Vem vill inte ha sådana här Ant

SM4IVE

Well-Known Member
Troligen världens största ant konstruktion ,skulle jag gissa.

Men det skall vara Finländare som ror iland ett sånt project......
3 elm på 160 Mtr
5 elm på 80 mtr
kolla på Tower 7

Tower 7

Text från Martti:

"Today is the shortest day of the year - only three hours of daylight and as
of yesterday

the Arcala Extremes antenna's last 160M element went up!

After working three weeks straight OH8SR and OH6RM went home for Xmas!

Please note the following technical details;

Tower height 100m

80M and 160M booms 60m

Five (5) 80M full-size elements

160M the element T-cross boom makes them somewhat shorter, 70M

You note in the picture that OH8SR and OH6RM are working inside the boom.

Poor OH8SR - with 2nd 160M element he was working in a total fog without
seeing the

ground for 7 hours! He seemingly enjoy working inside of the boom!

The upper slip-ring has such diameter that you can drive thru with Juha's
large Lexus!."

Martti
 
Last edited:
Apropå stora antenner på lite närmare håll.

Under slutet av 80-talet var jag inblandad i avvecklingen och i viss mån återanvändningen av Flygvapnets taktiska HF-nät ("LOPRA").

I detta system så fanns det stora fasta log-periodiska antenner fabrikat Rohde & Schwarz.
Dessa fanns i olika storlekar och den största hade en undre gränsfrekvens av c:a 2 MHz.

Det diskuterades ifall min dåvarande arbetsgivare Televerket Radio skulle återanvända några av dessa, men detta stöp på antennernas enorma dimensioner, avståndet mellan de två bakre stöden var nästan 100 m.

Med tungt hjärta fick jag se antennerna gå till skrot.
Collins 10 kW-sändarna från samma system är dock fortfarande
"still going strong" i sin civila roll.

Gott Nytt År och 73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • rohde_log.jpg
    rohde_log.jpg
    46,4 KB · Views: 300
Last edited:
Ähhh, varför ska man ha så mycket järnskrot i luften? Liten antenn, stor skicklighet och qrp, det smäller högre. Dessutom är det mycket roligare när det är "svårt".

Roger
 
Ähhh, varför ska man ha så mycket järnskrot i luften? Liten antenn, stor skicklighet och qrp, det smäller högre. Dessutom är det mycket roligare när det är "svårt".

Roger

Jo det är klart att det du skriver är intressant. Men du kan ju inte generelasera all amatörradio. Du gillar att köra QRP med liten antenn, jag gillar att köra QRO och stor antenn, fråga är ju vad man vill åstakomma.
Hur många Dx har du kört på Lowband och Topband? Hur långt tror du att du kommer med 5 w och en miraclewhip? på 80 mtr resp 160 mtr. Inte långt eller hur? vissa är ju intreserade av Dx på dessa freqvenser då går det åt stora grejor, skicklighet och QRO.
Det är faktiskt Svårt att komma igenom pileupen med stora grejor oxo.

Men du är välkommen att deltaga i bandkanten med din QRP rig och liten antenn sedan kan vi jämföra skörden. QRG 3500-3510
// Lasse

P,s har du några bra tips på mobilantenns monteringar för 80 resp 160 mtr
du tyckte ju jag borde konsultera dig ett riktigt proffs. d.s
 
En annan kul antenninstallation var när man ställde upp en massa trebandare bredvid varandra i norra Sverige och sände på strax under 14 MHz mot ett område i Norge (Trondheim?) där man eldade på rakt upp med mikrovågor för att påverka jonosfären. Jag har flera gånger förgäves letat på Internet efter artiklar om försöken och om man uppnådde några resultat. Någon som vet?

73, Roland SM0BRF
 
Det hela fanns refererat i QTC någon gång på 80-talet (även som omslagsbild).

Har för mig att dr:erna vid Inst för Rymdfysik Åke Hedberg (SM5API) och Bengt Lundborg (SM4ATR) var djupt inblandade i projektet.

Den "heating-anläggning" som man arbetade med finns i Tromsö och även denna har varit på bild i QTC.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag har flera gånger förgäves letat på Internet efter artiklar om försöken och om man uppnådde några resultat. Någon som vet?
Man kanske kan leta sig vidare härifrån? "Ionospheric heater"...
(Det där med chipsreklamen verkar dock inte helt seriöst, eller...?)

Edit: Det fanns visst lite mer skrivet på svenska Wikipedia: EISCAT
 
Last edited:
Jo det är klart att det du skriver är intressant. Men du kan ju inte generelasera all amatörradio. Du gillar att köra QRP med liten antenn, jag gillar att köra QRO och stor antenn, fråga är ju vad man vill åstakomma.
Hur många Dx har du kört på Lowband och Topband? Hur långt tror du att du kommer med 5 w och en miraclewhip? på 80 mtr resp 160 mtr. Inte långt eller hur? vissa är ju intreserade av Dx på dessa freqvenser då går det åt stora grejor, skicklighet och QRO.
Det är faktiskt Svårt att komma igenom pileupen med stora grejor oxo.

Men du är välkommen att deltaga i bandkanten med din QRP rig och liten antenn sedan kan vi jämföra skörden. QRG 3500-3510
// Lasse

P,s har du några bra tips på mobilantenns monteringar för 80 resp 160 mtr
du tyckte ju jag borde konsultera dig ett riktigt proffs. d.s


Proffs å proffs, nu rodnar jag Lars, men tack för smickret. Vi behöver alla lite beröm ibland, och beröm är du duktig på Lars. Skicka några bilder på din bil och hur antennen sitter nu så jag har lite "kött på benen" så ska du få några bra tips från mig. Jag hörde dig sist du var ute och jagade kommuner och du hördes väl "sådär", många bad dig skruva fast antennen ordentligt men jag tror inte problemet låg där.

Ang. qro och qrp, självfallet får du flera kontakter i loggen. Men här kommer en liten "hemlis" Lars, det finns inget krav på att endast Miracle whip måste användas hela tiden, jag får köra med en större antenn om jag vill. De du.

Gott nytt radioår på dig Lars!!

Roger
 
Det hela fanns refererat i QTC någon gång på 80-talet (även som omslagsbild).

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Aha, jag minns att jag läst om försöken och sett bilder på rader av master med Yagibeamar :). Då var det tydligen i QTC. Tyvärr bortsorterade i någon utrensningsaktion. Vekar inte ha satt några spår i Cyberrymden.

73, Roland SM0BRF
 
Heating projectet!

En annan kul antenninstallation var när man ställde upp en massa trebandare bredvid varandra i norra Sverige och sände på strax under 14 MHz mot ett område i Norge (Trondheim?) där man eldade på rakt upp med mikrovågor för att påverka jonosfären. Jag har flera gånger förgäves letat på Internet efter artiklar om försöken och om man uppnådde några resultat. Någon som vet?

73, Roland SM0BRF

Underteckand var inblandad i dessa försöken som gjordes någon gång i början på 80 talet.
kommer inte ihåg vilket år det var men måste ha varit mellan 1981-1983.
Vi som deltog var alla amatörer med EME kapacitet,
Den som var cordinator var SM5EJN Jan Ancker, har för mig att han var VHF manager i SSA vid den tiden.
Vi hade alla olika tidsperioder som vi sände och lyssnade, på 144 Mhz all övrig korrespondans skedde på 80 Mtr.
Nu kommer jag inte ihåg alla som var med men jag har för mig att följande deltog.
SM7BAE Kjell (sk), SM2GGF Evald (sk),SM5FRH Torbjörn, SM4GVF Kjell, Samt jag själv SM4IVE jag har troligen glömt någon , men det har ju gått bara ca 27 år.

hur som jag har för mig att vi kanske kunde höra någon tendens till Aurora liknande fenomen, men som sagt åren går och man lägger inte all på minnet.
Man får leta i gammla QTC från de åren som det begav sig.
Det var dock spännande att deltaga.

73 es Gott Nytt År
Lars SM4IVE
 
Det som du beskriver var någon av de första omgångarna "heating-försök" som gjordes i
Max Planck-institutets regi innan EISCAT bildats

Har ett vagt minne av att docent Gudmund Wannberg (SM2BYA) på 80-talet nämnt dessa studier vid någon sammankomst i Nationalkommitten för Radiovetenskap.

Sådana här försök har genererat spaltkilometer i den vetenskapliga litteraturen, men mycket gjordes innan Internet ens var påtänkt.

Roligt att så många kända amatörer var med och bidrog.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
... och här är omslagsbilden från QTC 3/1981

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • QTC.JPG
    QTC.JPG
    97,3 KB · Views: 386
Det hela fanns refererat i QTC någon gång på 80-talet (även som omslagsbild).

Har för mig att dr:erna vid Inst för Rymdfysik Åke Hedberg (SM5API) och Bengt Lundborg (SM4ATR) var djupt inblandade i projektet.

Den "heating-anläggning" som man arbetade med finns i Tromsö och även denna har varit på bild i QTC.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Pakistanska nyhetsmedier skyller vinterns kyla på en norsk högenergistråle.
Svåra kölden skylls på USA och Norge - DN.se
Jag antar att det är just anläggningen i Tromsö de syftar på...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Pakistanska nyhetsmedier skyller vinterns kyla på en norsk högenergistråle.
Svåra kölden skylls på USA och Norge - DN.se
Jag antar att det är just anläggningen i Tromsö de syftar på...

73,
Jonas/SM5PHU


Ja men kanske Eiscat Welcome to EISCAT @ EISCAT

background.jpg


Oj vad konstigt det blev. Ny bild varje gång. Nåväl, det får duga.
 
Last edited:
Back
Top