på auktioner.

/ Ingvar

Pessimist eller realist? :(

Någon rånas var tredje dygn - Lund - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Flera butiker rånades - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
 
Last edited:
Jag tror faktiskt att det var värre förr.
Idag får vi reda på allt via alla våra media, och därmed fyller de en funktion.
Förr försvann folk bara och inga gärningsmän kunde fångas in.
Så vi är sakta på väg mot något bättre trots allt menar jag.

Jag tror att informationen via media är på gott och ont.
Det finns ju bevisligen gott om knäppgökar fria. De använder denna information som en
ursäkt att begå illdåd.

När så många andra gör så mycket dumt så spelar det ingen roll om jag gör det med.
Det finns ju ändå värre människor än jag. Varför skulle inte jag begå brott när "alla" andra gör det?

Tyvärr finns det många som resonerar så.
 
Kan spä på med aktuella händelser, i allra högsta grad lokalt.
En granne blev nyligen bestulen på 8 st. kompletta vinterhjul från sitt garage.
En annan granne blev av med 4 st. hjul som jag sedan hittade i ett buskage.
Antagligen skulle de avhämtas vid ett senare tillfälle.

En lundabo saknade nyligen blommor som hon planterat vid en anhörigs grav på kyrkogården. :eek:

Detta är verklighet!
Eller kultur.
Välj själv!


/ Ingvar
 
Förmodligen en mycket gammal kultur. Lika gammal som människan själv.
Jag har i alla fall hört sådan här saker så länge som jag kunnat lyssna och läsa.

Men det hindar inte att man blir förbannad när man hör sådant här.

Frågan är om inte även andra djur gör så oxo.
Skor sig på andras bekostnad. Förmodligen är det mer regel än undantag. För människor är det dock mer undantag än regel. Men det kanske blir sämre sen.

Rent politiskt kanske man kan kalla det för konkurens, som ju skall lösa alla problem, exvis sänka elräkningarna.

Eller talar vi om en evolutionär kraft, den starkaste vinner, dvs den som kapar åt sig mest, och varför skulle det ha något med HUR man skaffar grejerna, pengarna, maten etc. att göra.
Det där med Darwin etc.

Starkast slutsteg vinner.

Är det inte vi som är ärliga som duperats? Som tror på den ärlighetskultur vi pådyvlats.

Kanske de som stjäl löser sina samvetsproblem genom att bikta sig, eller köpa avlatsbrev. det lär ju lätta samvetet och med pengar kan ju köpa allt exvis så kan man då köpa sig ett rent samvete.

Föresten köper ni utsläppsrätter, (läs: avlatsbrev) så att ni kan släppa ut koldioxiden med rent samvete?

de
SM4FotPeDahl
 
Med hänvisning till rubriken och de måttligt uppmuntrande exemplen ber jag att få ställa den retoriska frågan:

- Är mänskligheten på väg?

Vi förefaller genuint obenägna att lära oss av erfarenheten, åtminstone när det gäller umgänget människor, folk och nationer emellan.

/ Göstha
 
Back
Top